جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 13292 15:12 1394/03/24
استفاده از 74 درصد آب های تجدید شونده فاجعه است

استفاده از 74 درصد آب های تجدید شونده فاجعه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
استفاده از 74 درصد آب های تجدید شونده فاجعه است

استفاده از 74 درصد آب های تجدید شونده فاجعه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

معاون وزیر جهادکشاورزی:

گروه امورزیربنایی

معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی گفت: اکنون 74 درصد از آب های تجدید شونده مورد استفاده قرار می گیرد که برای کشور فاجعه است.

علی مراداکبری در آیین رونمایی از سند ملی آب در خراسان شمالی اظهارکرد: طبق شاخص برداشت های آب در دنیا در کشورهایی که تا 10 درصد آب های تجدید شونده استفاده می شود شرایط مطلوب دارند.

وی افزود: طبق این استاندارد استفاده 10 تا 20 درصدی از آب های تجدید شونده شرایط بحرانی کمتری را به دنبال دارد و استفاده بیشتر از آن موجب ایجاد بحران متوسط تا فاجعه می شود.وی اظهار کرد: هم اکنون باید با مدیریت مصرف آب میزان استفاده از آب تجدید شونده را کاهش دهیم تا به حد قابل قبولی برسیم.

وی میزان میانگین بارش باران سالانه در کشور را 240 میلیمتر عنوان کرد.وی گفت: بارش هزار میلیمتری باران تنها در یک درصد از سطح کشور رخ می دهد و کمتر از 100 میلیمتری نیز در 28 درصد کشور است.

وی افزود: با توجه به اینکه یک درصد جمعیت دنیا را در کشور داریم اما 36 درصد آب های شیرین را در اختیار داریم.وی گفت: هر سال به تعداد دشت های ممنوعه در کشور افزوده می شود که هم اکنون 353 دشت در کشور به علت اضافه برداشت جزء دشت های ممنوعه قرار گرفته است.

وی افزود: در کشور کمبود ذخیره مخازن زیرزمینی داریم که این امر نیز یک فاجعه است و حتی 70 درصد آب شرب نیز در مخاطره است.وی اشاره ای به چالش دریاچه ارومیه کرد و گفت: با ساخت سد ها سطح زیادی آب مهار کردیم و همچنین 40 هزار حلقه چاه در حوزه این دریاچه حفاری شده که این عوامل این فاجعه را ایجاد کرده اند.

وی افزود: باید مدیریت مصرف آب به سازمان محیط زیست داده شود و میزان مصرف آب را مشخص کند تا به منابع ضرر و زیان جبران ناپذیری وارد نشود.معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهادکشاورزی گفت: دولت تدبیر و امید نسبت به تمامی دولت ها اعتبارات زیادی در بخش مدیریت آب هزینه و اختصاص داده است.

اکبری افزود: تنها از محل وزارت نفت برای برقی کردن کنتور های اب یک میلیارد و 650 میلیون دلار اختصاص داده است.

وی گفت: همچنین برای تنظیم آب های سطحی در کشور 10 میلیارد دلار اختصاص داده است.مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این آیین گفت: در بخش کشاورزی این استان 59 درصد از آب های سطحی و 49 درصد از آب های زیر زمینی استفاده می شود.عبدالله یوسفی افزود: متاسفانه با توجه به تغییر اقلیم بخش کشاورزی با تنش مواجه هستیم.وی اظهار کرد: سند ملی آب به صورت پایلوت در این استان اجرا که توسط دو شرکت ایجاد شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |