شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11665 14:16 1394/01/24
ادعای کاهش ۷۰ درصدی ساخت و ساز مسکن در سال ۹۳

ادعای کاهش ۷۰ درصدی ساخت و ساز مسکن در سال ۹۳

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ادعای کاهش ۷۰ درصدی ساخت و ساز مسکن در سال ۹۳

ادعای کاهش ۷۰ درصدی ساخت و ساز مسکن در سال ۹۳

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه امورزیربنایی: رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن با بیان اینکه، اعمال سیاست ضدتورمی دولت در سال گذشته موجب رکود بیش از انتظار بخش مسکن شد، گفت: ادامه رکود در سال ۹۳ موجب کاهش ۷۰ درصدی سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز در کشور و تهران شد.

حسن محتشم در نشستی خبری گفت: در سال ۹۳ شاهد رکود بی‌سابقه در بخش مسکن بودیم که دلیل این رکود و شدت راکد ماندن خرید و فروش و اعمال سیاست ضدتورمی دولت بود. همین موضوع باعث شد با انباشت آپارتمان‌های ساخته شده مواجه شویم.

وی افزود: بخش مسکن در کشور همواره شاهد فراز و فرود در قیمت‌ها بوده است و این چیز جدیدی نیست، همواره ما شاهد نوسان قیمت به صورت سینوسی بوده‌ایم و در مقاطعی قیمت مسکن جهش و در مقاطعی با یک اندک کاهشی این موضوع را تجربه کردیم.

محتشم خاطرنشان کرد: اتفاقی که در سال ۹۳ رخ داد و با سالهای قبل تفاوت عمده‌ای داشت این بود که احتمال سیاست ضدتورمی دولت باعث شد رکود بیش از انتظاری در بازار مسکن به وجود بیاید.

وی ادامه داد: در سال ۸۶ بازار مسکن رونق خوبی داشت و در سال ۸۷ و ۸۸ مجدداً بازار مسکن با رکود مواجه شد پس می‌بینیم که وضعیت سینوسی قیمت‌ها و شرایط بازار مسکن همواره تکرار می‌شود پس در سالهای گذشته نوسان قیمت ناشی از تورم بود اما در سال ۹۲ و ۹۳ رکود بازار مسکن ناشی از اعمال سیاست ضدتورمی دولت بود.

محتشم اضافه کرد: دولت جدید در سال ۹۳ به خاطر همین سیاست ضدتورمی که در اقتصاد کلان کشور ایجاد کرد و به بخش مسکن نیز تسری پیدا کرد باعث شد در نیمه اول سال ۹۳ نسبت به نیمه دوم سال نود و دو ۵۰ درصد کاهش در ساخت آپارتمان‌ها و سرمایه‌گذاری و در نیمه دوم سال نود و سه ۷۰ درصد کاهش ساخت آپارتمان و سرمایه‌گذاری در بخش شاهد باشیم.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن تأکید کرد: این کاهش سرمایه‌گذاری باعث شد شرکت‌های تولیدکننده مصالح ساختمانی مرتبط با بخش مسکن نیز با انباشت تولید مواجه شود بنابراین آثاری که از این وضعیت به جا مانده باعث شده است که اشتغالزایی در این بخش که همواره سهم بالایی در کشور داشته است با کاهش مواجه شود.

محتشم تصریح کرد: اگر دولت تصمیم به تعدیل این سیاست نگیرد نتیجه‌ای بدتر از سال ۹۳ در بخش مسکن رخ خواهد داد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |