پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 36211 18:05 1395/04/23
اخبار کوتاه کسب و کار ۲۴ تیر ۹۵

اخبار کوتاه کسب و کار ۲۴ تیر ۹۵

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اخبار کوتاه کسب و کار ۲۴ تیر ۹۵

اخبار کوتاه کسب و کار ۲۴ تیر ۹۵

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

اتمام مطالعات معدنی گینه توسط مشاور اروپایی تا ۲ ماه آینده وزیر صنعت گفت: بر اساس اعلام مشاور اروپایی اطلاعات معدنی گینه، مطالعات به روز شده مربوط به آن تا دو ماه آینده تکمیل می‌شود.به گزارش مهر، محمدرضا نعمت‌زاده گفت: گرفتن مشاور اروپایی برای مطالعات مربوط به اطلاعات معدنی از سوی وزارت صنعت به ایمیدرو ماموریت داده شده است. انتظار این است که گزارش تهیه شده، مورد تایید بانک‌ها باشد تا در صورت نیاز به تسهیلات، این کار با سهولت انجام گیرد. در این میان کشورهای افریقایی برای همکاری با ایران همیشه در اولویت قرار دارند و ایران با گینه حدود ۲۵ سال قبل شرکت مشترکی را تاسیس کرد که به دلایلی این پروژه ادامه نیافت اما ما این قرارداد را تمدید کردیم.وی افزود: در ایران  فعالیت های صادراتی از مالیات معاف است و بسته به شرکت های سرمایه گذاری از ۵ تا ۱۳ سال از مالیات معاف هستند.  

بازار سیمان عراق را از دست نداده‌ایم

مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر در خصوص صادرات سیمان به بازار عراق گفت: ما هنوز بر این عقیده هستیم که این بازار را از دست نداده‌ایم و فقط صادرات سیمان تبدیل به صادرات کلینیکر شده است.علی‌محمد بُد ادامه داد: صادرات کلینیکر ما در سه ماهه اول سال ۳ میلیون تن افزایش پیدا کرد و در مقابل صادرات سیمان ۶ میلیون کاهش داشته است که مهم‌ترین علت آن نصب آسیاب در عراق است.وی ادامه داد: اگر درگیری‌های عراق کاهش پیدا کند و جنگ تمام شود ظرفیت مصرف سیمان این کشور افزایش پیدا خواهد کرد. این در حالی است که ما توانسته‌ایم نزدیک به ۲ میلیون تن سیمان به افغانستان، روسیه و قزاقستان نیز صادر کنیم.وی گفت: قرار است ظرف ماه‌های آینده وزارت راه برای مصرف ۵ میلیون تن سیمان، ظرفیت ایجاد کند از جمله این که به سمت احداث جاده‌های بتنی برود و دیگر از آسفالت استفاده نکند. این جایگزینی باعث رشد مصرف سیمان می شود.  

خودروسازان در تعیین نرخ سود مشارکتی قراردادها آزادند

در حالی نرخ سود تسهیلات بانکی به ۱۸ درصد کاهش یافته که رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه شرکت خودروسازی خود مختار هستند تا نرخ های سود مشارکتی قراردادهای خود را تعیین کنند، گفت: شورای رقابت در این رابطه ورود پیدا نمی کند. مطابق این تصمیم به نظر می‌رسد شرکت‌های خودروساز هم باید در پرداخت سودهای مشارکتی خود به مشتریان این کاهش نرخ را اعمال کنند اما در حال حاضر شرکت‌های خودروسازی همانند روال گذشته فعالیت می‌کنند و تصمیمی در این رابطه نگرفته اند.رضا شیوا رئیس شورای رقابت در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم می‌گوید: شرکت خودروساز خود مختار است تا نرخ های سود مشارکتی  قراردادهای خود را تعیین کند و شورای رقابت در این رابطه ورود پیدا نمی‌کند.وی گفت:  وزارت صنعت برای محاسبه نرخ سود مشارکتی خودروسازان فرمول‌های خاصی دارد که شرکت ها باید مطابق با آن عمل کنند.  

طراحی معادن ایران با اطلاعات زیرسطحی

عضو کمیته سرمایه‌گذاری شرکت توسعه معادن سرب و روی گفت: اطلاعات زیرسطحی و نقشه‌های زمین شناسی مهم‌ترین ابزار طراحی معدن برای مهندسان استخراج معدن است اما متاسفانه در بسیاری از معادن متوسط و کوچک اطلاعات مدونی وجود ندارد تا مهندسان بتوانند با استفاده از آنها معدن را طراحی کنند.رامین محمدی نیا در گفت‌وگو با معدن نیوز بیان کرد: بنابراین در این شرایط اطلاعات پایه‌ای جز با انجام اکتشافات تحت الارضی که آن هم نیازمند ماشین‌آلات حفاری اکتشافی است، به‌دست نخواهد آمد.وی افزود: از آنجا که طراحی معادن در ارتباط تنگاتنگ با اکتشافات زیر سطحی است و ماشین‌آلات حفاری بسیار گران قیمت هستند باید تلاش شود هر چه زودتر این مشکلات برطرف شود.محمدی نیایی خاطر نشان کرد: البته به مشکلات بخش معدن چه در بخش اکتشاف و چه در بخش استخراج باید ضعف سیاستگذاری‌های سیستم دولتی را افزود که این مسئله نیازمند نقد و بررسی‌های فراوانی است.  

 لزوم اطلاع رسانی درحوزه رونق تولید

وزیر صنعت، گفت: اقدامات بسیاری برای رونق تولید در حال انجام است که باید اطلاع رسانی شود. نعمت زاده درمراسم معارفه «منوچهر طاهایی» به عنوان مشاور وزیر، سخنگو و رئیس شورای اطلاع رسانی وزارت صنعت گفت: با توجه به سال اقدام و عمل، طرح رونق تولید را باید عملی کنیم که چند زمینه دارد که یکی بحث تامین مالی ۷۵۰۰ واحد تولیدی است که باید درخصوص این اقدام ها اطلاع رسانی شود.وی افزود: تکمیل طرح های نیمه تمام از دیگر برنامه های مهم وزارت صنعت در سال ۹۵ می باشد که اقدامات موثری درحال انجام است.بحث صادرات و ۳۶طرح ناتمام و نیزطرح توازن زنجیره صنایع معدنی از دیگر تاکیدات نعمت زاده در این نشست بر روی اطلاع رسانی آنها بود.منوچهر طاهایی گفت: باید اطلاعات را ساماندهی مناسب تر کنیم تا تعامل مناسبتری با اصحاب مطبوعات شکل بگیرد.وی تصرح کرد: مبنا بر این است که بیشترین وقت را با اصحاب رسانه برای نهضت حمایت از تولید داخل بگذاریم.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |