جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 133110 10:01 1399/11/26
استفاده از ظرفیت‌های وزارت دفاع برای ارتقا جایگاه بخش کشاورزی کشور

استفاده از ظرفیت‌های وزارت دفاع برای ارتقا جایگاه بخش کشاورزی کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
استفاده از ظرفیت‌های وزارت دفاع برای ارتقا جایگاه بخش کشاورزی کشور

استفاده از ظرفیت‌های وزارت دفاع برای ارتقا جایگاه بخش کشاورزی کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه هماهنگی توافق‌نامه همکاری راهبردی با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که در این وزارت خانه برگزار شد، اظهار کرد: توانایی‌های وزارت دفاع شگفت‌انگیز است و ما باید از تمام این ظرفیت‌ها در وزارت جهاد کشاورزی استفاده کنیم.

وی افزود: بخش کشاورزی تشنه ورود تکنولوژی است و انعکاس آن در تولید به راحتی نمایان خواهد شد.

خاوازی با اشاره به این که یکی از مسائل مهم در کشاورزی آب است، گفت: توانمندی وزارت دفاع در هوشمندسازی سیستم‌های آبیاری می‌تواند در حل این مشکل موثر باشد.

وی در رابطه با حفاظت از ذخایر عنوان کرد: این امر بر عهده بخش تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی است اما در انجام این ماموریت با بخش نظامی کشور به مشکل بر می‌خورند که نیازمند حفاظت توسط وزارت دفاع است.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با حفظ نباتات و جنگل‌داری خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم با وزارت دفاع یک سایت مشترک برای بخش هوافضا داشته باشیم، می‌توانیم مشکلات این بخش را برطرف کنیم.

وی افزود: با طراحی پهپادها و هواپیماهای کاربردی در وزارت دفاع می‌توانیم گندم‌زارها را سم‌پاشی کرد و افزایش تولید داشت. خاوازی در رابطه با پایلوت اتکا گفت: این پایلوت می‌تواند در بحث معرفی گیاهان جدید بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: مقام معظم رهبری بر روی کشت دانه‌های روغنی تاکید بسیار دارند و در حال حاضر ۲۵۰۰ هکتار کشت دانه روغنی کاملینا را در دستور کار قرار دادیم که با کمک وزارت دفاع این کشت افزایش خواهد یافت.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با نهاده‌های دامی اذعان کرد: کنجاله سویا برای وزارت جهاد کشاورزی بسیار مهم است و نیازمند ورود وزارت دفاع برای تامین آن هستیم. در ادامه این مراسم، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اظهار کرد: ما امروز با اطمینان می‌توانیم بگوییم که استقلال کامل داریم و در هیچ حوزه‌ای در وزارت دفاع نیازمند واردات نیستیم.

وی افزود: این استقلال به سختی به دست آمده است که مدیون زحمات نخبگان داخل کشور هستیم و امروز یک نظام کامل نوآوری شامل مراکز توسعه فناوری، دفتر طراحی و مراکز ساخت را در اختیار داریم.

حاتمی ادامه داد: ما نظام نوآوری را در اختیار بخش کشاورزی قرار خواهیم داد و بسیاری از نیازهای بخش کشاورزی در وزارت دفاع قابل انجام است.

وی با اشاره به این که بخش خصوصی نیازهای بخش کشاورزی را برطرف خواهد کرد، بیان کرد: وزارت دفاع تنها وظیفه تعریف‌کننده طرح‌ها، توزیع‌کننده و تجمیع‌کننده برعهده دارد و ۵ هزار شرکت برای این مجموعه کار می‌کنند و بیش از ۶۰ درصد از کار در بخش خصوصی انجام می‌شود.

در ادامه این جلسه، جواد وفابخش معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: در ماه‌های اول سال بخش عمده‌ای از محصولات جنوب کشور باید حمل شود،‌ به عنوان مثال، چغندر باید به کارخانجات قند در استان‌های دیگر برسد و ۱۰ میلیون تن سبزی و صیفی و کلزا در خوزستان باید جابه‌جا شود که با ظرفیت لجستیک وزارت دفاع بخشی از مشکل این بخش مرتفع خواهد شد.

کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور نیز در این جلسه عنوان کرد: سالانه حدود ۸ تا ۱۰ هزار تن آفت‌کش تکنیکال وارد کشور می‌شود که می توانیم در زمینه تولید آن و تولید فرمولاسیون همکاری لازم را با وزارت دفاع داشته باشیم.

وی افزود: خودروهای صحرایی برای مبارزه با ملخ که توسط وزارت دفاع ساخته شده می‌تواند در این زمینه بسیاری از مشکلات حمل و نقل به مناطق درگیر با ملخ را مرتفع کند.

در ادامه این جلسه، مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزارت دفاع می‌تواند در زمینه‌های دام و طیور و ایجاد زنجیره گوشت مرغ و گوشت قرمز به وزارت جهاد کشاورزی کمک کند.

همچنین محسن مردی، مجری برنامه ملی احیای مرغ لاین در این جلسه خاطرنشان کرد: برنامه احیای مرغ لاین در کشور آغاز شده که یکی از ارکان اصلی این طرح سازمان اتکا وابسته به وزارت دفاع است. وی افزود: سال آینده سازمان اتکا ۶۰ درصد از اجداد ایران را تامین می‌کند که رقم بسیار مهمی است. در حال حاضر یک گله GGP با حدود ۲۲۰هزار اجداد تولید کرده‌اند که حفظ و نگهداری از این گله در تامین امنیت غذایی کشور نقش حیاتی دارد.

در ادامه این جلسه، علیمراد سرافرازی رئیس مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که سالانه بخش عمده‌ای از جنگل‌‌ها دچار حریق می‌شود، اظهار کرد: کار جدیدی که در این زمینه انجام شده تولید ترانزیستورهای مزرعه ای است که اصطلاحا بایوفت (نانو حساسه زیستی) نامیده می‌شوند و برای جلوگیری از آتش‌سوزی بسیار موثر است.

وی افزود: تولید این بایوفت‌ها که ترکیبی از نوعی حشره و سیستم های ترانزیستوری است، می‌تواند در بخش کشاورزی بسیار حائز اهمیت باشد و وزارت دفاع توان تولید آن را دارد.

در این جلسه، محمد مهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با صادرات محصولات باغبانی گفت: در حال حاضر بیش از ۴ میلیون تن سیب در کشور تولید می‌شود، در حالی که نیاز کشور بسیار کمتر از این میزان است.

وی افزود: یکی از مشکلات اصلی در این بخش حمل و نقل محصولات است که وزارت دفاع با ناوگانی که در اختیار دارد می‌تواند در این بخش به وزارت جهاد کشاورزی کمک کند.

برومندی ادامه داد: در مکانیزاسیون ظرفیت‌های خوبی در وزارت دفاع وجود دارد و می‌تواند در حوزه مکانیزاسیون باغبانی به ما کمک کند.

در ادامه این جلسه، علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در زمینه هوشمندسازی سیستم‌های نوین آبیاری و تعیین نیاز آبی گیاهان برای مدیریت آب به کمک وزارت دفاع نیازمندیم. علیرضا اورنگی رئیس سازمانامور اراضی کشور نیز در این جلسه گفت: وزارت دفاع در کاداستر اراضی و تهیه نقشه‌ها می‌تـواند کمک شایانی به وزارت جهاد کشاورزی کند.

در ادامه این جلسه، مسعود منصور با اشاره به این که همکاری ما با وزارت دفاع پیشینه زیادی دارد، خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی که بلاتکلیف بود، تعیین تکلیف شده و از ۳۲۰۰ پرونده تشکیل شده و بیش از ۲هزار پرونده به سرانجام رسیده است.

وی افزود: در زمینه حریق کمیته‌ای برای حل این بحران و ارائه تجهیزات و هلی‌کوپتر راه‌اندازی شده لست.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |