چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 133703 13:32 1399/11/29
اختتامیه چهارمین جشنواره فیلم كوتاه پاسارگاد برگزار شد؛ تقدیر از فیلم‌هایی با رویكرد حمایت از تولید و رشد اقتصاد ملی

اختتامیه چهارمین جشنواره فیلم كوتاه پاسارگاد برگزار شد؛ تقدیر از فیلم‌هایی با رویكرد حمایت از تولید و رشد اقتصاد ملی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اختتامیه چهارمین جشنواره فیلم كوتاه پاسارگاد برگزار شد؛ تقدیر از فیلم‌هایی با رویكرد حمایت از تولید و رشد اقتصاد ملی

اختتامیه چهارمین جشنواره فیلم كوتاه پاسارگاد برگزار شد؛ تقدیر از فیلم‌هایی با رویكرد حمایت از تولید و رشد اقتصاد ملی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

روزنامه جهان اقتصاد :عصر روز یكشنبه 26 بهمن‌ماه 1399، مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره فیلم كوتاه پاسارگاد با محوریت حمایت از تولید و رشد اقتصاد ملی با حضور حسین انتظامی دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی، دكتر مجید قاسمی مدیرعامل بانك پاسارگاد و رییس جشنواره فیلم كوتاه پاسارگاد، دكتر حسن بلخاری دبیر این جشنواره، هیات داوران و جمعی از سینماگران، به‌ صورت نیمه حضوری در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد و در دو بخش حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد.

در این مراسم حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی به اهمیت ارزش فیلم كوتاه و تاثیر بسیار زیاد این شاخه از فیلمسازی در جهان امروز اشاره كرد. او تاكید كرد: اكثر فیملسازان بزرگ كه نام ایران را در این عرصه در جهان زنده نگاه داشتند، از حوزه فیلم كوتاه برخاستند. انتظامی در ادامه از توجه دكتر مجید قاسمی، دكتر حسن بلخاری، فیلمسازان و حضار به مقوله فیلم كوتاه تشكر كرد. همچنین دكتر مجید قاسمی، مدیر عامل بانك پاسارگاد و رییس جشنواره فیلم كوتاه، در سخنانی ضمن خوش‌آمدگویی به مدعوین و فیلمسازان حاضر در مراسم و همچنین مخاطبینی كه از طریق فضای مجازی این مراسم را دنبال می‌كردند، با بیان اینكه این جشنواره با توجه به شرایط ناشی از شیوع بیماری كرونا، به ‌صورت محدود برگزار می‌شود، در تشریح اهمیت و جایگاه هنر در ادبیات ایرانی به بیان جملات ارزشمند بزرگان ادبیات ایران پرداخت و به ریشه چند هزار ساله هنر در ایران اشاره كرد. مدیر عامل بانك پاسارگاد در ادامه اظهار داشت: درخصوص انتخاب نام بانك پاسارگاد، این نام از بین 1294 اسم برگزیده انتخاب شد، باوركردنی نیست كه ادبیات فاخر ما برای انتخاب یك اسم می‌تواند 1294 اسم را پیشنهاد كند. ما در جلسه‌ای كه چندین ساعت طول كشید، با در نظر گرفتن نظرات صاحب‌نظران به هشت اسم رسیدیم كه از بین آنها نام پاسارگاد انتخاب شد. من معتقد هستم وقتی به تاریخ توحیدی خودمان نگاه می‌كنیم، پاسارگاد خود پیام هنری بسیار عمیقی دارد.

او در بخش دیگری از سخنان خود، خطاب به جوانان هنرمند افزود: اگر با احترام و آداب ‌تكریم، تاریخ ایران و سرگذشتی كه سرشار از سلحشوری و توانمندی بوده را با هنر خود، دست به دست به نسل آینده برسانید هم به عهد خود و ایرانی بودن وفا كرده‌اید، هم هنر خود را متجلی كرده‌اید و هم به آیندگان پیام‌هایی خواهید داد كه آنها را نیز متعهد می‌كنید.

او تصریح كرد: تولید بخش مهمی از هنر است. در زمان گذشته كوزه سفالی با دست ساخته می‌شد اما در حال حاضر با استفاده از ماشین‌آلات این تولید صورت می‌گیرد. به نظر من سازنده آن ماشین هنرمند است. در هر حوزه‌ای هنر سایه‌انداز است. بانك پاسارگاد از ابتدا نسبت به مساله تولید ملی با دقت و بصیرت و نگاه عمیق به آینده و آینده‌نگری برنامه‌ریزی كرده است. ما در بانك پاسارگاد چندین هولدینگ داریم از جمله هلدینگ صنایع معدنی (میدكو) كه در آن شش و نیم میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است و در حدود چهارصد و بیست هزار فرصت شغلی فراهم شده است. در هلدینگ مالی كه از بانك، بیمه و شركت‌های سرمایه‌گذاری مختلف تشكیل شده است، 1170 نفر در ستاد و شعبه‌های بیمه و 119.000 نفر در بیش از 40.000 دفتر نمایندگی در حال فعالیت هستند كه نشان‌دهنده‌ هنر تولید خدمات و هنر تولید امنیت و آسایش نسبت به آینده انسان است. در حوزه انرژی، هلدینگ گسترش انرژی با هدف سرمایه‌گذاری 12 میلیارد دلاری در حال پیگیری است. در هلدینگ ICT بانك كه شركت فناپ است، در حال حاضر حدود 5.500 نفر از جوانان بااستعداد در حال فعالیت هستند. خدمات تولید شده در این هلدینگ به چندین بانك ارایه می‌شود. از موفقیت‌های قابل توجه این هلدینگ ادغام 5 بانك كشور از طریق كربنكینگ فناپ می‌باشد. همچنین در آینده، سرزمین هوشمند پاد تحولی جدید در نظام بانكی ایجاد خواهد كرد. در هلدینگ سلامت ساخت 7000 تخت بیمارستانی در هفت نقطه از كشور در حال پیگیری است و اقدامات گسترده‌ای در حوزه تشخیص هوشمند بیماری‌ها در حال انجام است، این بخشی از فعالیت‌های هنری و تولیدی گروه مالی پاسارگاد است. او با اشاره به نگاه هدفمند، درست، بلندمدت و آینده‌نگر بانك پاسارگاد به تولید افزود: این موفقیت‌ها گنجی است كه بی‌رنج به دست نیامده است، همكاران من در سراسر كشور توانمندی‌ها، آبرو، اعتبار و همت بی‌بدیل خود را تقدیم ملت ایران كردند تا این پیشرفت‌ها ایجاد شود، اگر این همت‌ها نبود و اگر در بحث تولید چهره‌های سوخته كارگران شریف مقابل كوره‌های آتش نبود این تولید جوابگوی تحریم‌ها نمی‌شد. این مسوولیت شما جوانان هنرمند است كه این پیشرفت‌ها را به تصویر بكشید و آن را به نسل بعد منتقل كنید.

در ادامه این جشنواره، دكتر حسن بلخاری، دبیر چهارمین جشنواره فیلم كوتاه پاسارگاد در سخنانی با بیان اینكه این جشنواره در ادامه سه جشنواره قبلی است اما یك تفاوت دارد، توضیح داد: در جشنواره‌های اول، دوم و سوم، سه محور بنیادین بشری و انسانی را مبنا قرار داده بودیم كه تكریم خانواده، مساله محیط‌زیست و اهدای عضو بود. در جشنواره چهارم مقرر شد با حذف دو سال فاصله بین جشنواره‌ها، محوریت تولید ملی مورد توجه قرار گیرد. بر این اعتقاد كه هنرمند تا نتواند با موضوع ارتباط حسی برقرار كند نمی‌تواند راوی كاملی از آن باشد، مقرر شده بود بانك پاسارگاد تعدادی از برگزیدگان سه دوره قبل جشنواره را با پیشرفت‌های مهم صنعتی كه بانك پاسارگاد حامی اصلی این پیشرفت‌هاست آشنا كند و بازدیدی در این خصوص هماهنگ شود كه البته به خاطر محدودیت‌های ناشی از بیماری كرونا میسر نشد. یقین داریم كه اگر این اتفاق رخ می‌داد آثار درخشان‌تری در این حوزه به دست ما می‌رسید. لازم به ذكر است در شرایط موجود و با توجه به شرایط گسترش بیماری كرونا به فكر تعطیلی جشنواره بودیم اما خوشبختانه 250 اثر از 226 فیلمساز به دست‌مان رسید كه 29 اثر انتخاب نهایی شد و درنهایت جوایزی به 7 فیلمساز برگزیده تعلق گرفت. امیدوارم با استناد به شعار «آنچه توانسته‌ایم لطف خدا بوده است» كه رمز ماندگاری اعمال و كردار ماست، بتوانیم شاهد تداوم این شكل حمایت از هنر، فرهنگ و فرهنگیان در آینده نیز باشیم.

این نویسنده و پژوهشگر در بخش دیگری از سخنان خود افزود: معتقد هستم فرهنگ چند هزار ساله ما ایرانیان به غلط به بعد و قبل از اسلام تفكیك شده، چراكه ما از دوره زرتشتیان و از ابتدا اهل كتاب و توحید بوده‌ایم. هنر در تاریخ ایران داستان شگفت‌انگیزی دارد، جایی كه حكیم سخن، فردوسی فرمود؛ هنر نزد ایرانیان است و بس، تعریفی از هنر ارایه داده است.
بلخاری در ادامه ضمن تاكید بر اهمیت هنر در فرهنگ ایرانی ادامه داد: اولین كاربرد هنر در فرهنگ ایران این است كه صفت اهوراست و دوم به عنوان قوه ممیز خیر و شر است. بازتاب این نكته كه در قرآن كاملا دیده می‌شود این مطلب است كه تقوی پیشه كنید تا خدا به شما فرقان (عامل تمییز حق از باطل) دهد. جناب حافظ می‌گویند، تكیه بر تقوی و دانش در طریقت كافری است/ راهرو ‌گر صد هنر دارد توكل بایدش این یعنی رسما تقوی، دانش و توكل جزو هنر هستند.
گفتنی است پیش از برگزاری مراسم اختتامیه، در بخش جنبی این رویداد، كارگاه آموزشی توسط روح‌الله حجازی برگزار شد كه در این كارگاه از شرایط فیلمسازی و شكل‌گیری ایده و چگونگی تدوین فیلم مطالبی مطرح شد. دكتر حسن بلخاری، علی‌اكبر امین‌تفرشی، دكتر محمود دهقان طزرجانی، منوچهر شاهسواری، ابراهیم مختاری، روح‌اله حجازی، بهرام توكلی و نیما جاویدی داوران چهارمین جشنواره فیلم كوتاه پاسارگاد بودند كه به بررسی و انتخاب آثار برگزیده در این جشنواره پرداختند. در این جشنواره در بخش حرفه‌ای، بنفشه جاهد (نام اثر: مهدی) موفق به كسب رتبه نخست شد، امید توتونچی (نام اثر: چادری مادر) رتبه دوم و الهام عادلی (نام اثر: دست‌ها) رتبه سوم را كسب كردند.

در بخش غیرحرفه‌ای نیز راضیه سراجی (نام اثر: كالای ایرانی) رتبه اول، محمد‌مهدی فكریان (نام اثر: فراش) رتبه دوم و سیداحسان حیدری (نام اثر: مبارز ملی) رتبه سوم را كسب كردند. همچنین جایزه ویژه دبیر جشنواره به فیلم برگزیده شركت فناپ از شركت‌های گروه مالی پاسارگاد تعلق گرفت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |