سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 8398 17:44 1393/10/08
اعتقاد به برنامه ریزی احیا شد

اعتقاد به برنامه ریزی احیا شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اعتقاد به برنامه ریزی احیا شد

اعتقاد به برنامه ریزی احیا شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گفتگو با کارشناسان به بهانه امضای حکم اولین رییس پس از احیای سازمان مدیریت

فرهید لطفی منش- دکترحسن روحانی، رئیس جمهور، بعد از اینکه به طور رسمی دستور احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی با ساختار جدید را صادرکرد، روز دوشنبه درحکمی، محمدباقر نوبخت را به سمت معاون رییس جمهوری و رییس این سازمان منصوب کرد.

درهمین رابطه با غلامرضا اسداللهی،نماینده مجلس شورای اسلامی گفتگویی انجام داده و نظر وی را درباره احیای سازمان مدیریت وانتصاب نوبخت در سمت اولین رییس پس از احیای این سازمان جویا شدیم.

وی تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در گذشته و احیای آن در دولت جدید را یک کار کارشناسانه دانست و گفت: کشور ما از سال ۱۳۲۷ سازمان برنامه داشته و مدت کوتاهی بعد از آن سازمان مدیریت در کشور تشکیل شده است و کار برنامه ریزی کشور با همین سازمان بوده است. در دوره احمدی نژاد انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، تاثیرات سویی بر برنامه ریزی و نظارت بر زیادی برنامه ریزی کشور داشت و قطعا احیای این سازمان تاثیر بر توزیع امکانات کشور، برنامه ریزی و نظارت بر برنامه ریزی کشور خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: تمامی اندیشمندان درحوزه های برنامه ریزی معتقند که، با یک کار برنامه ای درقالب برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و با یک ثبات در شاخص های دخیل در برنامه ریزی می توان، برنامه های کشور را تنظیم و با کنترل برنامه ها به اهداف مطروحه رسید. متاسفانه در کشور ما در چند سال گذشته هم سازمان مدیریت و برنامه ریزی منحل شد و هم کار برنامه ریزی در کشور که در جهت تحقق برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بود به نوعی معنای خود را از دست داد.

وی مشکلات پیش آمده بعد از انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در دولت گذشته را تشریح کرد و گفت: بعد از انحلال این سازمان، بودجه سنواتی به موقع ارایه نمی شد و به تبع تصویب آن به سال بعد موکول و در نهایت منجر به نداشتن قانون در ماه های اول سال می شد. همچنین در برنامه های میان مدت ۵ ساله چون اعتقادی به برنامه ریزی نبود بسیاری از ارکان این برنامه ها اجرایی نمی شد و در نهایت برنامه بلند مدت ۲۰ ساله یا همان افق ۱۴۰۴ ، که برنامه های میان مدت ما را به آن می رساند معنا و مفهوم خود را کم کم از دست داد.

وی افزود: چنانچه سازمان برنامه ریزی و مدیریت بتواند کار برنامه ای کشور را در تمام ابعاد و زوایا نهادینه کند و توزیع امکانات را ضابطه مند نماید، بسیاری از مشکلات حال حاضر کشور حل خواهد شد. متاسفانه امروزه توزیع امکانات ضابطه مند نیست و مدیریتی بر درآمدها و هزینه دیده نمی شود و از طرفی دیگر هدر رفت منابع را شاهد هستیم که سازمان مدیریت می تواند با تلفیق برنامه ی دستگاه ها یک هم افزایی در دستگاه ها ایجا کند و بحث تلفیق برنامه ها را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: امیدواریم که این سازمان با قدرت و با یک کار کارشناسی خوب و آسیب شناسی تاسیسات و تشکیلات گذشته تاثیر خوبی در حوزه کار برنامه ای و نظارت برنامه ای کشور بجا بگذارد.

وی از حضور نوبخت در راس این سازمان گفت و افزود: آقای نوبخت از نیروهای کارکشته و مجرب کشورهستند و با تجربیاتی که در مجلس، حوزه پژوهش و امور اجرایی دارند می توانند آینده موفقی در حوزه مدیریت کشور داشته باشند و می توان افق روشنی برای این سازمان و مسولینش درآینده ترسیم کرد.

اتفاق خاصی نمی افتد

در گفتگویی دیگر اما جمشید پژویان تشکیل سازمان برنامه و بودجه کشور را منجر به رخ دادن اتفاق خاصی در اقتصاد ایران ندانست و گفت: قبل از انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بودجه تمام استان ها متمرکز بود و استان های مختلف برای اینکه بتوانند ردیف های بودجه خود را بکیرند باید از سازمان برنامه مجوز دریافت می کردند. بعد از انحلال این سازمان در هر استانی یک معاونت راهبردی و برنامه ریزی ایجاد شد که خودش بودجه اش را به ردیف های مختلف تخصیص می داد.

وی در ادامه افزود: تشکیل مجدد این سازمان تنها منجر به تمرکز مجدد بودجه در پایتخت می شود و باعث می شود تبعیض بین استانها و پارتی بازی رواج پیدا کند. و استان ها برای اینکه بتوانند سریعتر بودجه خود را بگیرند دوباره لابی کنند و با این سازمان به چانه زنی بپردازند.

وی حضور نوبخت در سمت ریاست سازمان برنامه بودجه را اتفاقی نو ندانست و گفت: نوبخت همان شغل قبلی خود را دارد که تنها نامش تغییر کرده، وی قبلا معاون راهبردی و برنامه ریزی کشور بود والان ریاست سازمان برنامه بودجه را به عهده گرفته است. نوبخت کارش همان است تنها اختیاراتش بیشتر شده است.

گفتنی است رئیس جمهوری در حکم رییس جدید این سازمان آورده است: بر اساس اصل یکصد بیست و ششم قانون اساسی و در اجرای مصوبه شماره ۲۰۶/۹۳/۱۲۹۹۱ مورخ ۱۳۹۳/۰۹/۲۶ شورای عالی اداری، با توجه به تعهد، شایستگی و سوابق مفید و ارزنده جناب عالی به موجب این حکم به عنوان «معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور» منصوب می شوید.

با عنایت به جایگاه رفیع و نقش ممتاز سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در ایجاد تحول بنیادین در راهبری توسعه کشور، طراحی زیر ساخت ها و رصد توسعه پایدار و متوازن در کشور، انتظار می رود جناب عالی با بهره گیری از صاحب نظران و کارشناسان بر جسته و پایه ریزی ساختاری مناسب و چابک برای آن سازمان، نسبت به تحقق اهداف و وظایف محوله تلاش وافر به کار بندید.

امید است با اتکال به خداوند متعال و همکاری اعضای دولت در خدمت به ملت شریف ایران و نظام جمهوری اسلامی با رعایت اصول قانون مداری، اعتدال گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید موفق باشید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |