جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 168720 13:19 1400/10/20
از سال آینده آغاز تجارت آزاد با اوراسیا آغاز می شود

از سال آینده آغاز تجارت آزاد با اوراسیا آغاز می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
از سال آینده آغاز تجارت آزاد با اوراسیا آغاز می شود

از سال آینده آغاز تجارت آزاد با اوراسیا آغاز می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فارس، علیرضا پیمان پاک امروز در مراسم معرفی صادرکنندگان نمونه استان تهران که در مرکز همایش های بین المللی کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: امسال دو بار روز ملی صادرات برگزار شد که یکی مراسم نمادین آن و دیگری در قالب یک نشست و هم اندیشی با حضور رئیس جمهور و نمایندگان صادرکنندگان برگزار شد و این جلسات نتایج خوبی در بر داشت از جمله اینکه براساس مسائل مطرح شده در آن جلسه و پیگیری های لازم صادرات تجهیزات پزشکی آزاد شد.

وی افزود: عزم و اراده در دولت برای توسعه و جهش صادرات در میان مدت وجود دارد. 

پیمان پاک اظهار داشت: در بحث توسعه تجارت یک زنجیره وجود دارد از تامین، تولید، فرآوری و بسته بندی، توزیع، فروش و برگشت ارز که اگر این زنجیره به صورت منسجم در نظر گرفته شود و چالش های آن احصا شود و سیاست های حمایتی در کل زنجیره تعریف شود و در کنار مانع زدایی ها در زنجیره و در امتداد زنجیره سیاست گذاری کنیم قطعا با استمرار صادرات مواجه خواهیم شد. 

وی با بیان اینکه اقدامات سازمان توسعه تجارت به 4 دسته تقسیم شده است، افزود: بخشی از آثار کوتاه مدت آن مشاهده شده و دیگر آثار آن نیز به زودی مشاهده خواهد شد. در بحث توسعه بازار، در بخش لجستیک و در بخش تعرفه ها و گمرکات و بحث مسائل پولی و بانکی کارگروه هایی تشکیل شده است و نقشه راه توسعه صادرات به صورت هدفمند در قالب این 4 گروه به صورت اجرایی و عملیاتی موانع آن احصا می شود. 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: در بحث توسعه بازار چند گام برداشته شده است که یکی از آن ها توسعه رایزن های بازرگانی است و تقریبا در 4 ماه اخیر تعداد رایزن های بازرگانی افزایش یافته است و در بودجه سال آینده نیز تعداد رایزن های بازرگانی به 30 رایزن افزایش یافته است. 

وی افزود: به دلیل محدودیت های حاکمیتی نمی توان در حوزه رایزن های بازرگانی از بخش خصوصی استفاده کرد اما سعی کرده ایم دایره رایزن های بازرگانی را افزایش داده ایم و از سایر وزارتخانه ها نیز در این دایره گنجانده شده است. 

پیمان پاک به مصوبات بالادستی اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته موفق شدیم مصوباتی را از نهاد بالادستی گرفته ایم که از توان بخش خصوصی در مجموعه های مشابه رایزن استفاده کنیم و آئین نامه آن در حال تدوین است. 

وی با اشاره به فعال شدن مراکز تجاری در ماه های اخیر اظهار داشت: آئین 5 مرکز تجاری در ارمنستان، ترکیه، پاکستان، امارات و آذربایجان با کمک بخش خصوصی راه اندازی شده است. 

پیمان پاک افزود: درباره راه اندازی مراکز تجاری مصمم هستم تا از توان بخش خصوصی استفاده کنیم و اگر صادرکنندگان در بازارهای هدف صادراتی به خوبی از قوانین و مقررات اطلاع داشته باشند تحریم ها کارساز نخواهد شد، بنابراین مراکز تجاری ایران در خارج از کشور باید این اطلاع رسانی را به تجار در بازارهای هدف داشته باشد. 

معاون وزیر صمت اظهار داشت: بحث ایجاد مرکز تجاری قزاقستان نیز در دستور کار قرار دارد و اگر این حوزه ها فعال شود می تواند خلا رایزن های بازرگانی را پوشش دهد. 

پیمان پاک بیان داشت: در سوریه قبل از سفر وزیر چندین نشست هم اندیشی با صادرکنندگان برگزار شد و مشکلات در کشور مقصد احصا شد و راهکارهای پیشنهادی احصا شد و سفر وزیر صمت بسیار موثر بود. 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: در این سفر حدود 40 مجموعه علاقمند در حوزه سرمایه گذاری و توسعه تجارت در بازار سوریه وجود داشت و این افراد به همراه وزیر حضور داشتند. 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: نشست های مشابه با سوریه را در دو ماه آینده برای ارمنستان و عمان نیز در نظر داریم. 

وی افزود: بحث استفاده از ظرفیت کمیسیون های مشترک در توسعه بازار از دیگر برنامه های ما است و با توجه به اینکه 22 کمیسیون مشترک زیر مجموعه وزارت صمت وجود دارد بنابراین از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد. 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: کارگروه لجستیک نیز تشکیل شده که در مرحله اول کلیه بنادر و کلیه مقاصد صادراتی، آسیب شناسی شده است و لذا در دو بخش کوتاه مدت و میان مدت پیشنهاداتی احصا شده است. اگر مساله لایروبی آستارا صورت گیرد ظرفیت صادراتی آستارا از 200 هزار تن در سال به 800 هزار تن افزایش خواهد یافت. 

وی بیان داشت: باید فرهاندهی واحد حوزه تجارت خارجی را با احیای شورای عالی صادرات احیا کرد و این موضوع را از دولت پیگیری می کنیم و بخش خصوصی نیز باید آن را مطالبه کند. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در بحث تعرفه ها و توافقنامه ها اقداماتی انجام شده و توافقات ترجیحی با سوریه و پاکستان و افغانستان در حال پیگیری است و بحث تجارت آزاد با سوریه فعال شده است و موانع اصلی این حوزه تعرفه ها و موافقنامه ها بعضا ممانعت مجموعه های صنعتی وزارت جهاد بود که وزیر جهاد با دید فرابخشی به این موضوع نگاه می کنند. 

وی افزود: سال آینده تجارت آزاد اوراسیا را خواهیم داشت و در صورت پیوستن به موافقتنامه اوراسیا 10 میلیارد دلار بازار صادراتی برای ما خواهد داشت در حالی که اکنون حدود 500 میلیون دلار از این بازار صادراتی در اختیار ما است. 

پیمان پاک بیان داشت: کارگروه مشترک ارزی با بانک مرکزی با کمک وزارت صمت تشکیل شده است ولی اگر سیاست های ارزی با سیاست های تجاری هماهنگ نباشد، سیاست های تدوین شده منجر به کاهش صادرات می شود و باعث افزایش نرخ ارز می شود زیرا برای تولید و ایجاد ارز محدودیت ایجاد می کند. 

وی افزود: در سال 97 تا 1400 علیرغم کاهش ارزش پولی ملی نتوانستیم در جهت توسعه صادرات بهره بگیریم. 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت:  تعمیم واردات در مقابل صادرات برای تمامی کالاهای مجاز مصوب شده اما می خواهیم واردات در برابر صادرات را نظام مند کنیم و گروه هایی که بر مبنای ارز آزاد کالای صادراتی تولید می کنند برای عرضه ارز صادراتی مجبور به حضور در نیما و فروش ارز با ١٥ درصد کاهش نباشند.

وی افزود: در حوزه رمزارزها نیز مذاکرات لازم انجام شده و در حوزه تجارت خارجی آئین نامه آن ابلاغ می شود قصد داریم راه های جایگزین ال سی را در این باره دنبال کنیم و البته راهکارهای کند و شبه سوئیفت است. 

پیمان پاک اظهار داشت: استفاده از سامانه های بلاکچین برای جایگزینی ال سی مورد پذیرش بانک مرکزی قرار گرفته است. 

وی بیان داشت: سفر رئیس جمهور به روسیه گشایش های جدیدی را برای تجار و صادرکنندگان خواهد بود. 



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |