جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 2861 14:37 1393/04/10
اردوغان نامزد ریاست جمهوری شد

اردوغان نامزد ریاست جمهوری شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اردوغان نامزد ریاست جمهوری شد

اردوغان نامزد ریاست جمهوری شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه اخبار ایران : حزب حاکم ترکیه روز گذشته با برگزاری نشستی‌، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر کنونی ترکیه را رسما به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری دهم اوت (۱۹ مرداد) معرفی کرد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ رجب طیب اردوغان در ۱۴ مارس ۲۰۰۳ به عنوان بیست و پنجمین نخست‌وزیر این کشور انتخاب شد و رهبری حزب عدالت و توسعه ترکیه را بر عهده گرفت که بیشترین کرسی ها را در مجلس بزرگ ملی ترکیه در اختیار دارد.
این حزب در سال ۲۰۰۷ نیز در انتخابات به پیروزی رسید و برای اولین بار پس از ۵۲ سال یک حزب توانست برای بار دوم بیشترین آرای مردمی را بدست آورد. پس از آن در جریان انتخابات سراسری ۲۰۱۱ حزب حاکم ترکیه توانست برای بار سوم پیروز شود و اردوغان از آن زمان تاکنون برای سه دوره نخست‌وزیر ترکیه است.
نامزدی رسمی اردوغان در انتخابات در حالی مطرح شده است که عبدالله گل، رئیس‌جمهوری کنونی ترکیه پیشتر در جمع خبرنگاران تاکید کرده بود که کاندیدا نخواهد شد. وی گفت: من نامزد نخواهم شد و این مساله را با رجب طیب اردوغان پیش از سی مارس در میان گذاشتم. دوران ریاست جمهوری من در ۲۸ اوت (ششم شهریور) به پایان می‌رسد.
پیش از اردوغان نیز حزب اپوزیسیون مردم جمهوری‌خواه (CHP) و جنبش ملی‌گرایان (MHP) به صورت مشترک «اکمل‌الدین احسان اوغلو»، دبیرکل سابق سازمان همکاری‌های اسلامی را به عنوان نامزد پست ریاست جمهوری تعیین کردند. «صلاح‌الدین دمیرتاش» دومین نامزدی بود که از حزب دموکراتیک مردم (HDP) برای انتخابات ریاست جمهوری مرداد ماه تعیین شد.
دولت اردوغان در سال‌های اخیر خصوصا ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ با چالش‌های متعددی روبرو شد که یکی از آن‌ها تظاهرات‌های مردمی در اعتراض به آنچه که مردم افزایش خودکامگی‌های وی، دولتش وسیاست‌ها‌ش می‌دانستند، بود. تمامی این‌ اعتراضات در ابتدا در مخالفت با طرح جنجالی اردوغان برای پارک گزی در نزدیکی استانبول آغاز شد که با خشونت‌های بسیار نیروهای امنیتی با معترضان و سرکوب آن‌ها پایان یافت.
بسیاری از رقبای اردوغان خصوصا محافظه‌کاران مسلمان هراس دارند که پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری به تمدید دوران حکومت خودکامه وی و حامیانش منجر شود.
مهمت علی شاهین، معاون حزب عدالت و توسعه با اعلام خبر نامزدی اردوغان در جمع خبرنگاران گفت: به صورت عادی لازم است که دست‌کم ۲۰ امضا برای تعیین نامزد ریاست جمهوری جمع‌آوری شود اما اردوغان توانست نظر تمام اعضا را جلب کند.
اردوغان که تلاش دارد برای یک دوره چهار ساله رئیس جمهور شود، همچنین با اتهام‌های فساد در دولتش مواجه است که وی "خائنان و تروریست‌ها" را عامل آن می‌داند و به احتمال زیاد پیروز انتخابات می‌شود. وی پس از ۱۱ سال تصدی پست نخست‌وزیری تلاش دارد تا اختیارات اجرایی خود را افزایش دهد.
در صورت پیروزی، دوران ریاست جمهوری وی با دوران ریاست جمهوری نمادین عبدالله گل بسیار تفاوت خواهد داشت. این اولین بار است که قرار است رئیس‌جمهوری ترکیه به صورت مستقیم از طریق آرای مردمی و نه از طریق پارلمان انتخاب شود و همین امر موجب می‌شود تا قانون اساسی ترکیه اختیارات بیشتری به وی اعطا کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |