جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 192600 18:38 1401/06/04
از کشف ذخایر معدنی جدید تا رشد تولید

از کشف ذخایر معدنی جدید تا رشد تولید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
از کشف ذخایر معدنی جدید تا رشد تولید

از کشف ذخایر معدنی جدید تا رشد تولید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

بررسی نتایج استقرار سازکارهای نوین حکمرانی در وزارت صمت

گروه تولید- با استقرار تیم مدیریتی جدید و از ابتدای نیمه دوم سال 1400، طراحی و استقرار سازکارهای نوین حکمرانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت همزمان با پیگیری امور روزمره و جاری وزارت صمت آغاز شد که پیامدهای آن تا حدی در متغیرهای تولید، اشتغال، تورم و صادرات در نیمه دوم سال نمایان شد و در سال 1401 شاهد تکمیل کارکردهای ان خواهیم بود

با توجه به تغییر ریل و اصلاح سازوکارها که در سال جاری به اتمام می رسد، دستاوردها و آثار بهبود حکمرانی در این بخش به مرور تا پایان سال جاری نمایان خواهد شد.

به گزارش جهان اقتصاد، در بخش معدن و صنایع معدنی یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در مدت زمان یادشده، ساماندهی و تنقیح مقررات حوزه معدن بود.

اتفاق دیگری که در بخش زیرساختی رخ داد تغییر مقیاس تهیه اطلاعات پایه کشور در حوزه زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی به یک پنجاه هزارم و دقت 4 برابری آن نسبت به نقشه‌های یکصدهزارم تهیه شده در دولتهای پیشین بود.

از شروع طرح تهیه نقشه‌های اکتشاف سیستماتیک (زمین‌شناسی اقتصادی) یک پنجاه هزارم در کشور در 4 لایه فلزی، غیرفلزی،عناصر استراتژیک و کانیهای قیمتی و نیمه قیمتی نیز می‌توان به عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم و پایه‌ای در این حوزه یاد کرد.

افزایش دقت و تنوع عناصر موجود در نقشه های ژئوشیمیایی اکتشافی کشور از متوسط 35 عنصر به 57 عنصر در نقشه های تولیدشده طی یکسال گذشته نیز صورت گرفته است.

این گزارش می‌افزاید: کسب کرسی علوم زمین و مخاطرات ساحلی یونسکو توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی جمهوری اسلامی ایران و همچنین کاهش زمان تهیه و فرآیند تولید اطلاعات پایه زمین شناسی و اکتشافی کشور از متوسط 36 ماه به 12 ماه اتفاق افتاده است که لازم به یادآوری است که هم زمان تهیه به یک سوم کاهش پیدا کرده است و همزمان با افزایش دقت 4 برابری مواجه بود.

افزایش 2 برابری تعداد آنالیز انجام شده در حوزه زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی نسبت به سال پایانی دولت قبل و پیش‌بینی افزایش 4 برابری تا پایان سال جاری از یک سو و کشف ذخایر معدنی جدید در طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان خراسان جنوبی و افزایش تنوع مواد معدنی کشف شده نسبت به دولت قبل از سوی دیگر نیز از اقدامات مهم و اساسی صورت گرفته است؛ نکته حائز اهمیت اینکه در این اکتشافات برخی مواد فلزی جدید و عناصر استراتژیک، مورد شناسایی و اکتشاف اولیه قرار گرفته‌اند.

همچنین افزایش کمی2 برابری تولید اطلاعات پایه (نقشه های زمین شناسی- نقشه های ژئوشیمیایی- نقشه های اکتشاف سیستماتیک) در طول یکسال از آغاز دولت سیزدهم نسبت به دوره مشابه در دولت گذشته و پیش‌بینی افزایش 4 برابری آن تا پایان سال جاری و افزایش کمی و کیفی تهیه اطلاعات پایه مرتبط با مخاطرات ساحلی و زمین شناسی دریایی کشور به میزان 2 برابر نسبت به متوسط تهیه این اطلاعات در دولت قبل نیز از اهم اتفاقات رخ داده است.

شروع پروژه اکتشاف به روش ژئوفیزیک هوایی پس از یک وقفه 5 ساله توسط بالگرد سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در استان کردستان و آذربایجان غربی به میزان 70 هزار کیلومتر خطی یکی از ویژه‌ترین اقدامات به شمار می‌رود که به نوعی دارای رکورد بی‌سابقه برداشت در مدت زمان مشابه آن در دولتهای قبل بوده است.

در پایان نیز به صورت خلاصه و تیتروار مهمترین اقدامات صورت گرفته از نظرتان می‌گذرد.

•رشد صدور پروانه‌‌های اکتشاف در مقایسه با سال 1399 به میزان 7 درصد

•رشد تولیدات صنایع معدنی در بسیاری از کالاهای مهم و استراتژیک نظیر مس، آلومینیوم، کاشی، شیشه جام و...

•رشد 188 درصدی دریافت و وصول حقوق دولتی معادن در مقایسه با سال 1399



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |