پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 126921 13:28 1399/10/09
افت 25 هزار واحدی شاخص بورس

افت 25 هزار واحدی شاخص بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افت 25 هزار واحدی شاخص بورس

افت 25 هزار واحدی شاخص بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فارس، بورس اوراق بهادار تهران که این روزها به خاطر بی‌مهری دولتی‌ها به بورس و عمل نکردن به قول‌هایی که مبنی بر ارائه دارا سوم یا حمایت از پالایش یکم داده بودند و همچنین بدقولی در حمایت از بازار سرمایه، روند ریزشی به خود گرفته، امروز هم شاخص کل در پایان معاملات با کاهش 25 هزار و 368 واحد به رقم یک میلیون و 412 هزار و 44 واحد رسید. همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن امروز با کاهش 3 هزار و 657 واحد به رقم 465 هزار و 482 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 5 میلیون و 600 هزار میلیارد تومان رسید. نقشه امروز معاملات بورس تهران امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از 9.6 میلیارد سهام‌، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 1.5 میلیون نوبت معامله و به ارزش 13 هزار و 298 میلیارد تومان داد و ستد کردند. اگر ارزش معاملات فرابورس ایران که امروز به بیش از 6954 میلیارد تومان رسید را هم در نظر بگیریم، معامله‌گران امروز در بورس و فرابورس بیش از 20 هزار و 252 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند که حکایت از کاهش دارد، به گونه‌ای که شاخص کل بورس و نیز شاخص قیمت در معیار وزنی ـ ارزشی هر کدام 1.7 درصد کاهش یافتند. روندیکساله شاخص بورس تهران همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن و شاخص قیمت با معیار هموزن هر کدام 78 صدم درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور نسبت به روز قبل 1.3 درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس 1.9 درصد افت کرد و شاخص بازار دوم 1.4 درصد کاهش یافت.

نمادهای بورسی که در روزهای قبل شاخص‌ساز بودند، امروز بیشترین اثر در کاهش شاخص کل داشتند به گونه‌ای که نمادهای ملی مس، شستا، پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه،‌ایران خودرو، پالایش نفت اصفهان و پالایشگاه بندرعباس به ترتیب بیشتری اثر کاهشی بر شاخص بورس را داشتند. نمادهای پرتراکنش شامل باما، شستا، پالایش نفت اصفهان، دارویی برکت، ایران خودرو، چادر ملوی و سایپا بودند.

امروز در فرابورس ایران شاخص کل در پایان معاملات با کاهش 108 واحدی به رقم 19 هزار و 976 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 363 هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله گران بیش از 3.5 میلیارد سهام، حق تقدم و سایر اوراق مالی در قالب 813 هزار معامله و به ارزش 6 هزار و 954 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نمادهای شاخص ساز امروز د فرابورس شامل سنگ آهن گهر زمین و صنعتی مینو بودند و در جهت دیگر نمادههای ذوب‌آهن، پتروشیمی تندگویان، ‌پتروشیمی مارون، صبا تأمین و آریا ساسول به ترتیب بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند. امروز نمادهای پرتراکنش شامل سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات، برق و انرژی پیوند گستر پارس، هتل پارسیان کوثر اصفهان، چوب خزر کاسپین، دامپروری ملارد شیر، توسعه مسیر برق گیلان و سهامی ذوب‌آهن بودند.

امروز اطلاعیه‌ای مبنی بر ثبت افزایش 97.2 درصدی سرمایه ملی مس در کدال قرار داده شد و سرمایه این شرکت بنیادی به 200 هزار میلیارد ریال رسید و سهام جایزه برای سرمایه‌گذاران ملی مس به همین میزان 97.2 درصد اضافه شده است. البته هنوز در مورد تخصیص سهام جایزه به سهامداران عدالت جای ابهام وجود دارد و سهامداران عدالت می‌گویند هنوز سهام ملی مس آنها اضافه نشده است. همچنین مدیرعامل بیمه ملت خبر از افزایش سرمایه این شرکت در آینده نزدیک داد.

به هر حال اکثر شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس طرح‌های افزایش سرمایه و نیز طرح‌های توسعه‌ای در دست دارند، بنابراین سرمایه گذاران برای حضور در بازار سرمایه باید با داشتن یک استراتژی بلندمدت 6 ماه تا یک ساله از محل پس‌اندازهای خود بعد از تحلیل و مشورت گرفتن اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. همچنین سهامداران انتظار دارند، قول‌هایی که دولتی‌ها برای عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس داده‌اند، عملی شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |