پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 102947 15:21 1398/08/11
اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی دیوانگی است؛ نزول‌خواری را رونق ندهیم

اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی دیوانگی است؛ نزول‌خواری را رونق ندهیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی دیوانگی است؛ نزول‌خواری را رونق ندهیم

اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی دیوانگی است؛ نزول‌خواری را رونق ندهیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: مهدی تقوی، اقتصاددان و استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی، درباره گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی اظهار کرد: معتقدم چنین کاری به معنای دیوانگی است، چراکه باعث خواهد شد دیگر اکثر مردم در بانک‌ها سپرده‌گذاری نکنند و در نتیجه خود بانک‌ها با مشکل مواجه خواهند شد. البته باید صبر کنیم و ببینیم که جزئیات آن چگونه است و در صورت واقعیت این خبر، قرار است چه میزان مالیات اخذ خواهد شد.

فرار سپرده‌ها از بانک‌ها با اخذ مالیات

وی ادامه داد: بانک نهاد مهمی است، چراکه مردم، بخشی از مازاد درآمد خود را در آنجا می‌گذارند و بانک هم این سرمایه‌ها را در اختیار تولیدکنندگان و کارآفرینان قرار می‌دهد و درصد بالاتری سود از آن‌ها دریافت خواهد کرد، لذا اگر از این سپرده‌ها یا سود آنها مالیاتی دریافت شود ممکن است عده زیادی از مردم در بانک‌ها سپرده‌گذاری نکنند و اقتصاد زیرزمینی رونق پیدا کند.

تقوی با اشاره به تورم اندک در اقتصاد کشورهای اروپایی بیان کرد: در چنین شرایطی، بازار غیررسمی همانند بازار نزول‌خواری تقویت خواهد شد. خدا کند چنین چیزی صحت نداشته باشد چراکه در هیچ جای دنیا چنین شیوه‌ای برای اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی وجود ندارد. در کشورهای اروپایی چون تورم پائین است بنابراین نرخ سودی که به شما پرداخت می‌شود کمتر است، اما الان در ایران با تورم ۴۰ درصدی مواجه هستیم. لذا اگر در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنیم به میزان چهل درصد از ارزش پول ما کاهش پیدا خواهد کرد. حال اگر مالیاتی هم دریافت شود دیگر چرا مردم باید پول خود را در بانک‌ها بگذارند؟ در این شرایط فقط بازار نزول‌خواری و اقتصاد غیررسمی تقویت خواهد شد.

وجود تورم فزاینده در اقتصاد کشور

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به عواقب اخذ مالیات از سپرده‌ها برای تولیدکنندگان اظهار کرد: این وظیفه شما اهالی رسانه است که در این زمینه روشنگری کنید. در شرایط کنونی و با تورم فزاینده‌ای که وجود دارد همین‌که مردم در نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند به میزان زیادی دچار زیان هستند اما باز هم پول خود را در بانک‌ها می‌‌گذارند. حال اگر از سپرده‌ها هم مالیاتی اخذ شود دیگر بعید از کسی در بانک سرمایه‌گذاری کند. لذا دیگر بانک‌ها امکان حمایت از تولیدکنندگان و کارآفرینان را نخواهند داشت. استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: اگر مردم پول‌های خود را از بانک بیرون بکشند بخشی از آن را صرف خرید طلا خواهند کرد تا بهره‌ای که بانک به آنها پرداخت می‌کرد، تضمین شود و حتی ممکن است مقدار بیشتری را حاصل کند. البته این‌ها هنوز گمانه‌زنی است و باید منتظر ماند که نهادهای مسئول و به ویژه مجلس در این زمینه چه واکنشی نشان خواهند داد اما از منظر اقتصادی باید گفت که دریافت مالیات از سپرده‌ها و سود سپرده‌ها اقدام معقولی نیست و باعث زیان به اقتصاد خواهد شد.

عواقب دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی

وی ادامه داد: واقعیت این است که سازمان امور مالیاتی، اقتصاددانان درست و حسابی ندارد. بنده که ۴۷ سال اقتصاد تدریس کرده‌ام و ۱۲۲ جلد کتاب و مقالات متعدد منتشر کرده‌ام معتقدم که دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی منطقی نیست و به معنای خرابکاری است، لذا اگر قرار است چنین برنامه‌هایی را اجرایی کنند بهتر است اول تعدادی از اقتصاددانان کشور را دعوت کرده و دیدگاه آنان را جویا شوند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: الان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اقتصاد ایران وجود تورم ۴۰ درصدی است. در همین شرایط بانک‌ها نهایتاً ۲۰ درصد به شما سود پرداخت خواهند کرد. لذا اگر در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنید ۲۰ درصد از ارزش پول شما کاهش پیدا خواهد کرد.

تقوی در پایان گفت: معتقدم کسی‌که چنین طرحی ارائه داده، حواسش پرت بوده و اقتصاد هم بلد نبوده است لذا باید به چنین کسانی هشدار داد که مردم با همین تورم کنونی، با سپرده‌گذاری در بانک‌ها دچار زیان می‌شوند. لذا دریافت مالیات از آنها منطقی نیست و باعث فرار منابع از بانک‌‌ها و اقدامات وحشتناکی در اقتصاد خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |