جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 147047 11:11 1400/04/13
اعتراض و اعتصاب کامیون‌داران تکذیب شد

اعتراض و اعتصاب کامیون‌داران تکذیب شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اعتراض و اعتصاب کامیون‌داران تکذیب شد

اعتراض و اعتصاب کامیون‌داران تکذیب شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از تسنیم، بابک طالبی با اشاره به روند حمل کالای اساسی توسط ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار کرد: از ابتدای امسال تا 10 تیر 1400 مجموعا 140 میلیون تن بار توسط ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور جابجا شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد رشد داشته است.

وی با بیان این‌که این میزان جابجایی طی 9 میلیون سفر انجام شده است، افزود: کل کالای اساسی جابجا شده در این بازه زمانی 5 میلیون و 700 هزار تن بوده که نشان می‌دهد با حدود 3 درصد عدد قابل توجهی دربرابر کل بار جابجا شده در سطح کشور نیست.

وی اشاره به این‌که بعضا گفته می شود مشکلاتی که در بنادر برای حمل کالا داریم مربوط به نبود کامیون است، تصریح کرد: کارشناسان و صاحبنظران اعتقاد دارند که تعداد ناوگان از میزان بار بیشتر است. الان همه رانندگان دنبال بار می‌گردند دلیل این‌که بار حمل نمی‌شود را می‌توان به راحتی تشخیص داد که از جای دیگری است.

*ضرورت تسهیل فرآیند خروج کامیون از بنادر

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری تاکید کرد: برای گسیل کامیون‌ها به بنادر برای حمل بار، علاوه بر پرداخت کرایه به موقع، فرآیند بارگیری و خروج از بندر را تسهیل کنیم. الان در گرمای بالای 50 درجه سانتیگراد 10 تا 14 ساعت معطلی بارگیری کامیون‌ها را داریم.

طالبی ادامه داد: برای کامیون‌هایی که نه کولری دارند و امکانات رفاهی در محوطه بندری هم امکانات رفاهی برای رانندگان پیش بینی نشده است. انتظار هم نیست چون بندر محل تخلیه و بارگیری بار است و باید سریع کامیون بارگیری شود.

وی با یادآوری این‌که در حمل و نقل کالای متعلق به بخش خصوصی مشکلات بسیار کم است، اضافه کرد: اما در مورد کالای دولتی به شدت مشکل داریم؛‌ از 11 خرداد امسال ستاد مدیریت حمل‌ونقل کالای اساسی در تمام استان‌ها از جمله خوزستان انجام شد تا هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله گمرک، اداره کل بندر، صاحبان کالا، امور پشتیبانی برای پرداخت به‌موقع کرایه حمل در مقصد، تخلیه به موقع بار و... عملیاتی شود.

وی گفت: وقتی یک راننده‌ای این فرآیند را طی می‌کند و  با مشکلات مواجه می شود طبیعتا آنرا به اطلاع سایر رانندگان و همکاران خودش می‌رساند.

*خواب 7 روزه کامیون‌ها

مقام مسئول سازمان راهداری اضافه کرد: در ماه‌های پایانی سال 99 مکاتباتی را با صاحبان کالای دولتی درباره ترخیص و حمل کالا داشتیم، در آن زمان کامیون‌ها 7 روز خواب داشتند و معطل بار بودند. متاسفانه این همکاری توسط صاحبان دولتی کالای اساسی فراهم نشد. از سوی دیگر با توجه به این‌که می‌دانستیم اول هر سال محصولات کشاورزی استان خوزستان برداشت می‌شود که امسال حجم این محصولات بسیار بیشتر از سال‌های قبل بوده است.

طالبی با بیان این‌که چغندر قند 1.3 میلیون تن برداشت شد، ادامه داد: ما 5.2 میلیون تن بار تولید استان خوزستان را حمل کردیم و می‌دانستیم با حمل کالای اساسی مقارن خواهد شد و با توجه به این‌که کرایه پایین تر است، مشکل به وجود خواهد آمد.

وی بیان کرد: در نهایت فقط به بخش حمل‌ونقل جاده‌ای فشار آمد و عزیزان برای خودشان در بندر امام تنظیم بازار انجام می‌دادند.

وی توضیح داد: الان در بندر امام 3.5 میلیون تن بار داریم که حدود یک میلیون تن آن قابل حمل است و اسناد مابقی هنوز آماده نشده است. این میزان بار خوراک 20 روز کامیون‌هاست. تاکید می‌کنم به دنبال مقصر نمی‌گردیم و باید مشکل را حل کنیم. در این راستا از روز جمعه 11 تیر 1400 بخشنامه‌ای به ادارات کل حمل و نقل و شرکت پشتیبانی امور دام استان‌ها ابلاغ شد. 

وی گفت: بر اساس این بخشنامه باید میزان بار روباری (مربوط به مرغداری‌ها و دامداری‌ها) طی صورتجلسه مشخص شود و میزان ناوگان مورد نیاز برا یحمل را اعلام کنند. همچنین به شرکت‌های حمل‌ونقل سراسر کشور اجازه داده‌ایم از مبدا بندر امام (ره) بارنامه صادر کنند. این امکان برای کالای اساسی تا اطلاع ثانوی فراهم شده و پیش بینی می‌شود تقاضا برای حمل کالای اساسی بیشتر شود.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری با یادآوری این‌که اعلام بار را تقریبا برای امور پشتیبانی دام انحصاری کرده‌ایم، افزود: به ازای هر بار 2 تا 3 کامیون در کشور داریم و آنها به دنبال بار هستند. کامیون‌دار خوزستانی وقتی می‌بیند در بندر گرفتار می‌شود از حمل بار منصرف می‌شود.

طالبی در پاسخ به این پرسش که آیا کامیون‌داران اعتراضی به روند موجود داشته و اعتصاب کرده‌اند، گفت: خیر، چنین چیزی صحت ندارد. در بحث کالای تجاری نیز هیچ مشکلی نداریم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |