جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 128069 14:06 1399/10/16
ارزش اوراق در بورس و فرابورس ۷ هزار هزار میلیارد تومان افزایش یافت

ارزش اوراق در بورس و فرابورس ۷ هزار هزار میلیارد تومان افزایش یافت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ارزش اوراق در بورس و فرابورس ۷ هزار هزار میلیارد تومان افزایش یافت

ارزش اوراق در بورس و فرابورس ۷ هزار هزار میلیارد تومان افزایش یافت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، حسن قالبیاف در مراسم آغاز به کار صندوق کالایی کشاورزی و آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی خرمایی با بیان اینکه بورس کالا جایگاه خوبی در اقتصاد کشور پیدا کرده است، گفت: بورس کالا امروز یک نهاد مهم در کشف قیمت کالا در کشور تبدیل شده است.

وی ادامه داد: اگر بخواهی انصاف در اقتصاد کشور و همچنین انصاف در توزیع کالا افزایش یابد و رعایت شود مسیری جز توسعه بورس کالایی نداریم.

رئیس سازمان بورس افزود: در حال حاضر دو بورس کالا و انرژی فعال هستند و افزایش شفافیت در اقتصاد از مسیر توسعه بازار سرمایه و بورس‌ها می‌گذرد.

وی با بیان اینکه در بورس کالا از آ‌نجایی که تمام قیمت‌ها بر روی تابلو است شفافیت بسیار بالاست گفت: با قیمت‌گذاری در بورس کالا تکلیف سرمایه‌گذار و تولیدکننده هم مشخص می‌شود.

قالیباف با اشاره به آمار معاملات در بورس کالا گفت: ارزش معاملات در بورس کالا از ابتدای سال تاکنون 200 هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که این عدد در 12 ماه سال گذشته 170 هزار میلیارد تومان بود.

وی افزود: در حال حاضر 300 کالا در بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرند.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه وظیفه بازار سرمایه و بورس ها کمک به بخش واقعی اقتصاد است گفت: در بورس کالا فقط بحث کشف قیمت و انجام معاملات نیست بلکه دائما به شناسایی و معرفی ابزارهای جدید می‌پردازند و امروز هم شاهد آغاز به کار گواهی سپرده خرمایی و صندوق کشاورزی هستیم.

قالیباف تاکید کرد: این ابزارها به مردم کمک می‌کند که با پول‌های خرد بتوانند وارد بازار شوند و در نهایت در کمک به تامین مالی بسیار اثرگذار است.

قالیباف با بیان اینکه وجود ابزارهای متنوع به تامین کالاهای کشاورزی کمک می‌کند گفت:‌ ورود انواع کالا و اقلام به بورس کالا باعث می‌شود که قیمت‌ها بی‌رویه نوسان نداشته باشند.

وی گفت: ما در سازمان بورس و اوراق بهادار از ایجاد صندوق‌های کالایی بسیار استقبال می‌کنیم و معاملات زعفران در بورس کالا و ایده‌های مشابه مورد استقبال سازمان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اقدامات جدید در بورس کالا گفت: به دنبال دستورالعمل اجرایی گواهی سپرده کالایی بودیم که تصویب شد و همچنین تا امروز تصویب دستورالعمل خرید دین را در بورس کالا دنبال می‌کنیم تا خرید دین هم عملیاتی شود همچنین بورس کالا وارد بخش مسکن و مستغلات هم شده و از دیگر اقدامات جدید راه‌اندازی سلف مسکن در بورس کالا است. همچنین قراردادهای آتی در صندوق‌های کالایی جزو برنامه‌های آتی بورس کالا است.

قالیباف با اشاره به ارزش اوراق در بورس و فرابورس گفت: امروز ارزش اوراق هفت هزار هزار میلیارد تومان است و در سال جاری سه هزار هزار میلیارد تومان معامله انجام شده که این معاملات به نقد شوندگی بازار کمک کرده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد:‌ سال گذشته میزان تجهیز منابع از طریق بازار سرمایه 260 هزار مییارد تومان بوده که امسال تا آذرماه به 470 هزار میلیارد تومان رسیده که این عدد بسیار خوبی است.

قالیباف با اشاره به بحث شرکت‌های سهامی عام پروژه گفت: دو شرکت سهامی عام پروژه در حال اخذ مجوز از سازمان بورس هستند که در حوزه معدن و پالایشگاه فعالیت می‌کنند که این اقدامات به جهش تولید و تامین منابع مالی پروژه‌ها کمک می‌کند.

رییس سازمان بورس درباره اقدامات صورت گرفته در سال جاری از جمله آزادسازی سهام عدالت و ورود سرمایه‌گذاران جدید که عمدتا ناآشنا به بازار سرمایه بودند گفت:‌ راه نجات سرمایه‌گذاران آموزش است و در کنار آموزش افراد باید نگاه بلندمدت به بازار سرمایه داشته باشند.

قالیباف تاکید کرد: توصیه می‌کنیم که غیرحرفه‌ای‌ها از طریق ابزار غیرمستقیم مانند سبدگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار شوند که به حرفه‌ای شدن رفتار آ‌نها در بازار کمک می‌کند.

قالیباف همچنین با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر این که افزایش قیمت برخی از اقلام را به گردن بورس کالا می‌اندازند، گفت: امروز در حالی که عده‌ای مدعی هستند عامل افزایش قیمت فولاد بورس کالا است اما همین الان قیمت کالا در بروس کالا 20 درصد پایین‌تر از بازار است همچنین قیمت جهانی شمش 30 درصد بالاتر از قیمت‌های حاضر در بورس کالا است.

وی تاکید کرد:‌ قویا گران‌فروشی بورس کالا را رد می‌کنم و بورس کالا یک بازار شفاف در محیط رقابتی است.

قالیباف با اشاره به تفاوت دو برابری قیمت ورق فولادی در بازار با بورس کالا اظهار داشت: مشکل این تفاوت قیمت است و باید راه‌حلی برای آن پیدا شود.

وی گفت: باید توجه داشته باشیم که 60 میلیون نفر جمعیت سهامداران شرکت‌های حاضر در بورس است و هر گونه تصمیمی بر روی متغیرهای قیمتی می‌تواند بر سود و زیان این شرکت‌ها اثرگذار باشد و باید تمام این موضوعات را در نظر بگیریم.

حامد سلطانی‌نژاد در ادامه آغاز به کار صندوق کالایی کشاورزی و آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی خرمایی با بیان اینکه تعداد انبارهای محصولات کشاورزی بورس کالا به 100 انبار رسیده است، اظهار داشت: تا به امروز صندوق هایی در حوزه طلا داشتیم که دارایی تحت مدیریت این صندوق ها به 2 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی ادامه داد: از امروز فعالیت در صندوق‌های کشاورزی آغاز م‌ شود و ارزش دارایی این صندوق فعلا 100 میلیارد تومان است و کار خود را با این مقدار منابع آغاز کردند.

مدیرعامل بورس کالا گفت: واحدهای اولین صندوق فروخته شد و مردم از عرضه آن استقبال کردند و گواهی سپرده کالایی هم در حال عرضه است و 70 درصد دارایی آن ها باید در قالب گواهی سپرده باشد.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه این صندوق ها دارای بازرگردان هستند، گفت: توسعه جغرافیای بورس کالا را با پذیرش انبارهای جدید در دستور کار داریم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |