شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 164956 09:55 1400/09/20
از دی ماه مالیات بر ارزش افزوده معاملات ارزی اعمال می شود

از دی ماه مالیات بر ارزش افزوده معاملات ارزی اعمال می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
از دی ماه مالیات بر ارزش افزوده معاملات ارزی اعمال می شود

از دی ماه مالیات بر ارزش افزوده معاملات ارزی اعمال می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، احمد لواسانی درباره اعمال مالیاتی 10 درصدی به خرید و فروش ارز و معاملات ارزی در صرافی‌ها و شرکت‌های صرافی اظهار داشت: مالیات بر معاملات و عملکرد صرافی‌ها موضوع جدیدی نیست که امروز این صنف با موضوع جدیدی مواجه شده باشند و از گذشته هر صرافی و هر شرکتی براساس عملکردی که دارد باید مطابق قوانین سازمان امور مالیاتی سالیانه مالیات بر عملکرد را بپردازد. هر سال هم حسابرس‌های صرافی‌ها و سازمان امور مالیاتی براساس بررسی‌هایی که انجام می‌دهند میزان مالیات هر صرافی را مشخص می‌کنند.

وی از اعمال مالیات بر ارزش افزوده از دی ماه خبر داد و گفت: موضوع دیگر بحث مالیات بر ارزش افزوده است که متاسفانه در مجلس بر روی این موضوع بررسی‌های کارشناسی انجام نشده و طبق خواسته سازمان امور مالیاتی، صرافی‌ها از مردم بابت خرید و فروش ارز باید مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند و فاصله قیمتی بین خرید و فروش ارز  شامل 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌شود که از ابتدای دی ماه این قانون مالیاتی عملیاتی خواهد شد.

دبیر کانون صرافان تاکید کرد: البته مشتری برای خرید و فروش ارز مالیاتی نمی‌پردازد. همچنین مالیات بر ارزش افزوده شامل تولیدکنندگان خرید ارز نمی‌شود و تولیدکنندگان هر چند در ابتدا این مالیات را پرداخت می‌کنند اما طبق قانون مبلغ پرداختی دوباره در حساب‌هایش برگشت می‌خورد در واقع اگر مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر مصرف است و نه مالیات بر تولید.

لواسانی ادامه داد: مطابق قانون، هر شهروندی هر معامله‌ای که در صرافی‌ها انجام می‌دهد در ازای خرید ارز یا فروش ارز باید از صرافی فاکتور معتبر تقاضا کند بنابراین اگر واحدی که خرید و فروش ارز انجام می‌دهد، فاکتور  و صورت حساب صادر نکند واحد غیرمجاز است و هم خریدار و هم فروشنده با معامله در این واحد قانون مبارزه قاچاق کالا و ارزو قانون بانک مرکزی را رعایت نکرده‌اند و ممکن است دچار مشکلات مالیاتی یا عدم رعایت قوانین پولشویی شوند.

وی افزود: در قانون به صراحت آمده است که افراد برای معاملات ارزی باید فقط به واحدهای دارای مجوز از بانک مرکزی مراجعه کنند.

دبیر کانون صرافان با تاکید بر اینکه مردم نگران مالیات برای خرید یا فروش ارز مصرفی به حد طبیعی نباشند، گفت: مردم نگران نباشند، قرار نیست برای رفع نیاز طبیعی به ارز مالیاتی بپردازند و برای مصرف طبیعی مالیات مضاعفی اخذ نمی‌شود. مالیات بر عملکرد را صرافی‌ها و مالیات بر ارزش افزوده را مصرف‌کنندگان می‌پردازند.

لواسانی درباره معرفی خریداران و فروشندگان ارز به سازمان امور مالیاتی از سوی واحدهای صرافی اظهار داشت: اطلاعات مشتریانی که خرید و فروش ارز می‌کنند از سال‌های گذشته در دسترس بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی است، ثبت می‌شود و این هم موضوع جدیدی نیست.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه با اعمال مالیات از مشتریان احتمال افزایش تقاضا به سمت صرافی‌های غیرمجاز وجود خواهد داشت، گفت: معامله با واحدهای غیرمجاز تبعاتی مانند ارز تقلبی یا عمال مجرمانه مانند هک حساب  را در پی دارد که در صورت بروز این موارد یا سایر مشکلات، هیچ نهادی به این افراد پاسخگو نیست بنابراین پرداخت مالیات در ازای خدمات با کیفیت و امن به صرافه‌تر و بدون ریسک است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |