شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 99912 13:22 1398/04/23
استخراج بیت‎کوین منجر به ارزآوری می‌‏شود

استخراج بیت‎کوین منجر به ارزآوری می‌‏شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
استخراج بیت‎کوین منجر به ارزآوری می‌‏شود

استخراج بیت‎کوین منجر به ارزآوری می‌‏شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: محمد قاسمی، مدیرعامل شرکت توسعه فناوری سوشیانت، به بیان نکاتی درباره ارزهای دیجیتال پرداخت و اظهار کرد: ماهیت رمزارزها یا ارزهای دیجیتال به شکلی است که خیلی قابل کنترل نیستند؛ یعنی حتی دولت‌هایی همانند آمریکا و چین هم چندان نمی‎توانند کنترلی بر آن‌ها داشته باشند. به این دلیل که مرکزیتی برای آنها وجود ندارد.

امکان استفاده از رمزارزها در شرایط تحریم

وی با اشاره به سختی‌های کنترل ارزهای دیجیتال افزود: وقتی می‎توانید چیزی را کنترل کنید که سرمنشأ آن را ببینید و جلوی آن بایستید اما وقتی هرکسی با زدن یک دکمه کامپیوتر می‎تواند ماین کند و هرکسی که یک اَپ نصب کند می‎تواند پولی را از این جنس بگیرد و به شخص دیگری بدهد، بنابراین چندان نمی‎توان بر روی آن نظارت و کنترل خاصی کرد.

قاسمی ادامه داد: این اقدامات ممکن است از نظر دولت ایراد داشته باشد. البته مسئله مهم این است که اگر دولت ما باید با دنیا کار کند و مواردی همانند FATF را هم اجرایی و منطبق با قوانین پولی و بانکی دنیا عمل کند، قاعدتاً برای چنین دولتی چندان مناسب نیست و خطراتی برای آن در پی دارد اما برای دولت ما در شرایط کنونی که در آن قرار دارد و با دنیا هیچ ارتباط مالی نمی‎توانیم داشته باشیم، می‏‌توانیم از این رمزارزها استفاده کنیم.

مشکل تبادلات مالی ایران با سایر کشورها

مدیرعامل شرکت توسعه فناوری سوشیانت تصریح کرد: در شرایط کنونی بزرگ‌ترین مشکل ما تبادلات مالی ماست و آمریکا آن را نشانه گرفته و ارتباط بانکی ما را به طور کامل هدف قرار داده و برای آن مشکل ایجاد کرده است. قاعدتاً برای شرایط کنونی ما استفاده از ارزهای دیجیتال مناسب است.

وی گفت: درست است که این بازار آن قدر بزرگ نشده که مثلاً بتوانیم همه پول نفت را با آن جابه‌جا کنیم و همه بازار آن حدود ۲۵۰ میلیارد دلار است و این عدد بزرگی نیست اما راهی برای تبادل با برخی از نهادهای دنیاست که می‎خواهیم با آن‌ها کار کنیم، جنس بگیریم و پول به آنها بدهیم یا برعکس.

پشتوانه ارزهای دیجیتال

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: موضوع دیگر این است که در دنیای جدید این تفکر که باید پایه پول‎ها دارایی فیزیکال باشد دگرگون شده و اکنون تبدیل به دارایی مجازی شده است. در مورد اینکه گاهی گفته می‌شود پشت این ارزهای دیجیتال چیزی نیست هم باید گفت که اتفاقاً پشتوانه زیادی هم دارد، چراکه پشت آن ایده و فکر وجود دارد و مسئله‎ای را حل کرده تا ماینینگ صورت گرفته است. لذا این پول‎های آینده پشتوانه زیادی دارند.

قاسمی بیان کرد: جالب است که هفته گذشته بانک مرکزی اروپا گفت که فعلاً رمزارزها را به عنوان دارایی نمی‌شناسیم که به بانک‎های مرکزی برای نگهداری آن‌ها پیشنهاد بدهیم. از سوی دیگر این بحث هم مطرح است که در دنیای فعلی همان‌گونه که شما می‎روید طلا، یورو یا دلار می‎گیرید و به عنوان پشتوانه در خزانه نگهداری می‎کنید، باید این را هم به عنوان پشتوانه پایه پولی برای آینده داشته باشید. لذا معتقدم این اتفاق هم در دنیا خواهد افتاد که رمزارزها به عنوان یک کلاس دارایی خاص شناخته شوند.

امکان ارزآوری با استفاده از استخراج بیت‌کوین

مدیرعامل شرکت توسعه فناوری سوشیانت یادآور شد: الان در پلتفرم‎های مختلف دنیا که بررسی کنید متوجه می‎شوید که یک کلاس دارایی همانند ارز مجازی در داخل آن‌ها تعریف شده است. در ایران هم اگر ماینینگ با مجوز و به شیوه درست و تحت کنترل انجام شود که فشار زیادی روی شبکه برق نداشته باشد، می‎تواند منجر به ارزآوری هم بشود.

وی با اشاره به امکان ارزآوری با استفاده از استخراج بیت‌کوین افزود: در این شرایط وقتی فرایند ماینینگ صورت گرفته و بیت کوین استخراج می‎شود، می‎توانیم این بیت کوین را در یک صرافی بفروشیم و آن ارز مربوطه را بگیریم. قاعدتاً در این شرایط ارز وارد ایران خواهد شد و اگر ارز هم وارد کشور نشود می‎توانیم کالا وارد کنیم و خود این هم نوعی مزیت است اگر کنترل شده باشد.

امکان جذب سرمایه با «توکِنایز کردن دارایی‎ها»

قاسمی ادامه داد: نکته دیگری که باید اشاره کنم در مورد «توکنایز کردن دارایی‌ها» است. شرکت ققنوس که با همکاری بانک پاسارگاد، ملی، بانک ملت و چند بانک دیگر ایجاد شده قصد دارد دارایی‌های منجمد بانک‎ها را توکنایز کند و بفروشد. منظور این است که اگر من یک ساختمان دارم و قیمت آن بیست میلیارد تومان است و کسی حاضر به خرید آن نیست، تصمیم می‎گیرم به جای اینکه یک‌باره به شخصی بفروشم، آن بیست میلیارد تومان را معادل بیست میلیون «توکِن» در نظر می‎گیرم و مثلاً یک میلیون از این توکِن‎ها را به یک شخص می‎فروشم تا وی در آن دارایی شریک شود. این مشابه سهامداری است.

مدیرعامل شرکت توسعه فناوری سوشیانت تصریح کرد: این اتفاقات الان در دنیا در حال رخ دادن است و در آینده نزدیک هم این توکنایز کردن دارایی‎ها به میزان زیادتری انجام خواهد شد و در بستر دارایی‎های دیجیتال خرید و فروش صورت خواهد گرفت. در واقع جذب سرمایه هم می‎شود. لذا اتفاق بزرگی رخ می‌دهد.

جذب سرمایه خارجی با استفاده از رمزارزها

وی به امکان جذب سرمایه با استفاده از فرایند توکنایز کردن دارایی‎ها اشاره و بیان کرد: علت بزرگ بودن این اتفاق این است که می‏‌توانیم برای استارت‌آپ‎ها و شرکت‎ها یا پروژه‎های داخلی جذب سرمایه خارجی کنیم. وقتی پروژه‌ای را طبق استاندارد دنیا توکنایز کنیم، ممکن است کسی که در آن سوی دنیا زندگی می‌‏کند اعلام کند که من قصد دارم معادل یک بیت‌کوین در این پروژه شریک شوم. در واقع دیگر درگیر این نیستم که این ده هزار دلار را چگونه به ایران می‎فرستم؟

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: در چنین شرایطی دیگر نمی‎گوییم که از طریق شبکه بانکی نمی‎توانیم این کار را انجام دهیم و یا از طریق صرافی‌ها سخت است و اگر کشف شود که من این پول را به ایران فرستاد‎ه‎ام، فردا دچار مشکلات مالی و بانکی زیادی با دولت‎های اروپا یا آمریکا می‎شوم، بلکه از همان جا معادل یک بیت‌کوین، بدون محدودیت‎های بانکی و در بستر دیجیتال سهامدار آن پروژه می‎شوم. لذا استفاده از رمزارزها می‎تواند کمک زیادی به جذب سرمایه خارجی از سوی پروژه‎ها و همچنین استارت‎آپ‎های ما کند.

تغییرات در پشتوانه پول‎ها

قاسمی درباره پشتوانه این ارزهای دیجیتال و انتقاداتی هم که در این زمینه وجود دارد بیان کرد: پشتوانه پول‌ها به صورت سنتی طلا بود و در مقطعی تبدیل به تولید ناخالص داخلی کشورها یا اعتبار دولت‎ها شد. الان آمریکا معادل تولید ناخالص داخلی خودش دلار چاپ نکرده است و اگر این اقدام را انجام داده بود که اکنون اینقدر کسری تجاری نداشت بلکه براساس اعتباری که دارد دلار چاپ و آن را هم تضمین می‎کند.

مدیرعامل شرکت توسعه فناوری سوشیانت یادآور شد: بنابراین موضوع پشتوانه پول‎ها چنین مباحثی هم دارد که شما پولی را چاپ کرده‎اید که فقط در مورد آن ادعا می‎کنید و معادل آن دارایی فیزیکال همانند طلا یا بقیه موارد یا تولید ملی دقیقی وجود ندارد، بلکه فقط گفته می‏‌شود چون من قدرت دارم، باید به من اعتماد کنید.

اهمیت مقبولیت ارزهای دیجیتال نزد مردم

قاسمی بیان کرد: پشتوانه اصلی ارزهای دیجیتال هم میزان عرضه و تقاضای آن‌ها و قبول طرفین است. وقتی اولین پول‎ها به وجود آمد مردم با هم توافق می‏‌کردند که آن‌ها را مورد استفاده قرار می‏‌دادند. یا برای مثال گفته می‌‏شد به جای اینکه مبادله کالا به کالا صورت گرفته و من به شما تخم‌مرغ بدهم و شما به من برنج بدهی، بیاییم همگی فلان کالا همانند نمک را به عنوان کالای پایه قبول و با هم رد و بدل کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه فناوری سوشیانت یادآور شد: این کالای پایه در قدیم مشخصاتی داشت و مردم هم آن را قبول کرده‎ بودند. الان هم شرایط به همین شکل است و مردم می‎گویند که ما آن را قبول داریم و پشتوانه آن هم همین مقبولیت مردم است. بنابراین معامله با این رمزارزها هم صورت خواهد گرفت.

تغییر کارکرد بانک‎های مرکزی

وی درباره تکلیف بانک‎های مرکزی در این میان هم گفت: قاعدتاً کارکردی که بانک‎ها و بانک‏‌های مرکزی دنیا در چند سال آینده خواهند داشت، کارکردی بسیار متفاوت خواهد بود. وقتی شرکتی همانند فیس‌بوک می‎گوید که می‎خواهم ارز دیجیتال ایجاد کنم، چرا این موضوع باید آن قدر برای آقای ترامپ مهم باشد که اعلام کند این کار را انجام نده؟ به این دلیل که فردا مردم این ارزها را با هم تبادل می‏‌کنند و دیگر جایی برای بانک مرکزی آمریکا باقی نمی‎ماند.

مدیرعامل شرکت توسعه فناوری سوشیانت اظهار کرد: درست است که همه گزارش‌ها به آنجا می‎رود و حتی مالیات آن هم مشخص است، اما دیگر سیاستگذار اصلی این سیستم بانک مرکزی آمریکا نیست، بلکه فیس‌بوک است. فرض کنید که الان تلگرام ارز مختص خود را ایجاد کند، همین اقدام باعث تغییرات در پایه پولی کشور خواهد شد. در این شرایط ممکن است که من به پزشک مراجعه کنم و با توجه به اینکه در مطب بسیاری از دکترها دستگاه پوز وجود ندارد، او به من بگوید که شما چند «گرام» به من پرداخت کنید و من هم شما را ویزیت خواهم کرد.

قاسمی در پایان گفت: البته فعلاً این اتفاق به این شکل رخ نداده است، اما معتقدم در نهایت چنین اتفاقی رخ خواهد داد و حتی پول‎های دیجیتالی که اکنون در داخل پلتفرم‎هایی همانند تلگرام یا فیس‌بوک وجود دارد، در داخل صرافی‎های بزرگ قابل تبدیل به پول‎های دیگر خواهد بود.

گفت‎وگو از اکبر ابراهیمی



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |