پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 137839 18:13 1400/01/25
ادامه شکست طرح های نجات بخش بورس

ادامه شکست طرح های نجات بخش بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ادامه شکست طرح های نجات بخش بورس

ادامه شکست طرح های نجات بخش بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

سازمان بورس برای پایان دادن به ریزش شاخص کل بورس در آخرین اقدامش، تامین مالی 24 هزار میلیارد تومانی هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری را در دستور کار دارد و قرار است مصرف این پول در بازار سرمایه برای خرید نمادهای بورسی مصرف شود تا از این طریق بتوان به ریزش شاخص کل پایان داد، اما تاکنون این طرح همچون دیگر طرح‌های سازمان بورس زمین گیر شده است.

به گزارش جهان اقتصاد، در روز سه شنبه پس از 11 روز معاملاتی شاخص کل بورس سبز شد، این موضوع موجب شد تا بعضی‌ها عنوان کنند که اصلاح شاخص کل بورس پایان یافته است. اما در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل مجددا قرمز پوش شد، ریزش شاخص کل در روز چهار شنبه به این معنا است که ریزش شاخص کل بورس همچنان ادامه دارد.

ظاهرا سازمان بورس نمی خواهد قبول کند که مردم به این بازار بی اعتماد شده اند و تا وقتی که دولت و مسئولان بلند پایه کشور کاری کنند که اعتماد به این بازار برگردد، بازار سرمایه روی رشد را نخواهد شد.

بازار سرمایه در حال حاضر بدترین دوران خود را طی می کند، دلیل این موضوع دعوت مسئولان به سرمایه گذاری در بورس و افت بی سابقه شاخص کل بورس پس از دعوت مردم به سرمایه گذاری در بورس است. مردم همه مسئولان را در این ریزش مقصر می دانند و برای جلوگیری از ضرر بیشتر سرمایه های خود را به ارز های دیجیتال، بازار بین الملل پول و دیگر بازارهای خارج از ایران منتقل کرده اند. به نوعی مردم به بازار های خارج از ایران بیشتر از بازار سرمایه خودمان اعتماد دارند و بازدهی بهتری نیز کسب می کنند.

بنابراین در اولین اقدام مسئولان باید اشتباهات خود را در این زمینه بپذیرند و از مردم عذر خواهی کنند و مسئولان و آقازاده و افراد نزدیک به مسئولان که در قله شاخص کل بورس اقدام به فروش سهام کرده بودند معرفی و تمام سود آن ها را جریمه کنند.

در ادامه بی اعتمادی مردم به بازار سرمایه، شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی هفته یک ‌هزار و ۳۲۰ واحد معادل 0.11 درصد افت کرد، که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۲۴۳ هزار و 235 واحد ایستاد. همچنین در این روز بیش از چهار میلیارد و ۴۹۰ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۹ هزار و ۲۰۸ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۸۰۵ واحد کاهش به ۴۳۴ هزار و ۴۳۹ واحد رسید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |