جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 14828 15:01 1394/05/23
اضافه برداشت 75 میلیارد مترمکعبی آب در دولت احمدی‌نژاد

اضافه برداشت 75 میلیارد مترمکعبی آب در دولت احمدی‌نژاد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اضافه برداشت 75 میلیارد مترمکعبی آب در دولت احمدی‌نژاد

اضافه برداشت 75 میلیارد مترمکعبی آب در دولت احمدی‌نژاد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

دبیر کل خانه کشاورز عنوان کرد

تا زمانی که مدیریت آب دست مردم بود بیلان منفی نداشتیم

گروه امورزیربنایی

Infrastructures@jahaneghtesad.com

دبیرکل خانه کشاورز گفت: در دولت احمدی‌نژاد 75 میلیارد متر مکعب اضافه برداشت آب از سفره های زیرزمینی داشتیم.

عیسی کلانتری در همایش کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه در زمان تاسیس وزارت نیرو (سال 1345)، میزان برآورد آب های تجدیدپذیر کشور درحدود 139 میلیارد مترمکعب درسال بود، اظهار کرد: تا زمانی که مدیریت آب دست مردم بود بیلان منفی نداشتیم؛ به گونه ای که در دولت هاشمی رفسنجانی جمع برداشت آب ازمنابع زیرزمینی کشور 11 میلیارد مترمکعب و در دولت خاتمی 32 میلیارد مترمکعب بود اما در دولت احمدی نژاد 75 میلیارد مترمکعب اضافه برداشت آب از سفره های زیرزمینی داشتیم.

وی درباره آبهای شیرین و میزان مصرف آن تصریح کرد: ما به گونه ای با آب برخورد کرده ایم که گویا فرزندان ما متعلق به این سرزمین نیستند.

دبیرکل خانه کشاورز با بیان اینکه نسل‌های آینده خود را از آب محروم خواهیم کرد، گفت: در 20 سال گذشته متوسط 18 درصد بارندگی‌های کشور کاهش یافته است. ضمن آنکه 62 درصد آب های‌ روان کشور نیز کاهش یافته و هیچکدام از سدهای کشور در حدود 50 درصد ظرفیت خودشان نیز آب ندارند.

کلانتری با بیان اینکه سد سیمره و زاینده رود اکنون خالی از آب هستند، افزود: وضعیت آبهای زیرزمینی کشور بدتر از وضعیت آب پشت سدهایمان هستند، ضمن آنکه آبهای تجدید پذیر زیرزمینی کشور در حدود 47 میلیارد متر مکعب بود که اکنون به 33 میلیارد مترمکعب رسیده است اما برداشت ما از آبهای زیرمینی حدود 58 میلیارد متر مکعب است.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری در دنیا حق ندارد از آبهای زیرزمینی خود بیش از مقدار تزریق شده آن برداشت کند، تصریح کرد: هم اکنون 25 میلیارد مترمکعب اضافه برداشت آب در کشور داریم و همین برداشت بی رویه در مصرف آب باعث شده است که دشت مشهد بسوزد. ضمن آنکه دشت های کرمان، آذربایجان اصفهان، یزد و شیراز نیز شرایط بد آبی دارند.

دبیرکل خانه کشاورز با بیان اینکه وقتی صحبت از کشاورزی می شود مسئله آب فراموش می شود، تاکید کرد: حد کشاورزی را باید با آب تعیین کند نه اینکه حد آب را کشاورزی تعیین کند و معتقدیم ما نسلی بودیم که بیشترین خیانت را به نسل های آینده خود در طول 7000 سال قدمت این سرزمین کرده‌ایم.

کلانتری با اشاره به تبخیر بالای 2200 میلی متر آب دراستان کرمان گفت: متوسط تبخیر آب دراستان کرمان بالاتر ازمیانگین کشوری است و استان کرمان با این تبخیر، حق ندارد بیش از 4.5 تا 5 میلیارد مترمکعب آب برداشت کند اما اکنون درحدود 6.5 میلیارد مترمکعب آب برداشت می شود که نشان می دهد آینده امیدوارکننده ای ندارد.

وی با بیان اینکه باید کشاورزی پایدار را در استان ها پیگیری کنیم افزود: طرح های وزات نیرو و دولت نمی تواند هیچ کاری برای حل این بحران صورت دهد، بلکه همه باید دست به دست هم بدهند تا این سرزمین را نجات دهند.

وزیر اسبق کشاورزی با بیان اینکه سوء استفاده نسل موجود از آب موجب سوزانده شدن این سرزمین خواهد شد، افزود: نباید با تعارف رفتار کنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |