چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 123924 18:47 1399/09/19
اعتبار «طرح مَسکنی مجلس» آب رفت

اعتبار «طرح مَسکنی مجلس» آب رفت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اعتبار «طرح مَسکنی مجلس» آب رفت

اعتبار «طرح مَسکنی مجلس» آب رفت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ادغام طرح اقدام ملی دولت با طرح جهش تولید مجلس

مهناز اسماعیلی-یکی از مهمترین گلوگاه‌های پروژه‌های تولید انبوه واحد مسکونی بحث پیرامون تامین مالی آن‌ها است. در سال‌های اخیر پروژه‌های تولید انبوه با استفاده از شیوه‌های متفاوت تامین مالی شده‌اند.

حالا بررسی پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها در طرح جهش تولید و تامین مسکن برای جایگزینی 35 درصد از منابع باقی مانده تسهیلات به جای 25 درصد از تسهیلات پرداختی بانکی، تناسبی با نیاز به مسکن ندارد و کمتر از 50 درصد از این نیاز را پوشش می‌دهد.

طرح 2 فوریتی جهش تولید و تامین مسکن مجلس شورای اسلامی که ساخت حداقل 1 میلیون واحد مسکونی به مدت 4 سال پیاپی را به دولت تکلیف می‌کند، قرار است تامین مالی خود را از منابع داخلی بانک‌ها تامین نماید.

در همین رابطه، خبرنگار جهان اقتصاد از کمال علیپور خنکداری، نایب رییس اول کمیسیون عمران مجلس، درباره کاهش اعتبار این طرح پرسید و وی گفت: بودجه طرح جهش تولید و تامین مسکن 160 هزار میلیارد تومان است و قرار شده تا 200 هزار میلیارد تومان افزایش یابد. این بودجه از محل مانده تسهیلات بانک ها تامین می شود تا بتوانیم یک میلیون واحد را هدفگذاری کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که 50هزار میلیارد تومان از اعتبار این طرح کم شده است، این میزان چطور قرار است جبران شود؟ تصریح کرد: البته دولت در طرح اقدام ملی 400 هزار واحد در دست ساخت دارد و ما بیشتر به آن 600هزار واحد باقی مانده، توجه داریم.

این اظهارات در حالی مطرح شد که طرح اقدام ملی مسکن در زمستان سال 97 مطرح شد، یعنی زمانی که حتی مجلس یازدهمی هنوز روی کار نیامده بود. از سوی دیگر، طرح اقدام ملی به عنوان طرح مسکنی دوران وزارت اسلامی، آن هم بعد از طرح های ناموفق «تام» و با در نظر گرفتن زمان دو ساله مطرح شد، در حالی که طرح جهش تولید و تامین مسکن قرار است سالیانه یک میلیون واحد مسکونی تولید و وارد چرخه بازار مسکن کند، حالا چطور طرح اقدام ملی به عنوان بخشی از طرح مسکنی مجلس در نظر گرفته شده است؟ این طرح شامل ساخت 400 هزار واحد مسکونی است که ساخت 200 هزار واحد آن در شهرهای جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

اوایل شهریورماه سال 98، ثبت‌نام طرح ملی مسکن از استان کرمان کلید خورد. از هجدهم آبان ماه 98 نیز دور دوم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در ده استان دیگر آغاز شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |