جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 126633 19:07 1399/10/07
استخراج نفت به هرقیمتی نباید متوقف شود

استخراج نفت به هرقیمتی نباید متوقف شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
استخراج نفت به هرقیمتی نباید متوقف شود

استخراج نفت به هرقیمتی نباید متوقف شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

داستان پر پیچ و خم تحریم ها در سال ۹۷ برسر اقتصاد ایران سایه انداخت و بی شک بلندای این سایه بر سر صنعت نفت کشور خودنمایی کرد؛ اردیبهشت ماه همان سال آمریکا از برجام خارج شد و در آن زمان ۸ کشور از تحریم های صادرات نفت ایران معاف شدند که به گفته تحلیلگران بازار نفت این اقدام آمریکا نه از سرخیرخواهی بلکه بیش از هر چیز برای مقابله با رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی انجام شد.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، سال ۹۸ اما برای ایران سال سخت‌تری بود. معافیت ۸ کشور لغو شد و آمریکا رسما تهدید کرد که صادرات نفت ایران را به صفر می‌رساند.

بنابراین گزارش، اکنون و در اواخر سال ۹۹ نیز به نظر می‌رسد تحریم‌های آمریکا و شرایط کرونا در بازار نفت، اجازه تغییر در درآمدهای نفتی ایران را نمی‌دهد و بازگشت ایران به بازار نفت با اما و اگرهای زیادی مواجه شده است.

در همین زمینه، نرسی قربان، کارشناس حوزه انرژی، در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد درباره بازگشت ایران به بازار نفت بعد از برداشته تحریم ها اظهار کرد: در گذشته نه چندان دور که صادرات نفت ایران در معرض تحریم قرار گرفته بود همه اعلام می‌کردند بازگشت ایران به بازار چندین سال طول می‌کشد، اما شاهد بودیم با سرعتی بیش از آنچه تصور می‌شد ایران توانست نفت خود را روانه بازار کند، این بار هم اگر شرایط سیاسی مهیا باشد، بازگشت ایران سخت نخواهد بود.

وی بیان کرد: با وجود پیش بینی اغلب کارشناسان مبنی بر این که بازگشت ایران به بازار نفت سال ها و ماه ها به طول می انجامد، این مهم اتفاق نیفتاد و سریع تر از آنچه که انتظار می رفت، ایران به صادرات قبل خود بازگشت.

وی ادامه داد: این بار هم احتمال اینکه ایران جایگاه سابق خود را در بازار نفت پیدا کند، بسیار است اما بازار نفت به دلیل مواجهه با کرونا با محدودیت تقاضا روبروست و اگر کشف واکسن با موفقیت انجام شود، شرایط تقاضا بازمی گردد و فضای مناسب برای افزایش صادرات ایران به وجود می آید، بدون اینکه سایر کشورها کاهش عمده ای را در دستور کار قرار دهند.

وی تصریح کرد: اگر شرایط بیماری کرونا حادتر شود، این شرایط قابل پیش بینی نخواهد بود اما با این وجود شرایط  خریداری نفت ایران فراهم خواهد شد که این مهم منوط به مسایل سیاسی و کرونا است .

نرسی قربان گفت: اگر تحریم ها از میان برداشته شود و قرارداد خوبی جایگزین شود، شرایطی مثبت حاکم می شود البته اگر مساله  FATFهم تصویب شود زیرا با عدم تصویب این مسأله جابه جایی پول نفت زیرسوال قرار می گیرد.

وی در پاسخ به اینکه اگر از خام فروشی نفت فاصله گرفته شود، چه راهکاری برای تامین ارز مورد نیاز وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: به جای خام فروشی اگر صادرات فرآورده های نفتی صورت گیرد باید این فرآورده ها در پالایشگاه تولید شود که به منابع مالی بالغ بر پنج میلیارد دلاری و سه سال صرف وقت نیاز دارد که یک باره نمی توان به این مهم دست پیدا کرد.

نرسی قربان گفت: ذخایر نفتی بسیاری در زیر زمین وجود دارد  که اگر نتوان به سرعت آن را به فروش رساند و به پول تبدیل کرد و در قسمت های دیگر سرمایه گذاری کرد ممکن است در بیست و پنج سال آینده نفت ارزش قبلی خود را از دست دهد و این ذخایر در زمین باقی بمانند، در حال حاضر کشورعربستان  با قدرت تمام نفت تولید می کند و حتی در صدد این است که ۱۰ درصد آرامکو را به بفروش برساند،چراکه این نگرانی را احساس کرده اند که ممکن است تقاضا برای نفت به دلیل مسایل زیستی و... افت پیدا کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |