پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 166249 13:49 1400/09/29
ارزآوری ۵۳۳ میلیون دلاری صادرات پسته در 7 ماهه سال جاری

ارزآوری ۵۳۳ میلیون دلاری صادرات پسته در 7 ماهه سال جاری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ارزآوری ۵۳۳ میلیون دلاری صادرات پسته در 7 ماهه سال جاری

ارزآوری ۵۳۳ میلیون دلاری صادرات پسته در 7 ماهه سال جاری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد، داراب حسنی مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت تولید پسته و ارزآوری آن، گفت: پسته با سطح زیر کشت بیش از ۵۰۰ هزار هکتار و متوسط تولید سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن مهم ترین و ارزآورترین محصول بخش کشاورزی به ویژه زیربخش باغبانی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه بررسی میزان صادرات پسته در  سه سال اخیر نشان می دهد که میزان صادرات این محصول افزایش یافته است، گفت: میزان صادرات این محصول در سال ۱۳۹۸ برابر با ۱۰۹ هزار تن و به ارزش ۹۷۲ میلیون دلار بوده که در سال ۱۳۹۹ میزان صادرات این محصول به میزان ۲۰۳ هزار تن و به ارزش ۱ میلیارد و ۳۷۱ میلیون دلار رسیده است.

به گفته مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک، میزان صادرات این محصول در هفت ماهه سال جاری برابر با ۸۰ هزار تن و به ارزش ۵۳۳ میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به جایگاه پسته در صادرات محصولات باغبانی کشور، تاکید کرد: ضروری است حمایت های لازم توسط کلیه دستگاه های ذیربط به منظور تسهیل، استمرار و ارتقاء صادرات این محصول ارزشمند انجام شود.

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی در بخش دیگری از صحبت های خود به بررسی میزان تولید پسته در سه سال اخیر پرداخت و تصریح کرد:  بررسی ها نشان می‌دهد میزان تولید این محصول در سال ۱۳۹۸ برابر با ۳۳۷ هزار تن بوده  که در سال ۱۳۹۹ به ۳۵۸ هزار تن افزایش یافته است.

حسنی ادامه داد: به استناد آمار اولیه اخذ شده از استان های کشور، میزان تولید پسته در سال جاری برابر با ۲۸۱ هزار تن برآورد شده است که نسبت به سال گذشته حدود ۲۱ درصد کاهش داشته و عواملی همچون سال آوری، تغییرات اقلیمی و خسارت عوامل محیطی شامل سرمای زودرس پاییزه ۱۳۹۹، عدم تامین نیاز سرمایی برخی ارقام، تگرگ، سرمازدگی بهاره، نوسانات دمایی و افزایش بیش از حد دما در ماهای تیر و مرداد منجر به کاهش محصول و افزایش پوکی این محصول شده است.

به گفته وی، در سال جاری از استان های کرمان، خراسان رضوی، یزد، خراسان جنوبی، تهران، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، لرستان و آذربایجان غربی کاهش تولید و در استان‌های فارس، سمنان، مرکزی، قم، سیستان و بلوچستان، اصفهان، قزوین، جنوب کرمان، البرز، اردبیل افزایش تولید گزارش شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |