پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 120407 18:21 1399/08/27
از تامین زمین تا تاسیس صندوق تامین مالی مسکن

از تامین زمین تا تاسیس صندوق تامین مالی مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
از تامین زمین تا تاسیس صندوق تامین مالی مسکن

از تامین زمین تا تاسیس صندوق تامین مالی مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

بررسی طرح جهش تولید و تامین مسکن در گفتگوی جهان اقتصاد با عضو کمیسیون عمران مجلس

مهناز اسماعیلی-با افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن، یکی از مهمترین مطالبات مردم از مجلس، بحث مسکن است. مسکن به عنوان پیشران اقتصاد کشور است و اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی کشور حل و فصل شود باید به بحث مسکن توجه ویژه داشته باشیم. اقشار محروم جامعه در بحث مسکن دچار مشکلات اساسی هستند و خانه دار شدن برای اقشار متوسط و پایین جامعه تبدیل به رویا شده است. مسکن مهر مشکلات بسیاری از مردم را حل کرد اما طرح جهش تولید و تأمین مسکن با طرح مسکن مهر تفاوت‌هایی دارد و در این طرح قرار نیست دولت مسکن بسازد، بلکه دولت باید زیرساخت ها را فراهم کند تا بخش خصوصی خانه سازی کند.

در همین رابطه، خبرنگار جهان اقتصاد با اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس به گفتگو پرداخت.

اقبال شاکری درباره اینکه طرح جهش تولید و تامین مسکن به کجا رسیده است؟ گفت: این طرح الان در دست بررسی های پایانی در مرکز پژوهش های مجلس است و به نظر می آید ظرف یک هفته تا 10 روز آینده تحویل هیات رییسه مجلس می شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: این طرح، طرح ارزنده ای است و اگر تمام سازو کارهای آن مطابق با بررسی نیازی که در کشور هست و توافقی که روی اجزای مهم آن شده، انجام شود مثل تامین زمین، اجاره 99 ساله، تسهیلات حداکثری با نرخ پایین برای اقشار فاقد مسکن قرار بگیرد، روی مدیریت بازار مسکن هم تاثیر مثبت خواهد داشت.

وی افزود: بحث مهمی که در اینجا وجود دارد، این است که وزارت راه و شهرسازی به عنوان عامل اصلی اجرایی این موضوع سریع تر خود را آماده کند و شروع به شناسایی و ثبت نام افراد مشمول این طرح کند. اینها یک حرکتی را در کشور ایجاد می کند و نمونه نسبتا موفق آن را هم در نسل اول مسکن مهر داشتیم.

شاکری درباره ضمانت اجرایی این طرح با اشاره به دو موضوع تصریح کرد: دو مسئله مهم در این طرح وجود دارد که یکی تامین زمین برای ساخت و سازهای مسکن است که پیش بینی شده هم از زمین های داخل شهری که تحت تملک وزرات راه و شهرسازی است و هم زمین هایی که در حاشیه شهرها قرار دارد و برای ساخت و ساز مناسب است، به وزارت راه و شهرسازی واگذار شود، استفاده شود، برای تسهیلات آن هم «صندوق تامین مالی مسکن» در نظر گرفته شده است که باید بتواند ضمانت های لازم را برای تخصیص اعتبار و بقیه کمک هایی که این طرح دارد، انجام دهد.

وی ادامه داد: بنابراین، منابع ورودی این صندوق که اصل داستانی است که در حال پیگیری از جانب مجلس است، باید چنان اطمینان بخش باشد که مانع توقف یا اجرایی نشدن این طرح نشود و نباید هیچ جزیی از این طرح درگیر کش و قوس بانک مسکن، بانک مرکزی، سازمان منابع طبیعی و ... شود و در قانون وظیفه همه نهادها مشخص شده است، بنابراین با توجه به نوع صندوق، منابع، تامین و تزریق می شود. ضمن اینکه این واحدهای مسکونی به تدریج ساخته می شود و نیاز نیست که کل منابع اعتباری در ابتدای کار فراهم شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سوال که طرح مسکن مهر مشکلات زیادی داشته است، چطور می تواند الگوی چنین طرحی قرار بگیرد؟ گفت: درست است که در برخی مناطق مسکن مهر با مشکلاتی مواجه بوده است اما قسمت عمده ای از این طرح ها تکمیل شده است و میلیون ها نفر را صاحبخانه کرده است. بعد از اینکه آقای آخوندی سر کار آمد، ساز و کارهای آن را بهم زد و این طرح را دچار مشکلاتی کرد.

وی در پایان تاکید کرد: همین الان هم وزارت راه و شهرسازی در حال تکمیل و فروش مسکن مهر است که کمی همپوشانی با طرح اقدام ملی مسکن دارد. بنابراین، مشکلاتی هم که پیش آمد به خاطر دخالت هایی بود که کارایی این طرح را دچار مشکل کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |