پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 170913 11:06 1400/11/09
اختلال در ترخیص کامیون‌های دپو شده

اختلال در ترخیص کامیون‌های دپو شده

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اختلال در ترخیص کامیون‌های دپو شده

اختلال در ترخیص کامیون‌های دپو شده

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، واردات کامیون‌های وارداتی به مصوبه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برمی‌گردد که بر همین اساس در سال ۱۳۹۸ و بر اساس ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه، شرایط واردات این کامیون‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی به گمرک اعلام شد و بعد از آن سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و وزارت صمت طی ابلاغیه‌هایی شرایط واردات از جمله ردیف تعرفه کامیون‌های وارداتی، نحوه واردات، کامیون‌های اسقاطی، مجوزهای قانونی و مقرراتی و همچنین تائید منشأ این کامیون‌ها را مشخص و ابلاغ کردند، ولی واردات این کامیون‌ها با موانعی مواجه و در گمرک دپو باقی ماند و صاحبان این کامیون‌ها که اغلب رانندگانی هستند که از این محل معیشت خود را می‌گذرانند بلاتکلیف باقی ماندند. 

زمان گذشت و نصف کامیون‌ها هم ترخیص نشد

اما سرانجام در شهریورماه امسال بود که ارونقی-معاون وقت گمرک ایران- اعلام کرد که طی بازدیدی که معاونان دادستان تهران از جریان کامیون‌های وارداتی در گمرک داشته‌اند، در مذاکرات صورت گرفته با دستگاه‌های ذیربط مقرر شده که در چارچوب ۱۵ دستوری که دادستانی برای تعیین تکلیف کامیون‌ها صادر کرده و بخش زیادی از موانع برداشته شده است، صاحبان کالا با همکاری دستگاه‌ها نسبت به ترخیص اقدام کنند، وی بر مهلت یک ماهه تعیین شده تا آبان‌ماه برای تعیین تکلیف کامیون ها تاکید کرده بود.

با این حال تازه‌ترین گزارشی که عسگری -سرپرست معاونت فنی گمرک ایران اعلام کرده نشان می‌دهد که با گذشت مدت‌ها از ترخیص کامیون‌ها به نصف هم نرسیده است.

فقط ۴۷۹۴ دستگاه ترخیص شد

طبق گفته عسگری از مجموع ۱۱ هزار و ۷۷۴ دستگاه کامیون کشنده زیر سه سال که وارد گمرک‌ها شده بود، تا اول بهمن‌ماه در مجموع ۸۸۷۶ دستگاه اظهار شده و از این تعداد ۴۷۹۴ دستگاه ترخیص شده است. در عین حال ۲۸۹۸ دستگاه هنوز حتی به گمرک هنوز اظهار نشده است.

بانک‌هایی که همکاری نمی‌کنند

وی در رابطه با دلایل کندی ترخیص کامیون‌های وارداتی با وجود تسهیلات ارائه شده گفت که از اهم آن می‌تواند به عدم صدور کد رهگیری بانک جهت تایید منشا ارز اشاره کرد.

سرپرست معاونت  فنی گمرک ایران در این رابطه توضیح داد که با وجود مکاتباتی که گمرک با بانک مرکزی در این رابطه داشته و علیرغم ابلاغ بانک مرکزی به بانک های عامل همچنان برخی بانک‌های  در صدور کد ساتا با تاخیر اقدام می کنند این  در حالی است که واردات این کامیونها با ارز متقاضی صورت می گیرد.

هزینه اسقاط و تعلل نمایندگی های پس از فروش

وی همچنین از بالا بودن هزینه اسقاط کامیون‌ها با عمر بالا ۲۵ سال را به عنوان دیگر دلیل عدم ترخیص سریع آنها یاد کرد و گفت که تاخیر در صدور مجوز نمایندگی‌ خدمات بعد از فروش نیز قابل توجه است که کندی ترخیص را درپی دارد.

شرط تخفیف ۲۵ درصدی عوارض

طبق اعلام عسگری  مشکل نقدینگی در پرداخت حقوق ورودی دیگر مشکل  واردکنندگان این کامیون‌ها است که گرچه با خروج یک دستگاه کامیون  با عمر بالای ۲۵ سال و ارایه گواهی اسقاط امکان تخفیف ۲۵ درصدی در سود بازرگانی قابل اعمال است ولی در حاضر به دلیل  افزایش قیمت این نوع کامیون ها استفاده از این تسهیلات هم با مشکل مواجه شده است.

گزارش قصور به دادستان اعلام شده بود

این موانع در حالی از سوی برخی دستگاه‌ها مقابل تعیین تکلیف کامیون‌ها قرار داد که طی مذاکرات اولیه صورت گرفته و ابلاغ دادستانی عمدتا در مورد آنها توافق شده بود، از جمله آن می‌توان به موکول شدن مجوز محیط زیست به بعد از ترخیص، تسریع در انجام صحه گذاری و ارائه خدمات به کامیون های وارداتی توسط نمایندگی های ارائه خدمات پس از فروش، حذف ضمانت نامه بانکی یا سپرده نقدی جهت صدور کد منشأ ارز، تسریع در انجام ارزیابی کیفی کامیون های وارداتی توسط سازمان ملی استاندارد، شفاف سازی ارزش و چگونگی محاسبه حقوق ورودی، تحویل دستی نامه استعلام مشخصات کامیون وارداتی از شرکت نمایندگی، حذف نامه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای ترخیص اشاره کرد.

با این حال در چند ماه اخیر بعد از ابلاغ دستور دادستانی برای ترخیص کامیون‌ها، گزارش‌هایی در مورد قصور برخی دستگاه‌ها و یا حتی واردکنندگان به مراجع قضائی ارائه شده بود که از  ناهماهنگی‌ها و موانع ایجاد شده برای ترخیص کامیون‌ها حکایت داشت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |