پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 96203 09:25 1397/12/14
اصلاح ساختار و تغییر نسل مدیران؛ ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای عبور از بحران‌ها در دهه پنجم

اصلاح ساختار و تغییر نسل مدیران؛ ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای عبور از بحران‌ها در دهه پنجم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اصلاح ساختار و تغییر نسل مدیران؛ ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای عبور از بحران‌ها در دهه پنجم

اصلاح ساختار و تغییر نسل مدیران؛ ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای عبور از بحران‌ها در دهه پنجم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: محمدجواد آرین‌منش، نماینده اسبق مجلس و استاد جامعه‌شناسی دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کشور در دهه پنجم انقلاب اسلامی گفت: یک سلسله چالش‌هایی در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد که ریشه در گذشته داشته و ممکن است در آینده در اشکال دیگری ظهور و بروز پیدا کند. این چالش‌ها در سه سطح کلان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است.

حوزه اقتصادی؛ عمده‌ترین چالش نظام در دهه پنجم

وی با بیان اینکه عمده‌ترین چالش دهه پنجم انقلاب در حوزه اقتصاد است، گفت: بحران‌هایی مانند بیکاری جوانان به ویژه تحصیل‌کردگان، تورم لجام‌گسیخته، فقر، فساد اقتصادی و اداری و تبعیض از جمله مشکلاتی است که کشور در آغاز این دهه با آن مواجه است. همچنین با ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی و بیمه مواجه هستیم که بخشی از این مشکلات و معضلات ریشه خارجی دارد و ناشی از تحریم‌ها و فشارهای بیرونی است و بخش دیگر آن نیز به ناکارآمدی بخش‌هایی از نظام و مسئولان و کارگزاران اجرایی، تقنینی و نظارت‌کنندگان ارتباط دارد.

آرین‌منش اظهار کرد: چالش مهم دیگر کشور چالش‌های فرهنگی و اجتماعی است که امروز با عنوان آسیب‌های اجتماعی از آن نام برده می‌شود که مهمترین آنها آمار فزاینده طلاق، از همپاشی خانواده‌ها، شکاف بین نسلی، گسست اجتماعی بین مردم، گسست بین مردم و مسئولان، کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به نظام و حاکمیت است. امروز در کشور حدود ۱۵ میلیون پرونده قضایی، ۳ میلیون معتاد و ۳ میلیون زن سرپرست خانوار وجود دارد که نشانه‌هایی از بحران اجتماعی است.

میدان دادن به جوانان خلاق و مبدع؛ اصلی‌ترین راهکار عبور از چالش‌ها

این نماینده اسبق مجلس یادآور شد: در کنار این مسائل، تهاجم فرهنگی دشمن هویت دینی و ملی ما را تهدید می‌کند و گسترش شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها نقش مهمی در نفوذ فرهنگ بیگانه ایفا می‌کنند و نظام باید در مقابله با این چالش‌ها خود را آماده کند.

آرین‌منش با تأکید بر اینکه کشور برای گذر از این چالش‌ها در دهه پنجم، نیازمند عزم جدی، انسجام درونی، وحدت ملی و برنامه‌ریزی متناسب با شرایط است، گفت: آنچه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب در قالب میدان دادن به جوانان در عرصه‌های مختلف ترسیم کردند، باید از سوی مسئولان به مثابه یکی از اصلی‌ترین راه حل‌های این مشکلات و چالش‌ها مورد توجه قرار گیرد و زمینه‌ اجرای آن فراهم شود.

اصلاح ساختار و تغییر نسل مدیران همگام با هم انجام شود

رئیس دانشگاه غیر انتفاعی آرمان رضوی درباره اینکه در این وضعیت اصلاح ساختاری باید در اولویت قرار گیرد یا تغییر رفتارها و افراد، گفت: امروز کشور در وضعیتی است که نمی‌توان یک راه حل را در اولویت قرار داد، بلکه هم باید به اصلاح ساختار و هم تغییر رفتار و سبک زندگی مسئولان و تغییر نسل کارگزاران و مدیران توجه خاصی کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: اصلاح ساختار نیازمند جراحی بزرگی در کشور است و این جراحی بزرگ در حوزه اقتصاد به ویژه نحوه بودجه‌ریزی به شجاعت و نهراسیدن از برخی مشکلات کوتاه‌مدت نیاز دارد. متأسفانه مسئولان کشور در حوزه‌ مهمی مانند بودجه هیچ‌گاه نگاه بلندمدت نداشته‌اند. لذا در این وضعیت باید مصالح کوتاه‌مدت را فدای مصالح بلندمدت کرد و این ضرورت جدی کشور در آغاز دهه پنجم است که باید همزمان با بسترسازی برای حضور جوانان شجاع، مبدع و خلاق در عرصه‌های مدیریتی، اجرایی، اقتصادی و فرهنگی نیز به آن توجه شود.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |