شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 9957 10:32 1393/11/15
اعتراض خصوصی سازی در ایران ترانسفو به جایی نمی رسید/ابطال جنجالی ترین معامله بورس پس از 3 سال

اعتراض خصوصی سازی در ایران ترانسفو به جایی نمی رسید/ابطال جنجالی ترین معامله بورس پس از 3 سال

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اعتراض خصوصی سازی در ایران ترانسفو به جایی نمی رسید/ابطال جنجالی ترین معامله بورس پس از 3 سال

اعتراض خصوصی سازی در ایران ترانسفو به جایی نمی رسید/ابطال جنجالی ترین معامله بورس پس از 3 سال

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

همزمان با اعلام عدم تخصیص سهام عدالت به 2 دهک نخست درآمدی  عنوان شد ؛

ابطال جنجالی ترین معامله بورس پس از 3 سال

اعتراض خصوصی سازی در ایران ترانسفو به جایی نمی رسید

رضا امامی - رئیس کل سازمان خصوصی سازی در نشست خبری که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با حضور نمایندگان رسانه های گروهی برگزار شد تاکید کرد: کلیه مزایده های این سازمان در نهایت امنیت، دقت و شفافیت برگزار می شود.میرعلی اشرف پوری حسینی با بیان این مطلب اظهار داشت: هیچ گونه تخلفی در مزایده های سازمان خصوصی سازی صورت نگرفته و بهتر است خریداران بوسیله اعمال تغییرات در قیمت بطور سالم با هم رقابت کنند.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسش خبرنگار جهان اقتصاد مبنی بر اینکه ماجرای واگذاری بلوک 73 درصدی شرکت توسعه گردشگری به قیمتی نازل تر از قیمت پایه در اوایل دی ماه 90 به مجموعه ای مرتبط با بانک های تات(آینده) و گردشگری به عنوان جنجالی ترین معامله در تاریخ بورس و سپس ابطال آن در روزهای اخیر چیست؟ پاسخ داد: بهتر می دانم در مورد خریدار این دارایی اظهار نظر نکنم ، همه خریداران در معامله توسعه گردشگری دارای اهلیت بوده اند . سهام متعلق به دولت در شرکت توسعه گردشگری از طریق مزایده در 10 دی ماه 90 با پرداخت ثمن 20 درصدی و اقساط آن از سوی خریدار قطعی شد و این در حالی بود که نهاد های نظارتی پس از این واگذاری اعلام کردند که احتمال کتمان برخی دارایی ها در قیمت گذاری سهام بلوکی این شرکت وجود داشته و بر این اساس سازمان خصوصی سازی با ارایه داد خواستی به هیات داوری ماده 20 اصل 44 قانون اساسی خواستار ابطال این معامله شد که خوشبختانه طی روزهای گذشته این در خواست تایید شده و در انتظار حصول نتیجه پس از اتمام فرصت تجدید نظر خواهی طرف مقابل است.

به گزارش جهان اقتصاد اشاره  رییس سازمان خصوصی سازی به معامله بیش از 102 میلیارد تومانی 69.35 درصد از سهام شرکت توسعه گردشگری ایران در 10 دی ماه 1390 می باشد که به ظاهر به اسم شرکت ایران توسعه با پرداخت 20 درصد وجه نقد معامله قطعی شد. در آن مقطع زمانی 70 درصد شرکت توسعه گردشگری ایران در حالی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان به قیمت نازل 102 میلیارد تومان فروخته شد که نگاهی گذار به بخش کوچکی از اموال و دارایی های این شرکت و پروژه های جدیدی که اجرا کرده و در دست اجرا دارد، شک و تردیدها را درباره ارزان فروشی این شرکت تشدید کرد.

سید احمد موسوی، مدیر شرکت ایران توسعه و خریدار شرکت توسعه گردشگری ایران که این روزها در کنار رییس دولت تدبیر و امید به کرات دیده می شود یک هفته پس از قطعیت این معامله در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران گفته بود: "ممکن نیست بورس، بدون کارشناسی، قیمت‌گذاری کرده باشد. شرکت ایران‌توسعه شرکتی 100 درصد خصوصی است و وابسته به هیچ نهاد و جریان خاص سیاسی نیست. شرکت ایران توسعه از شرکت‌های اقماری آقای موسوی، یکی از سهامداران بانک گردشگری است.

پیگیری های جهان اقتصاد از صورت های مالی بانک های گردشگری و تات نشان می دهد که بلوک 73 درصدی شرکت توسعه گردشگری از شرکت های تابعه سازمان ميراث فرهنگي،‌ صنايع دستي و گردشگري ايران در دولت احمدی نژاد به ظاهر به اسم یک شرکت خصوصی واگذار شده که خود به نوعی وابسته به بانک گردشگری به مدیریت آقای ع . الف یکی از ثروتمندان به نام ایران بوده است.از وی به عنوان یکی از اسپانسر های بزرگ دولت نهم و دهم یاد می کنند که توانسته بود از طریق ارتباط با یکی از اعضای موتلفه اسلامی حتی تا معاونت وزیر وقت صنایع نیز پیش رود. بر اساس گزارش ها «شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران - سمگا» 60درصد از سهام دو هزار میلیارد ریالی بانک را در اختیار دارد.

رییس سازمان خصوصی سازی  با بیان اینکه در صورت ابطال معامله توسعه گردشگری دوباره برای قیمت گذاری و واگذاری آن اقدام خواهیم کرد ؛ از موضوع واگذاری بلوک 28 درصدی ایران ترانسفو و کش و قوس های پس از آگهی واگذاری آن سخن گفت و افزود: بلوک 32 درصدی ایران ترانسفو در سال های گذشته یکبار به شرکت سینا فرایند نیرو واگذار شد اما به دلیل ناتوانی از پرداخت اقساط این دارایی از سوی سازمان خصوصی سازی به نیابت از خریدار عرضه شد و خریدار دوم، آنرا متعلق به خود کرد.

در ادامه به دلیل عدم اگهی این عرضه در زمان واگذاری ، هیات داروی بورس اقدام به ابطال این معامله کرد که لازم الاجرا بود و می بایست به لحاظ رای این هیات سهام ایران ترانسفو به سینا فرآیند نیرو تعلق می گرفت. رییس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه" من وقتی متوجه شدم که رای هیات داروی صادر شده بود و وقت اعتراض گذشته بود و به این لحاظ تسلیم رای داده شده شدیم." اما نگفت که چرا با وجود عزم این سازمان برای آگهی عرضه این دارایی در دو مرحله و اطلاع از ناتوانی سینا فرایند نیرو از پرداخت اقساط و از سویی دیگر ایجاد هیجان کاذب در بازار سهام در افزایش قیمت سهام "بترانس" از قیمت 400 تومان تا محدوده 900 تومان هیچ شفاف سازی یا اطلاع رسانی در جلوگیری از تضییع حقوق سهامداران خرد صورت نگرفت.

وی در خصوص تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از دولت گفت: مجلس بیشتر نگران اعضای هیات مدیره سهام عدالت در شرکتهای سرمایه پذیر بوده و تحقیق و تفحص ابزاری برای ارتباط بیشتر مجلس و دولت برای بررسی و برطرف کردن اشکالات سهام عدالت می باشد. پوری حسینی در خصوص تعداد تقاضای واصله مزایده استقلال و پیروزی گفت: تا ساعت 14 روز شنبه 27 بهمن ماه سال جاری هیچ گونه اطلاع رسانی در خصوص اطلاعات مربوط به تقاضاها صورت نخواهد گرفت. وی ادامه داد: از رسانه های گروهی درخواست کرد برای برگزاری سالم این مزایده مهم از طرح اینگونه سوالات جدآ خودداری نمایند.

رئیس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: می توانیم ادعا نمائیم 90 درصد واگذاری های ما به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است. وی با بیان اینکه بخش خصوصی برای رشد و توسعه توانمندی های خود ابزارهای متنوعی در اختیار دارد گفت: سازمان خصوصی سازی از طریق پلکانی کردن اقساط مشوق هایی را برای بخش خصوصی قائل شده است.پوری حسینی در برابر پرسش دیگر خبرنگار جهان اقتصاد در زمینه آزاد سازی سهام عدالت به دو دهک اول درامدی و با وجود تخفیف 50 درصدی مبلغ اقساط به این قشر چرا با وجود گذشت 4 سال ، تا کنون یک برگه سهام به انها واگذار نشده؟ پاسخ داد: 50 درصد تخفیف متناسب با وصولی های دولت در تسویه اقساط صورت می گیرد.تا به امروز کمتر از 30 درصد اقساط از دو دهک اول درامدی وصول شده تا تسویه 100 درصدی بدهی ها همسو با احکام موجود در حال رسیدگی است.

اظهارات رییس سازمان خصوصی سازی در حالی است که طی دو سال گذشته ارزش قیمت اسمی سبددارایی های موجود در سهام عدالت دو برابر شده و در عین حال سود آوری شرکت های سرمایه گذاری استانی در پایان دوره مالی اخیر به عنوان متولیان اصلی سهام عدالت استانی بر اساس گزارش های منتشر شده در شبکه کدال با افزایش مناسبی مواجه بوده که تسویه کامل اقساط دو دهک اول درامدی مشمولان دریافت سهام عدالت دراین زمینه قابل تامل است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |