سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 149026 17:30 1400/05/04
احتمال ظهور دلار 35هزار تومانی از دل کسری بودجه

احتمال ظهور دلار 35هزار تومانی از دل کسری بودجه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
احتمال ظهور دلار 35هزار تومانی از دل کسری بودجه

احتمال ظهور دلار 35هزار تومانی از دل کسری بودجه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

از سه شنبه هفته گذشته که شهر تهران و کرج تعطیل شده بود شاهد افزایش نرخ ارز بودیم. بدین تریب که نرخ دلار از 28 تیر ماه که در کانال 24 هزار و 464 تومان قرار داشت شروع به رشد کرد و تا روز دو شنبه 4 مرداد تا مرز کانال 25 هزار تومان رشد کرده است. با رشد نرخ دلار قیمت سکه نیز روند افزایشی یافت و در تاریخ 24 تیر که به 10 میلیون 536 هزار تومان کاهش یافته شروع به رشد کرد و تا روز دو شنبه 4 مرداد در کانال 10 میلیون 892 هزار تومان ایستاد. با توجه به شروع افزایش روند نرخ ارز با یک کارشناس بازارهای مالی گفتگو کرده‌ایم.

سجاد بوربور،در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به این که برای این که روند نرخ ارز را به صورت منطقی بررسی کنیم باید دید بلند مدت داشته باشیم، گفت: در کوتاه مدت می تواند هر عاملی در بازار ارز روی دهد تا از منطق خارج شویم، بنابراین بازار ارز را باید با دید بلند مدت بررسی کنیم.

این کارشناس بازار های مالی گفت: با بررسی‌هایی که انجام داده‌ام رشد نقدیگی تا پایان سال 1400 به چهار هزار و 500 میلیارد تومان پیشی بینی می کنیم و از طرف دیگر رشد اقتصادی معناداری در سال 1400 برای کشور متصور نیستیم، در چنین شرایطی در کاغذ نرخ دلار بین 32 تا 35 هزار تومان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت میداس سرمایه، بیان داشت: اما سوال این جاست که آیا دولت می تواند همچنان نرخ ارز را سرکوب کند و نرخ ارز را پایین نگه دارد؟ جواب این است که دست دولت خالی است و اگر دولت بتواند روزی یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز به فروش برساند و میانگین قیمت هر بشکه را 50 دلار متصور شویم، در سه ماهه آخر سال 1400 کسری بودجه ای حدود 150 هزار میلیارد تومان به وجود خواهد آمد، و با ضریب تکاثری که به وجود خواهد آمد، نقدینگی را بین 30 تا 35 درصد زیاد خواهد کرد.

این تحلیلگر بازارهای مالی تاکید کرد: با توجه به مرفوضات پیشی بینی افزایش نرخ ارز را قوی می دانم.

وی با اشاره به روند افزیش نرخ ارز در روز های تعطیل گذشته گفت: در روز های تعطیل بازار کم عمق است و اگر طرف عرضه و تقاضا تحریک بشوند بازار را به آن سمت سوق خواهند داد.

وی در پایان تاکید کرد: تمام نگاه ها به وین است و این که طالبان در افغانستان چه برنامه ای دارد و یا حوادث عراق ادامه خواهد یافت یا نه و یا روند واکسناسیون چگونه خواهد بود، وزنی در جهت دهی نرخ ارز ندارند و عامل عمده و تایین کننده نرخ ارز نشست وین است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |