شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 13085 13:35 1394/03/11
اخطارها نتیجه داد؛ هفت کلانشهر درمسیر فیبر نوری

اخطارها نتیجه داد؛ هفت کلانشهر درمسیر فیبر نوری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اخطارها نتیجه داد؛ هفت کلانشهر درمسیر فیبر نوری

اخطارها نتیجه داد؛ هفت کلانشهر درمسیر فیبر نوری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پایان توقف عملیات اجرایی اپراتور چهارم

مهدی زاهدی-      m.zahedi25@yahoo.com

کنسرسیوم ایرانیان‌نت که به اپراتور چهارم مشهور شده است در آخرین ماههای سال 1389 با هدف ایجاد، توسعه و مدیریت شبکه ملی، دسترسی فیبر نوری و ارائه سرویس‌های ارزش افزوده بر روی آن تأسیس شد و با اخذپروانه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از آبان ماه سال 1391به ظاهر فعالیتهای خود را آغاز کرد.

این اپراتور فیبرنوری براساس قانون ملزم شد که درسال دوم فعالیت خود یک میلیون درگاه (پورت) پرسرعت، در سال سوم 3میلیون درگاه و تا پایان سال هشتم تعداد 6میلیون و 870هزار درگاه فیبرنوری برای اتصال منازل به اینترنت پرسرعت منصوب کند.

اگرچه براساس برنامه زمانبندی این اپراتور باید از 9تیرماه سال 93شبکه اش را به صورت تجاری بهره برداری می کرد و تا نهم دی ماه سال 93حداقل یک میلیون پورت فیبر نوری در کشور برای مشترکان نصب می کرد اما تاکنون هیچ شبکه دسترسی فیبر نوری در کشور توسط این اپراتور ایجاد نشده است.

این موضوع سبب شد رگولاتوری درچند مرحله به این اپراتور اخطار دهد،مسوولان رگولاتوری چندی پیش اعلام کردند مطابق آنچه که معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات تکلیف دارد تقاضای جریمه و سایر موارد مد نظر که در پروانه این اپراتور پیش بینی شده است را به کمیسیون تنظیم مقررات ارائه داده ایم. مطابق این پیشنهاد از ظرفیت های پروانه برای جریمه و لغو و یا تعلیق پروانه استفاده خواهیم کرد.

با این حال اما گویی اخطارهای رگولاتوری از سوی مسوولان جدید این اپراتور جدی گرفته شده به طوریکه چندی پیش اولین گام اجرایی این پروژه در کرج کلید خورد و دیروز هم نمایشگاه بین المللی تهران شاهد اجرایی شدن گام دوم آن بود.

محسن باقری‌ چناری، که حدود یک سال به عنوان مدیر عامل اپراتور چهارم فعالیتش را آغاز کرده است روزدوشنبه در مراسم افتتاحیه عملیات اجرایی شبکه فیبر نوریبا هدف دسترسی به ارتباطات باند پهن درنمایشگاه بین‌المللی تهران خاطر نشان کرد: با دسترسی به این شبکه امکان دسترسی به شبکه پهن باند با ظرفیت 20 الی 100 مگابیت بر ثانیه فراهم می‌شود.

وی در عین حال متذکر شد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اپراتور چهارم ارتباطی کشور برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده تا حدود 500 هزار پورت دسترسی را در اختیار مردم قرار دهد که در این زمینه اولویت با سازمان‌هاست و سایر شهرها و مشترکان در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند.

تعلیقی در کار نیست

اما مدیر عامل اپراتور فیبر نوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اظهارات معاونان سازمان تنظیم مقررات ارتباطات مبنی بر تعلیق پروانه اپراتور چهارم توضیح داد: بحث تعلیق ما تاکنون نه در دستور کار سازمان مذکور و نه در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار نداشته بلکه تنها هشداری بوده که سازمان تنظیم مقررات داد و ما هم به جان و دل پذیرفته و تمام تلاش خود را خواهیم کرد که تا پایان سال آینده سرویس‌دهی به شهرها را آغاز کنیم.

باقری چناری درباره این‌که چرا این اپراتور براساس برنامه‌ای که در پروانه آن اشاره شده پیش نرفته، اظهار کرد: این طرح کاملا زیرساختی بوده و لازم است برای آن در مرحله‌ی اول طراحی یکپارچه کشوری صورت بگیرد تا مواردی مانند طرح تجاری و اجرای مناقصات در دستور کار قرار گیرد. پس از آن نیز لازم است طرحی یکپارچه تعریف شود تا مشخص باشد کل کشور به چه نقطه‌ای اتصال دارند.

او ادامه داد: در واقع در هیچ کجای دنیا و حتی در کشور‌های پیشرفته این پروژه در کمتر از سه سال اجرایی نشده در صورتی که در پروانه اپراتور چهارم به دلیل اهمیتی که دولت برای این طرح قائل شده و تعدیلی برای آن داشته، زمانی 18 ماهه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: این زمان‌بندی در هیچ کجای دنیا نبوده و در ایران هم لازم است حداقل یک فرصت سه ساله برای اجرای این مراحل در نظر گرفته شود.

مدیر عامل اپراتور چهارم در بخش دیگری از اظهاراتش از ایجاد شبکه فیبر نوری در هفت کلانشهر تا پایان سال 1395 خبر داد.

باقری چناری از زمان‌بندی هشت ساله این طرح در قالب دو برنامه پنج ساله یاد کرد و گفت: در فاز اول این برنامه امیدواریم تا پایان سال 1395 شاهد افتتاح این شبکه در هفت کلانشهر کشور باشیم.

مدیر عامل اپراتور چهارم (ایرانیان نت) با اشاره به این‌که دسترسی به این شبکه شرایطی فراهم می‌کند تا پهنای باندی معادل 20 مگابیت بر ثانیه در اختیار شهروندان قرار گیرد، توضیح داد: از این پهنای باند می‌توان در حوزه‌های مختلف مانند آموزش الکترونیک، بانکداری الکترونیک، دولت الکترونیک و یا IPV استفاده کرد.

باقری چناری در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: طی سال‌های اخیر همواره برای مسوولان کشور این دغدغه وجود داشته که اطلاعات کشور را به داخل کشور انتقال داده و نگهداری شوند و اکنون اجرای این پروژه به این مهم کمک بسزایی خواهد کرد.

اما مدیر عامل اپراتور چهارم در بخشی از صحبت‌های خود به بحث سرمایه‌گذاری لازم برای این شبکه اشاره کرد و متذکر شد: برای ایجاد این شبکه لازم است بیش از پنج میلیارد دلار برای ایجاد 6.8 میلیون پورت هزینه و سرمایه‌گذاری شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود متذکر شد: حتی برای اجرای این طرح در نمایشگاه بین‌المللی تهران حدود پنج میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم است که این سرمایه تماما از سوی سرمایه‌گذاران داخلی تامین ‌می‌شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |