جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 13558 14:18 1394/04/01
اصرار داریم قرارگاه خاتم رقیب بخش خصوصی نشود

اصرار داریم قرارگاه خاتم رقیب بخش خصوصی نشود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اصرار داریم قرارگاه خاتم رقیب بخش خصوصی نشود

اصرار داریم قرارگاه خاتم رقیب بخش خصوصی نشود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

معاون اول رییس جمهور:

گروه امورزیربنایی

Infrastructures@jahaneghtesad.com

معاون اول رییس جمهور در مراسم آغاز عملیات اجرایی آزاد راه جنوبی تهران (آبیک- چرم‌شهر) گفت: اصرار داریم قرارگاه خاتم الانبیاء نباید رقیب بخش خصوصی شود وآنجا که بخش خصوصی نمی‌تواند حضور پیدا کند، از امکانات قرارگاه استفاده شود.

اسحاق جهانگیری ادامه داد: البته این کشور آنقدر طرح و برنامه برای توسعه دارد که حتی زمینه کار و فعالیت برای شرکت های خارجی نیز مهیا است.

گفتنی است، قرارگاه خاتم‌الانبیا عملیات اجرایی ساخت آزادراه چرم شهر- آبیک را برعهده دارد که به گفته وزیر راه و شهرسازی، قرارداد این وزارتخانه در این خصوص با قرارگاه خاتم الانبیا چهار ساله است و این پروژه در چند قطعه از چرم‌شهر تا آزادراه قم - تهران و از آنجا تا آزادراه تهران – ساوه و از این آزادراه تا اشتهارد و نهایتا از اشتهارد تا آبیک ساخته می‌شود.

اما جهانگیری در ادامه سخنان خود گفت: توسعه حمل ونقل را یکی از زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه بخش‌های کشور دانست و گفت: از هر نظر و با هر گرایشی که به توسعه ایران نگاه کنیم، توسعه حمل و نقل یکی از اصلی ترین موضوعات و مهم ترین زیرساخت هاست که باید به طور جدی به آن بپردازیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به ظرفیت‌ها، استعدادها و منابع فراوانی که ایران از آن برخوردار است، گفت: برای توسعه نیازمند آن هستیم که همه این ظرفیت‌ها و استعدادها را به حرکت درآوریم.

وی ادامه داد: در این دولت به سواحل عمان و مکران به عنوان یک نعمت خدادادی، توجه ویژه ای صورت گرفت زیرا اگر این استعداد در هر کشور دیگری بود، آن را به یکی از کانون های توسعه تبدیل می کردند.

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه باید در بخش حمل ونقل ریلی و توسعه راه آهن کارهای جدی تری انجام دهیم، تصریح کرد: راه آهن از سالیان دور در ایران ایجاد شده اما حجم مسافر و بار که از طریق ریلی جابه جا می شود بسیار اندک است که بخشی از این موضوع به سیاست گذاری های گذشته باز می گردد.

معاون اول رییس جمهور توسعه راه آهن و افزایش ظرفیت حمل ونقل ریلی را نیازمند حضور بخش خصوصی دانست و گفت: چز با سرمایه گذاری بخش خصوصی قادر نخواهیم بود آنطور که باید در این بخش ها توسعه ایجاد کنیم و لازم است تغییراتی در سیاست ها ایجاد شود تا بخش خصوصی بتواند به آسانی نسبت به مشارکت و سرمایه گذاری در طرح های مختلف اقدام کند.

وی با بیان اینکه باوجود توسعه حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی همچنان حمل ونقل جاده‌ای نقشی پراهمیت خواهد داشت، به برنامه های وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد ۱۰ کریدور اولویت‌دار در جهت توسعه حمل و نقل جاده ای کشور اشاره و گفت: این نخستین بار است که چنین برنامه جامعی برای توسعه حمل و نقل تدوین شده که البته اجرای آن نیازمند میلیاردها دلار سرمایه گذاری است.

۲۰۰ میلیارد دلار طرح و پروژه آماده اجرا

معاون اول رییس جمهور گفت: اکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار طرح و پروژه مشخص و آماده اجرا وجود دارد و اینکه تاکید می شود دولت برای شرایط تحریم و لغو تحریم برنامه دارد بدین معناست که برنامه‌ریزی های لازم صورت گرفته تا در هر دو حالت پروژه ها و برنامه های مختلف اجرایی شوند.

جهانگیری روش مشارکت بخش خصوصی در آزاد راه‌های کشور را روشی مرسوم و مناسب توصیف کرد و گفت: باید از این روش برای مشارکت بخش خصوصی و بخش غیردولتی در سایر حوزه‌ها نیز استفاده شود.

وی در ادامه سخنان خود یکی از مزایای توسعه آزادراه‌های کشور و از آن جمله آزاد راه جنوبی تهران را صرفه جویی در مصرف سوخت عنوان کرد و گفت: میزان مصرف انرژی در ایران قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست البته در این زمینه تنها قیمت انرژی تعیین کننده نیست و وسایل نقلیه و کیفیت راه ها نیز در این زمینه نقش موثری دارند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین کاهش اتلاف وقت مردم برای تردد را از دیگر مزایای احداث آزادراه‌ها برشمرد و گفت: احداث آزاد راه ها نقش چشم گیری در افزایش ایمنی و جلوگیری از تصادفات جاده ای دارد که همواره یکی از دغدغه ها بوده است.

جهانگیری مسائل زیست محیطی را از مهم‌ترین دغدغه های کلان شهر تهران برشمرد و با بیان اینکه آزاد راه جنوبی تهران نقش موثری در کاهش آلودگی این کلان شهر ایفا خواهد کرد، گفت: به‌عنوان حاکمیت موظف هستیم به مسائل زیست محیطی تهران که بیش از ۱۰ میلیون در آن ساکن هستند توجه ویژه داشته باشیم.

وی افزود: در دو سال اخیر کارهای خوب و سازنده‌ای در زمینه حل مسائل زیست محیطی انجام شده که استفاده از بنزین یورو ۴ یکی از این اقدامات است و تلاش دولت برای احداث بزرگراه ها و آزاد راه ها نیز نقش تعیین کننده ای در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت زیرا برخی خودروها دیگر نیازی برای ورود به محدوده تهران نخواهند داشت و می‌توانند از مسیرهای جایگزین استفاده کنند.

وی درخصوص بدهی های دولت به پیمانکاران نیز گفت: برخی افراد از دولت می خواهند که نسبت به گذشته انتقاد نکند اما مسائل مربوط به سال های گذشته آنقدر تلخ است که نمی توان آن را نادیده گرفت. متاسفانه علی رغم بیشترین درآمدهای نفتی در سال‌های گذشته، دولت با بیشترین حجم بدهی به پیمانکاران بخش های مختلف به دولت یازدهم تحویل داده شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |