جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 159709 14:07 1400/08/08
اختصاص ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای تجهیز یگان های حفاظت دریایی

اختصاص ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای تجهیز یگان های حفاظت دریایی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اختصاص ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای تجهیز یگان های حفاظت دریایی

اختصاص ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای تجهیز یگان های حفاظت دریایی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: در راستای تقویت پدافند غیرعامل و جلوگیری از خسارات و بحران ها در بخش شیلات، سامانه های هوشمند در مزارع آبزی پروری و ناوگان های صیادی مستقر شده است.

رجبعلی قربانزاده افزود: در حال حاضر تمام شناورهای صیادی کشور به سامانه هوشمند مجهز شده اند و این شناورها در آب های سرزمینی و فراسرزمینی به فعالیت صید مشغولند.

عضو کمیته پدافند غیرعامل وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب کشور اظهار داشت: در این نوار ساحلی ۷۲ بندر صیادی و ۱۱ هزار و ۵۰۰ فروند شناور داریم و هر بندر صیادی نیز یکی از پایگاه های پدافند غیرعامل محسوب می شود.

وی گفت: در هر بندر صیادی، یگان حفاظت و یگان دریایی مستقر است و این بنادر نقاط صفر مرزی خشکی کشور با دریا هستند.

قربانزاده ادامه داد: کنترل و نظارت قانونی بر صادرات و واردات محصولات شیلاتی با سامانه های هوشمند علاوه بر بحث قرنطینه ای در چارچوب پدافند غیرعامل نیز صورت می گیرد.

وی با بیان این که احداث مزارع آبزی پروری در نقاط مرزی کشور از سیاست های سازمان شیلات ایران است و این مزارع به عنوان پدافند غیرعامل محسوب می شوند، اظهار داشت: پروژه های مزرعه پرورش ماهیان گرمآبی مستقر در قصر شیرین در مرز خسروی میان ایران و عراق، مزرعه پرورش میگو در گمیشان استان گلستان در مرز ایران و ترکمنستان، مزرعه آبزی پروری در سیروان استان کردستان در مرز ایران و عراق و مزرعه پرورش میگو گواتر در استان سیستان و بلوچستان در مرز ایران و پاکستان در زمره پروژه های پدافند غیرعامل هستند.

عضو کمیته پدافند غیرعامل وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توجه به این که احتمال بیوتروریسم و آلودگی ها از طریق واردات غذا و نهاده ها وجود دارد، از این رو به دنبال پرورش گونه های بومی آبزیان کشور در مناطق آبزی پروری و جلوگیری از ورود مولدین غیر بومی آبزیان هستیم.

وی افزود: سازمان شیلات ایران تلاش می کند با کمک بخش تحقیقات و ترویج، بومی سازی دانش تکثیر و تولید مولدین انواع ماهی و میگو را در داخل انجام دهد و برای این کار، زیرساخت های لازم فراهم شده است.

قربانزاده در مورد واردات نهاده تخم چشم زده قزل آلا نیز گفت: تا سال ۱۴۰۴ برای تولید ۸۰ درصد تخم چشم زده ماهی قزل آلا ی مورد نیاز تولیدکنندگان در داخل کشور از سوی سازمان شیلات، برنامه ریزی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سالانه حدود ۶۰ درصد تخم چشم زده قزل آلای مورد نیاز تولیدکنندگان کشور از خارج وارد می شود.

قربانزاده درباره هزینه های مربوط به اجرای پدافند غیرعامل در بخش شیلات کشور گفت: در این راستا سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد تا ۱۵۰ میلیارد تومان به ساخت، بازسازی و لایروبی بنادر صیادی اختصاص می یابد.

عضو کمیته پدافند غیرعامل وزارت جهاد کشاورزی افزود: علاوه بر این، به استناد بند (ی) تبصره ۲۰ طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۰، دستگاه های اجرایی کشور می توانند سالانه تا دو درصد اعتبارات خود را در زمینه پدافند غیرعامل هزینه کنند.

قربانزاده در همین حال به اختصاص حدود ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای تجهیز پایگاه های یگان حفاظت دریایی به شناورها، ایجاد تاسیسات زیربنایی و تهیه و نصب دوربین های مداربسته در یگان های حفاظت دریایی اشاره کرد.

وی اظهار داشت: این تسهیلات از سال ۹۷ برای تقویت فیزیکی پدافند غیرعامل با دوره بازپرداخت ۵ ساله و با نرخ سود ۱۸ درصد اختصاص یافته است.

قربانزاده در ادامه از تهیه و تدوین سند راهبردی پدافند زیستی بخش شیلات کشور خبر داد و گفت: در این سند راهبردی، سازمان شیلات ایران بر همه موارد یاد شده از جمله تولید نهاده ها در داخل و نظارت بر نهاده های وارداتی، نحوه ساخت استخرها و حمایت از پرورش دهندگان در شرایط بحرانی تاکید شده است.

وی تصریح کرد: پدافند غیرعامل تنها مربوط به بحث های بیوتروریسم نیست بلکه به رفع بحران ها در حوزه تولید نیز توجه دارد.

قربانزاده تهیه و تدوین گزارش در زمینه تاثیرات تحریم ها و کرونا بر فعالیت های شیلاتی و ارایه راهکارها را از اقدامات این سازمان در حوزه پدافند غیرعامل عنوان کرد و اذعان داشت: طی دو سال اخیر تاثیر تحریم و کرونا بر فعالیت های شیلاتی هم از نظر اقتصادی و قیمت تمام شده و هم از نظر صادرات بررسی و نتایج آن به وزارتخانه و سایر دستگاه ها ذی ربط ارسال شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |