چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 172343 18:56 1400/11/22
استمرار سیاهی «اُمیکرون» تا سفرهای نوروزی

استمرار سیاهی «اُمیکرون» تا سفرهای نوروزی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
استمرار سیاهی «اُمیکرون» تا سفرهای نوروزی

استمرار سیاهی «اُمیکرون» تا سفرهای نوروزی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-تا پایان سال 1400 یک ماه و چند روز بیشتر باقی نمانده است و همچنان جهش‏های کووید 19 به قوت خود باقیست.

به گزارش جهان اقتصاد، انتشار سویه امیکرون در جهان سرعت گرفته است و تعداد مبتلایان و فوتی‏های ناشی از آن روبه افزایش است، بر همین اساس محافظه کارترین دولتها هم ورود به پیک ششم را اعلام کرده‌اند؛ ایران نیز براساس آخرین آمار از پنج شنبه تا روز( ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۰) و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۱ هزار و ۲۴۷ مبتلای جدید به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و۷۸۱ نفر از آنان بستری شدند و ۱۴۳ بیمار کووید ۱۹جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۳ هزار و ۴۳۷ نفر رسیده است.

متاسفانه ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند و همچنان شاهد سفرهای غیر ضروری برون شهری هستیم که امار مبتلایان را دوچندان خواهد کرد.

در این شرایط تزریق دوز سوم کرونا همچنان برای گروه‏های حساس و تمامی افراد از سوی دولت و وزارت بهداشت توصیه می‏شود، چراکه تزریق واکسن کرونا بنابه نظرکارشناسان این حوزه می‏تواند تا حدی از شدت این بیماری درصورت ابتلا بکاهد و در برابر آن موثرواقع شود، بنابراین امتناع از تزریق واکسن می‏تواند اثرات جبران ناپذیری را درشرایط کنونی به دنبال داشته باشد.افرادی که تاکنون به کرونا مبتلا نشدند و حتی افراد واکسن زده چه بسا باید زدن ماسک و رعایت شیوه نامه‏های بهداشتی را جدی بگیرند چرا که با روند کنونی انتشار این سویه، احتمال به کرونا درهر لحظه وجود دارد.

خبرنگارجهان اقتصاد نیز پیرو اهمیت این موضوع با محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت و عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران به گفت‏وگو پرداخته است که درادامه می‏خوانید:

این کارشناس حوزه بحران‌های محیطی، درارتباط با سویه جدید کرونا تحت عنوان امیکرون اظهار کرد: در حال حاضر تعداد مبتلایان به سویه امیکرون در کشور رو به افزایش است.

محبوب فرهمچنان مدعی است که آمار تعداد مبتلایان به سویه امیکرون بیش از آمار اعلامی است.

وی گفت: شنیده‏ها حاکی از این است که برگزاری مراسم عروسی در محیط بسته درشهرهای مختلف مانند اصفهان با ابتلا افراد به کرونا همراه بوده است؛ حتی ابتلا کودکان به سویه امیکرون به حدی بوده است که بیمارستان کودکان اشباع شده است و بیمارستان بزرگسالان را در اختیار کودکان قراردادند.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران تاکید کرد: امسال مسافرین نوروزی به سبب تشدید سویه امیکرون غافلگیر و با محدودیت و ممنوعیت مواجه خواهند شد.

** در سال جدید پیک ششم ادامه دارد

محبوب فرعنوان کرد: با توجه به این که قرنطینه و تعطیلی نداریم و تعداد مبتلایان به امیکرون در حال افزایش است، تداوم موج بیماری و پیک ششم کرونا تا اواخر فروردین‌ماه 1401 پیش‌بینی می‏شود.

این کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت گفت: واکسن سینوفارم و پاستوکووک درنظر گرفته شده برای کودکان صرفا آزمایشی است و نمی‏تواند در برابر امیکرون پیشگیری لازم را انجام دهد، چه بسا نمی‏توان به منظور جلوگیری از ابتلا کودکان به کرونا به واکسیناسیون آنها اکتفا کنیم.

محبوب فرعنوان کرد: اقدام برای واکسیناسیون باید اختیاری باشد نه اجباری.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود واکسیناسیون، ایمنی جمعی پدید نیامده است.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران عنوان کرد: فوریت کرونا و امیکرون، تعطیلی کشور است و از طرفی آموزش حضوری در شهرهای زرد و نارنجی همانند شهرهای قرمز باید غیرحضوری و درشهرهای قرمز نیز باید تعطیلی حداقل یک هفته‌ای اعلام شود زیرا به دنبال این اقدام، هزینه‏های مربوط به آن کمتر از هزینه‏های درمان بیماران و استهلاک بیمارستان‌ها نخواهد بود و نباید در این زمینه کوتاهی کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |