جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 4112 14:22 1393/05/13
ادعاهای غلط درباره تقاضای طلای چین

ادعاهای غلط درباره تقاضای طلای چین

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ادعاهای غلط درباره تقاضای طلای چین

ادعاهای غلط درباره تقاضای طلای چین

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارپول : جف کلارک تحلیلگر ارشد مسائل اقتصادی بر این باور است که برخی ادعاهای نادرست و نابخردانه در خصوص تقاضای طلای چین در محافل رسانه ای و خبری جهان منتشر شده است

به گزارش پایگاه اینترنتی بولیون والت؛ برخی گزارش ها مدعی است تقاضای طلای چین به علت کاهش ارزش یوان و افزایش قیمت طلا در بازار این کشور با افت چشمگیری روبرو شده است. ولی با بررسی ادعاهای بی منطق و احمقانه ای که در خصوص تقاضای طلای چین مطرح شده به نادرستی این ادعاها پی خواهید برد.
بر اساس این گزارش چین سال گذشته توانسته با پشت سر گذاشتن هند به بزرگترین بازار طلای جهان تبدیل شود. نخستین ادعای مطرح شده این است که تقاضای طلای چین رو به کاهش است. برخی گزارشها نشان می دهد که میزان خرید طلا از سوی چین در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال گذشته کمتر شده است. ولی این گزارشها تنها به واردات رسمی طلای چین از هنگ کنگ به پکن اشاره می کند و بخش زیادی از واردات طلای چین به صورت مخفیانه صورت می گیرد.
دومین ادعا این است که چین افزایش ذخایر طلای خود را اعلام نکرده است. بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که چین در ماه آوریل گزارش جدیدی از وضعیت ذخایر طلای خود را ارائه خواهد کرد. آخرین گزارش چین در خصوص وضعیت ذخایر طلا آوریل ۲۰۰۹ میلادی منتشر شده و به نظر می رسد این گزارش هر ۵ سال یکبار منتشر شود. ولی این حدس و گمانه زنی ها نیز درست نبود چرا که چین هر ۵ سال یکبار گزارش وضعیت ذخایر طلا را منتشر نمی کند. اصلا هیچ برنامه ای در این خصوص وجود ندارد.
ادعای دیگر این است که علی رغم خرید طلا از سوی چین طی سالهای اخیر سهم ذخایر طلا نسبت به کل ذخایر ارزی چین پایین است. آمریکا ۷۳ درصد ذخایر ارزی خود را با طلا نگهداری می کند. ولی این رقم برای چین تنها ۱٫۳ درصد کل ذخایر ارزی اعلام شده است. حتی شورای جهانی طلا نیز این گونه گزارش داده است. ولی این گونه محاسبه گمراه کننده است. چین حدود ۴ هزار میلیارد دلار ذخایر ارزی خارجی در اختیار دارد.
ادعای دیگر در خصوص چین این است که کاهش رشد اقتصادی این کشور تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا داشته است. اکثر تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که کاهش رشد اقتصادی چین یکی از عوامل موثر بر کاهش قیمت طلا است.
چین بزرگترین بازار طلای جهان و دومین اقتصاد بزرگ دنیا به شمار می رود ولی آیا رابطه ای مستقیم بین قیمت طلا و رشد اقتصادی چین وجود دارد؟ در شش سال گذشته رابطه ای معکوس بین قیمت طلا و رشد اقتصادی چین وجود داشته است. بنابر این نمی توان روی این ادعا نیز حساب ویژه ای باز کرد.
ادعای دیگر این است که قیمت طلا در بازار نیویورک تعیین می شود نه در چین. یک واقعیت این است که بازارهای غربی به خصوص نیویورک تاثیر زیادی در تعیین قیمت طلا دارند ولی بازار بورس شانگهای نیز تاثیر زیادی بر تقاضای فیزیکی و قیمت طلا دارد. چین در ماه می امسال به سوی ایجاد بورس بین المللی طلا در شانگهای پیش رفته و از بانکهای بزرگ بین المللی برای سرمایه گذاری در بورس طلای شانگهای دعوت کرده است.
ادعای پایانی نیز این است که دلار آمریکا هرگز به سوی سقوط و فروپاشی پیش نمی رود. بر خلاف همه هشدارهای مطرح شده دلار آمریکا هنوز پایه و اساس تجارت و مبادلات بین المللی است.
اقتصاددانان دولتی بر این باورند که دلار هنوز نقش مهمی را در عرصه بین المللی ایفا می کند. وقتی فعالان بازار طلا نسبت به کاهش شدید و ناگهانی ارزش دلار و دوران افول دلار هشدار می دهند این کارشناسان تنها می خندند. ولی آخرین خنده این افراد چه زمانی خواهد بود؟ تلاش چین و روسیه برای حذف دلار از مبادلات تجاری و ارزی خود خطر بزرگی برای آینده دلار به شمار می رود



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |