سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 117450 13:36 1399/08/07
افت 13 هزار و 835 واحدی بورس تهران

افت 13 هزار و 835 واحدی بورس تهران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افت 13 هزار و 835 واحدی بورس تهران

افت 13 هزار و 835 واحدی بورس تهران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فارس، بورس اوراق بهادار تهران گرچه این روزها روی دنده لج کاهش شاخص قرار گرفته و امروز هم در پایان معاملات با 13 هزار و 835 واحد کاهش به رقم یک میلیون و 288 هزار و 193 واحد رسید، اما همان گونه که کارشناسان می‌گویند، اکثر سهام بورس ارزنده شده و از نظر حرفه‌ای وقت خرید سهام ارزنده است.

به این خاطر امروز در بورس تهران بیش از 7 هزار و 100 میلیارد تومان و در فرابورس بیش از 13 هزار و 300 میلیارد تومان و در مجموع در این دو بازار بیش از 20 هزار و 400 میلیارد تومان داد و ستد شده است. امروز شاخص کل بورس با معیار هم وزن با کاهش 3156 واحد به رقم 376 هزار و 995 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 4 میلیون و 895 هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از 7.8 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 789 هزار نوبت معامله و به ارزش 7 هزار و 101 میلیارد تومان داد و ستد کردند. امروز همه نمادهای بورس قرمزپوش بوده و کاهش یافتند، اما شاخص کل بورس و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی نسبت به روز قبل یک درصد کاهش یافت. روند شش ماهه شاخص بورس تهران همچنین شاخص کل و شاخص قیمت در معیار هموزن هر کدام فقط 83 صدم درصد عقب‌نشینی داشتند.

شاخص آزاد شناور 1.1 درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 1.1 درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس تنها 95 صدم درصد کاهش یافت. امروز نماد ایران خودرو به تنهایی بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشت و برعکس نمادهای پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، گسترش نفت و گاز پارسیان و پالایش نفت بندرعباس و مخابرات ایران به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشتند. نقشه معاملات امروز بورس تهران نمادهای پرتراکنش در بورس شامل تولید نیروی برق آبادان، فولاد مبارکه، ایران خودرو، بهساز کاشانه تهران، پالایش نفت بندرعباس، ملی مس ایران و سرمایه‌گذاری سیمان تأمین بوده‌اند.

در فرابورس ایران امروز گرچه شاخص کل بازار در پایان معاملات 55 واحد افت کرد و به رقم 16 هزار و 124 واحد رسید، اما امروز رقم قابل توجهی از معاملات در فرابورس به وقوع پیوست و ارزش معاملات امروز در فرابورس به بیش از 13 هزار و 302 میلیارد تومان رسید. یعنی امروز بیش از 1300 میلیارد تومان پول جدید وارد فرابورس ایران شده است که این فرصت مغتنمی است برای شرکت‌ها تا با انتشار اوراق مالی،‌ در تأمین مالی اقدام کنند و همچنین نشان خوبی است که بسیاری از سهام این بازار ارزنده شده است.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران امروز به بیش از یک میلیون و 80 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران در فرابورس ایران به بیش از 1.7 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 423 هزار فقره معامله و به ارزش 13 هزار و 302 میلیارد تومان دادوستد کردند. امروز نمادهای پلیمر آریاساسول و پتروشیمی زاگرس به تنهایی بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشتند و در طرف دیگر نمادهای صباتامین، بانک دی، پتروشیمی تندگویان، سنگ آهنگ گهر زمین و نماد فرابورس ایران بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.

نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل برق و انرژی پیوندگستر پارس، توسعه مسیر برق گیلان، پتروشیمی تندگویان، تهیه و توزیع غذای دناآفرین فدک، پلیمر آریا ساسول، ذوب‌آهن اصفهان و سرمایه‌گذاری صبا تأمین بوده است. به گزارش فارس، گرچه این روزها شاخص کل بورس روند کاهشی در پیش گرفته و مرتب کاهش می‌یابد، اما به گفته قاطبه کارشناسان اکثر سهام موجود در بورس و فرابورس با اصلاحات انجام شده به قیمت واقعی رسیده و حتی ارزنده شده‌اند، به گونه‌ای که قیمت برخی از خودروسازان حدود 50 درصد افت کرده و الان وقت خریدن سهام آنهاست.

همچنین سهام شرکت‌های فلزی و سهام بانک‌ها ارزنده شده‌اند و نیز سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت که به تازگی نماد آنها در بورس باز شده است، در قیمت‌های پایه 100 تا 150 تومانی واقعا سهام ارزنده‌ای است و معامله‌گران به دور از هیاهوی ریزش شاخص بورس، می‌توانند با خیال راحت به خرید ارزان‌قیمت سهام سرمایه‌گذاری استانی و نیز سهام شرکت‌های بنیادی مانند فلزات، فولادی‌ها، پتروشیمی‌ها، بانک‌ها و حتی برخی خودرویی‌ها بپردازند.

به هر حال همان گونه که کارشناسان بارها گفته‌اند سرمایه گذاری در بورس باید همراه با استراتژی بلندمدت باشد و سرمایه‌گذار توجهی به رفتارهای هیجانی نداشته باشد. البته نه به این معنا که بازار را رصد نکند، اما نباید تحت تأثیر فضای روانی تصمیم بگیرد و به هیچ وجه سهام خود از جمله سهام عدالت را که ارزنده شده است به قیمت ضرر و به نرخ پایین نفروشد. به هر حال افت و خیز و نوسان جزو ذات بازار سرمایه است و حضور در بازار سرمایه الزاما به منزله پذیرش ریسک و بازدهی است و همواره به سهامداران توصیه می‌شود از رفتار هیجانی و احساسی خودداری کنند که به اعتقاد اکثر کارشناسان روزهای خوش بورس در راه است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |