جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 3000 14:28 1393/04/14
از وضعیت بحران خارج نشدیم

از وضعیت بحران خارج نشدیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
از وضعیت بحران خارج نشدیم

از وضعیت بحران خارج نشدیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه توسعه : با اجرای برنامه‌هایم در حوزه اقتصاد گام به گام تورم مهار شده و شاهد توسعه اقتصادی خواهیم بود

وظیفه اصلی دولت این است که محیط کسب‌ و کار را آماده کند چرا که اگر محیط کسب‌ و کار بهبود یافت، زمانی است که تولید رونق می‌یابد و بخش صنعت، کشاورزی و خدمات فعال می‌شود.»، «در حوزه مسائل اقتصادی زمینه‌ای فراهم خواهد شد که گرانی و تورم مهار شده و از طرفی کسب ‌و کار آحاد جامعه به‌ ویژه جوانان و بانوان نیز فراهم شود.»، «دولت تدبیر گرانی را با فکر و برنامه کنترل و کاهش خواهد داد و بیکاری را با روش‌هایی چون توجه به صنعت، کشاورزی و گردشگری کاهش خواهد داد و بیکاری را به نُرم جهانی خواهد رساند.»، این ها شعارهای انتخاباتی حسن روحانی، رییس جمهور امروز ایران است.
براساس گزارش افکارنیوز؛ چند ماه از آن وعده ها که گذشت، حسن روحانی در گزارش صد روزه خود وعده تورم ۲۵درصدی را برای پایان سال ۹۳ داد و در خرداد ۹۳، معاون او، نوبخت، تورم ۲۰درصدی را به اقتصاد ایران مژده داد.
در جدیدترین اظهارنظر ها، حسن روحانی در مراسم روز صنعت و معدن گفته است: «امروز در موضوع تورم می بینید دولت به آنچه قول داده و اعلام کرده، عمل کرده است و اگر گفته تورم قابل مهار کردن است در سال ۱۳۹۲ و ادامه اش در سال ۱۳۹۳ امروز تورم نقطه به نقطه ما چهارده و هفت دهم درصد است یعنی تورم نقطه به نقطه را از ۴۳ - ۴۴ درصد به زیر ۱۵ درصد رسانده‌ایم و این باید برای صاحبان حرف و مشاغل اطمینان‌بخش باشد.
روحانی با اعلام اینکه دولت روند کاهش تورم در سال جاری را ادامه خواهد داد، بیان داشت: »در ماه خرداد، قیمت مواد خوراکی نه تنها افزایش نداشت بلکه در مواردی کاهش هم داشت که این خبر خوشی برای کارآفرینان نبود اما برای ملت ایران در راستای ایجاد یک ثبات، خبر خوشی است.
اما نکته تامل برانگیز این است که این کاهش نرخ تورم، نشان دهنده بازگشت رونق به اقتصاد است یا عمیق تر شدن رکود؟
حسین راغفر، صاحب نظر مسائل اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا، می گوید: « تازه ترین شاخص های منتشرشده بانک مرکزی ، شاخص CPI یا شاخص بهای مصرف کننده و شاخص PPI است که شاخص قیمت یا مخارج تولید است. تازه ترین آمار منتشرشده نشان می دهد بعد از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی شاخص قیمت های تولیدی دوبرابر شاخص قیمت های مصرف کننده است. این خود بیانگر این است که آنچه که اتفاق افتاده رکود عمیق تر است.»
راغفر در ادامه می افزاید: «رکود عمیق تر و تورم بالا نشان می دهد قدرت خرید افراد به شدت کاهش یافته است. اگر کاهشی در نرخ تورم وجوود دارد ناشی از عمیق تر شدن رکود و کاهش قدرت خرید مردم در همین جهت است. باید گفت متاسفانه رکود تورمی عمیق تر شده است.»
وی با اشاره به اینکه «کاهش تورم یعنی کاهش شتاب رشد قیمت ها» تاکید می کند: «در واقع این اثر نشان دهنده رونق اقتصادی نیست بلکه به خاطر عمیق تر شدن رکود است. درحال حاضر ما هم رکود داریم و هم تورم. بنابراین ما هنوز از رکود تورمی خارج هم نشده ایم و فقط به مسئله رکود اشاره می کنیم. درحال حاضرریشه اصلی رکود عدم سرمایه گذاری در بخش تولید است و نشان می دهد موانع تولید هنوز برطرف نشده است و تولیدکنندگان کماکان با موانع تولید مانند دسترسی به نقدینگی دست و پنجه نرم می کنند و نظام بانکی هم اصلا فعالیت هایش تناسبی با رفع موانع تولید ندارد.»
به عقیده راغفر «حتی اگر تورم به ۲۰درصد هم برسد این یک هشدار برای اقتصاد ایران است. کماکان ما از وضعیت بحران کنونی خارج نشدیم.»



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |