پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 149740 17:36 1400/05/12
احتمال چندبرابر شدن قیمت خودرو با ورود به بورس کالا

احتمال چندبرابر شدن قیمت خودرو با ورود به بورس کالا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
احتمال چندبرابر شدن قیمت خودرو با ورود به بورس کالا

احتمال چندبرابر شدن قیمت خودرو با ورود به بورس کالا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

تعداد زیادی شرکت‌های سیمانی در کشور وجود دارد که محصولات متنوعی و کیفیت گوناگونی در کشور تولید می‌کنند و هیچ‌گونه انحصاری در این بخش وجود ندارد، با این حال به بهانه این که برق شرکت‌های سیمانی قطع است قیمت سیمان پاکتی چندبرابر شده و به حدود 110هزار تومان نیز رسید. حال که در خودرو‌سازی شاهد انحصار هستیم، اگر خودرو به بورس کالا بیاید احتمالا شاهد چندین برابر شدن قیمت خودرو خواهیم بود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس به تازگی گفته بود که این کمیسیون مخالفت قیمت‌گذاری دستوری خودرو است و بر این مسئله تاکید دارد و با وارد شدن خودرو در بورس کالا قیمت عرضه و تقاضا خود به خود تنظیم می شود. وی افزود: چنانچه خودرو در بورس عرضه شود و بازار خودرو جایگاه خود را به عنوان بازاری برای سرمایه‌گذاری در بین مردم از دست دهد، در آینده‌ای نزدیک شاهد تنظیم شدن عرضه و تقاضای بازار خودرو و همچنین خروج از قیمت‌گذاری دستوری خواهیم بود. با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس بازارسرمایه گفتگو کرده‌ایم.

حسین ارجلو، تحلیل‌گر ارشد بازارسرمایه  گروه مالی اقتصاد بیدار، در گفتگو با جهان اقتصاد گفت: بحث ورود خودرو به بورس کالا فقط این نیست که قیمت‌گذاری خودرو از حالت دستوری خارج شود و یا در بورس کالا قیمت با عرضه و تقاضا قیمت مشخص شود، زیرا در بخش خودرو مشکل تولید و عدم کفاف تقاضا نسبت به تولید وجود دارد. همچنین در این بخش ممنوع بودن واردات خودرو عاملی برای عدم رقابت در بین خودروسازان شده است. بدین ترتیب ورود خودرو به بورس کالا فقط منافع کارخانه‌دار را تامین خواهد کرد، اما برای بازار هدف وضعیت کاملا نامشخص است.

ارجلو با اشاره به اینکه یکی از سرسخت‌ترین مخالفان ورود خودرو به بورس کالا خود خودروسازان هستند، گفت: ورود خودرو به بورس کالا شفافیت ایجاد خواهد کرد و شرکت‌های خودروسازی که پیش فروش انجام می دهند، بسیاری مطالب در پیش فروش ها گم می شود، به عنوان نمونه واقعا مشخص نیست که خودروساز خودرو را  به چه قیمتی به فروش می رساند و چه زمانی تحویل مشتری داده می شود و یا بهای تمام شده در آن تاریخ چه قیمتی بوده است.

این تحلیل‌گر ارشد بازارسرمایه  بیان داشت: مافیای خودرو با عرضه خودرو به بورس کالا نگران منافع خود است، به خصوص آن که مافیای خودرو در تامین قطعات خودرو نیز بسیار فعال هستند و این مافیاها آن قدر قدرت دارند که جلو ورود خودرو را به بورس کالا بگیرند.

این تحلیل گر بنیادی افزود: شرکت‌های قطعه‌ساز نیز همیشه گرفتار زیان انباشته هستند، در صورتی که قطعه ساز نباید به زیان دهی مبتلا شود و در قطعه‌سازها هم مشاهده می کنیم که «نفوذ و قیمت گذاری سهام دار عمده» حرف اول را می زند.

ارجلو با اشاره به سابقه عرضه سیمان به بورس کالا گفت: تعداد زیادی شرکت‌های سیمانی در کشور وجود دارد که محصولات متنوعی و کیفیت گوناگونی در کشور تولید می‌کنند و هیچ‌گونه انحصاری در این بخش وجود ندارد، با این حال به بهانه این که برق شرکت‌های سیمانی قطع است قیمت سیمان پاکتی چندبرابر شده و به حدود 110هزار تومان نیز رسید. حال که در خودروسازی شاهد انحصار هستیم، اگر خودرو به بورس کالا بیاید احتمالا شاهد چندین برابر شدن قیمت خودرو خواهیم بود.

این مدرس بازارسرمایه گفت: وقتی که عرضه محدود باشد، بازارسازان شرایطی را فراهم خواهند کرد که قیمت خودرو به صورت شارپی صعود کند.

ارجلو با اشاره به این که قطعی برق نباید عامل افزایش چندبرابری قیمت سیمان می‌شد، گفت: درگذشته زمانی که صنعت سیمان را تحلیل می‌کردیم، یکی از عواملی که موجب می شد این صنعت جذابیت نداشته باشد این بود که این شرکت‌ها مازاد تولید زیادی دارند و این شرکت ها کلینگر زیادی دارند و همیشه به سنوات بعدی منتقل می کنند و اگر شرکت‌های سیمانی می خواستند سیمان را صادر کنند، در مرزها با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رساندند و این شرکت‌ها در صادرات همیشه رقابت منفی داشتند.

تحلیل گر ارشد بازارسرمایه بیان داشت: حال این سوال پیش می‌آید که چه اتفاقی افتاده زمانی که سیمان به بورس کالا می آید، قیمت سیمان چند برابر می‌شود؟ به نظر می‌رسد یک عده خاص که نمی‌خواهند شفاف‌سازی در محصولات باشد با ایجاد تقاضای کاذب در تابلوها بازار را به هم می‌ریزند.

ارجلو در پایان گفت: قطعا ورود خودرو به بورس کالا با راه سختی روبرو است و این موضوع در کوتاه مدت به ضرر مصرف‌کننده خواهد بود اما در بلندمدت باید این اقدام صورت گیرد و به نفع مردم است، این موضوع یک جراحی اقتصادی است.

به گزارش جهان اقتصاد، به تازگی شاهد متوقف شدن فروش فوق‌العاده خودروسازان هستیم که در این‌باره دبیرانجمن خودروسازان گفته بود که متاسفانه قیمت‌گذاری دستوری مشکلات زیادی برای خودروسازان کشور ایجاد کرد که باعث شد آنها زیان زیادی کنند. نعمت بخش افزود: باید خودرو در حاشیه بازار به فروش رود، اکنون ۱۰۰ میلیون اختلاف قیمت بین نرخ کارخانه و حاشیه بازار وجود دارد که این تنها به دلیل قیمت‌گذاری دستوری است. با برداشتن قیمت گذاری دستوری این بازار آشفته سر و سامان پیدا می کند. اکنون خودروسازان در حال تحویل خودروهایی هستند که در گذشته پیش فروش کرده بودند و طبق مصوبه تا زمانی که معوقاتشان را به صفر نرسانند اجازه ندارند طرح های فروش فوق العاده اجرا کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |