جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 2378 08:44 1393/03/18
اظهارات جنجالی وزیر فرهنگ/فرهنگ در محیط‌های گلخانه‌یی رشد نمی کند

اظهارات جنجالی وزیر فرهنگ/فرهنگ در محیط‌های گلخانه‌یی رشد نمی کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اظهارات جنجالی وزیر فرهنگ/فرهنگ در محیط‌های گلخانه‌یی رشد نمی کند

اظهارات جنجالی وزیر فرهنگ/فرهنگ در محیط‌های گلخانه‌یی رشد نمی کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

علی جنتی در یک نشست صبحانه و حاشیه آن اظهارات جالبی را درباره تأثیر گروه‌های فشار بر وزارت ارشاد، فیلترینگ، ماهواره و پارازیت و اقدامات این وزارتخانه درباره حجاب مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، علی جنتی با حضور در نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی‌، صنایع و معادن ایران که روز یکشنبه ۱۸ خردادماه برگزار شد‌، پس از شنیدن سخنان اعضای هیأت نمایندگان اتاق ایران، با تأکید بر ضرورت کاهش فشار در حوزه فرهنگ اظهار کرد: من کاملا این موضوع را قبول دارم و از کمک‌های شما در این زمینه استقبال می‌کنم که قلمرو فرهنگ برای حرکت و خلاقیت به یک فضای باز نیاز دارد. من بارها گفته‌ام که فرهنگ را در محیط‌های بسته و گلخانه‌یی نمی‌توانیم رشد بدهیم. باید در محیط باز با تضارب آرا و تبادل اندیشه فرهنگ را رشد دهیم که تا اندازه‌ای این موضوع ایجاد شده اما مطلوب نیست و ما هنوز تحمل شنیدن حرف مخالف و حرف متفاوت با سلیقه خود را نداریم. باید این تحمل را در خود ایجاد کنیم.

او افزود: براساس تعلیمات قرآن، باید حرف خود را با منطق بزنیم. رییس‌جمهور ما یک جمله می‌گویند و همین یک جمله را نمی‌توانند تحمل کنند. می‌گویند شما در انگلیس درس خوانده‌اید یا در قم؟ باید فضایی باشد که راحت حرف‌های‌مان را بزنیم تا کشور رشد کند. باید کاری کنیم که علاوه بر پیشینه پرافتخارمان بتوانیم به امروزمان هم افتخار کنیم و فضایی ایجاد شود که در کتاب‌ها و مطبوعات‌مان همه هرچیزی می‌خواهند بنویسید، تخریب هم نکنند. در سینما و حوزه‌های دیگر هم همین‌طور باید فضا را باز کرد.

دیدگاه متفاوت وزیر ارشاد درباره ماهواره و پارازیت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر ضرورت باز شدن فضا، به دورانی اشاره کرد که با دستگاه ویدیو و فکس هم مشکل داشتیم.

جنتی با اشاره به لزوم باز شدن فضا در حوزه فرهنگ‌ و سایر حوزه‌ها گفت: در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هنوز نمی‌دانیم که وایبر و واتس آپ را باید فیلتر کنیم یا نه؟ زمانی با ویدیو هم مشکل داشتیم که حل شد. حتی زمانی سر فکس هم حرف داشتیم.

او در ادامه اظهار کرد: وقتی استاندار خراسان بودم آقای غرضی وزیر ارتباطات بودند. در آن زمان یک‌سری دستگاه فکس فرستاده بودند برای وزیران و استاندارها و نامه محرمانه هم همراهش بود که این فکس فقط در اتاق شما باشد و کس دیگری به آن دسترسی نداشته باشد. ظاهرا ما باید اول با هر پدیده نو مقابله کنیم و آب که از سر گذشت‌، آن را بپذیریم. همیشه می‌خواهیم ۲۰ سال با دنیا فاصله داشته باشیم؛ لااقل همراه دنیا حرکت کنیم.

جنتی همچنین گفت: ما الآن چقدر از شبکه‌های ماهواره‌یی استفاده می‌کنیم؟ شیعیان در نقاط مختلف دنیا هر کدام یک ماهواره اجاره کرده‌اند و همه حرف‌هایشان را می‌زنند. زمانی ما نمی‌توانستیم حتی یک کتاب را به عربستان بفرستیم. الآن می‌توانیم از طریق ماهواره و اینترنت حرف‌هایمان را منتقل کنیم. اما به جای استفاده از امکانات آنها را محدود می‌کنیم تا دیگران هم از آنها استفاده نکنند.

او افزود: در حال حاضر آمریکایی‌ها مشغول نصب ۱۴ ماهواره در ارتفاع پایین‌تر از ۱۰۰۰ کیلومتر هستند. بعد از آن شما راحت می‌توانید با موبایل‌هایتان شبکه‌های ماهواره‌یی را در کوچه و خیابان ببینید. ما به جای اینکه فکر کنیم چگونه بهترین استفاده را از این امکانات ببریم فکر می‌کنیم چطور رویش پارازیت بیندازیم که دیگران هم نتوانند از آنها استفاده کنند. باید این ذهنیت اصلاح شود وگرنه با این فکر‌ها فرهنگ رشد نمی‌کند.

از پس محصولات غیرمجاز برنمی‌آییم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این‌که رسیدگی به نشر دیجیتال و کپی‌های غیرمجاز باید به بخش خصوصی واگذار شود، معتقد است تشکل‌ها بهتر می‌توانند قاچاقچی‌ها و خلاف‌کار‌های حوزه خود را بشناسند.

جنتی درباره رسانه‌های دیجیتال گفت: در حوزه رسانه‌های دیجیتال پیشرفت‌های وسیعی در حال حصول است. بخش خصوصی هم در این زمینه پیشرفت‌های خوبی داشته است. انتظار وجود دارد که مجموعه فناوری و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد هم همکاری کنند. قبول دارم که بعضی از همکاران هنوز با تفکرات گذشته عمل می‌کنند اما بنا داریم همکاری‌های لازم صورت گیرد.

او درباره معافیت مالیاتی سازمان‌های فرهنگی اظهار کرد: در این مورد در وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی و بخشی از دولت به شدت مقاومت می‌شود. یکی از دلایل آن این است که می‌خواهیم اتکایمان را به درآمدهای نفتی کم کنیم. نکته دیگر هم مقاومتی است که در برابر هر معافیتی صورت می‌گیرد. به همین دلیل حاضر نیستم معافیت ناشران را حتی به کتابفروشان تسری دهند. در این زمینه باید با گزارش‌های توجیهی و بحث‌های مفصل تغییراتی در دیدگاه‌ها ایجاد شود.

جنتی افزود: در مورد صادرات محصولاتی که بازبینی و ممیزی می‌شوند، می‌توان تا اندازه‌ای این‌ها را حل و فصل کرد. درباره اینکه بعضی از برچسب‌ها را که در داخل با آن‌ها مشکل داریم، ممیزی ‌می‌کنیم‌، در بعضی از موارد می‌توان برای صادرات اجازه داد که متناسب با ذوق و سلیقه بیرون کشور چیزهایی را چاپ و ارسال کنیم.

و همچنین گفت: در مورد مجوزها ما سعی کرده‌ایم حتی‌الامکان مجوزها را حذف و یا برایشان تسهیلاتی ایجاد کنیم. مثلا تاسیس موسسات فرهنگی در گذشته گاهی یک سال طول می‌کشید و الان این زمان به ۳۰ تا ۴۰ روز کاهش یافته است. سعی کرده‌ایم موانع و سرعت‌گیرها را از سر راه برداریم.

زیر ارشاد افزود: درباره جذب بانک‌ها برای فعالیت در حوزه فرهنگی و هنری کارهایی انجام شده است و جلسه‌ای با بانک‌های خصوصی داشته‌ایم که الان وارد این حوزه‌ شده‌اند و اثر خوبی داشته است. امیدواریم بانک‌ها تشویق شوند و ببینند که در این حوزه سوددهی وجود دارد و به بخش خصوصی برای فعالیت در این زمینه کمک شود.

جنتی همچنین گفت: درباره تهیه نقشه راه در وزارتخانه حرف درستی مطرح شد. ما مدتی درگیر بودیم که ببینیم که در این وزارتخانه چه می‌گذرد اما از این به بعد در جایی ایستاده‌ایم که می‌توانیم نقشه راه را ترسیم کنیم.

او افزود: درباره حج و زیارت مباحث زیادی وجود دارد البته سیاست‌گذاری در این زمینه بر عهده وزارت ارشاد نیست. اینکه به کسانی اجازه بدهیم که هر زمان می‌خواهند آزادانه به زیارت عتبات عالیات یا مکه بروند معلوم نیست چندان به صلاح ما باشد. به دلیل اینکه در حج همه چیز را به پای فرهنگ کشور ما می‌نویسند و در مورد عتبات عالیات هم مشکلات امنیتی هست. اما اینکه کاروان‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنند و فقط یک نظارت کلی از سوی نهادهای مربوطه صورت بگیرد‌، موضوعی است که من به آن اعتقاد دارم. سیاست‌های کلی نظام هم این است که حتی‌الامکان دخالت دولت کمتر شود. ولی در حال حاضر مگر اینکه سیاست‌ها تغییر کند تا ما هم در سازمان حج و زیارت تغییراتی ایجاد کنیم که فقط برنامه‌ریزی و هدایت و نظارت برعهده دولت باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره نشر دیجیتال و کپی‌های غیرمجاز عنوان کرد: در وزارت ارشاد ستادی تحت عنوان ستاد صیانت و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی تشکیل شده که مبنای قانونی هم ندارد و به نظرم چندان موفق نبوده است. ما سه‌، چهار ماه است در حال بررسی این موضوع هستیم که کار این ستاد را به حوزه‌های مربوطه منتقل کنیم و بخشی از کار را به تشکل‌های خصوصی واگذار کنیم چون من عمیقا معتقدم که خود تشکل‌ها قاچاقچیان و خلاف‌کارهای حوزه خود را بهتر می‌شناسم و می‌خواهیم این کار را واگذار کنیم تا بهتر عمل شود. ما در بازار از پس این محصولات غیرمجاز برنمی‌آییم. فروش این محصولات آن‌قدر شایع است که در بازار نمی‌توان با آن برخورد کرد.

جنتی سپس اظهار کرد: در حوزه فیتلرینگ نمی‌خواهم خیلی بحث کنم. سازوکاری در قانون ایجاد شده است که مجموعه‌ای از چند وزیر و چند دستگاه دیگر برای تعیین مصادیق مجرمانه تصمیم می‌گیرند که چه سایت‌هایی فیلتر شود. با تشکیل شورای عالی فضای مجازی به دستور مقام معظم رهبری‌، این شورا بر کمیته حاکم شده است و سیاست‌های کلی را تنظیم می‌کند.

او افزود: ما تلاش می‌کنیم ضمن حفظ قانون و با توجه به آسیب‌های امنیتی و اخلاقی در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم. در همه جای دنیا هم همین طور است و این مسائل وجود دارد اما جایی که ضرورت ندارد، باید این محدودیت‌ها را برداشت، بخصوص در مورد شبکه‌های اجتماعی، مثلا شبکه اجتماعی که ۴/۵ میلیون نفر عضو دارد. این‌که کسانی در این فضا تخلف می‌کنند، دلیل نمی‌شود که آن را فیلتر کنیم. مثل این می‌ماند که برای مقابله با برخی از تخلفات که در یک خیابان اتفاق افتاده است، کل خیابان را ببندیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |