پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 138107 21:06 1400/01/28
احتمال رکوردشکنی تاریخی بورس در سودآوری شرکت‌ها

احتمال رکوردشکنی تاریخی بورس در سودآوری شرکت‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
احتمال رکوردشکنی تاریخی بورس در سودآوری شرکت‌ها

احتمال رکوردشکنی تاریخی بورس در سودآوری شرکت‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

هر روزی که می گذرد جذابیت بازارسرمایه افزایش می یابد، زیرا بنیاد و قیمت نمادهای بورسی جذاب‌تر می شود. با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس بازار سرمایه گفتگو کرده ایم.

مهدی رضایتی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با جهان‌اقتصاد با اشاره به این که نسبت P بر E بازار (ttm) تا حدود 12.6 واحد کاهش یافته است، گفت: در شرایط فعلی اگر قیمت نمادهای بورسی ثابت باشد، انتظار داریم با انتشار گزارش‌های 12 ماهه، این نسبت 25 درصد اصلاح شود، یعنی تا اواسط اردیبهشت ماه نسبت P بر E بازار (ttm)  به 10واحد کاهش خواهد یافت. لازم به ذکر است که هرچه قدر این عدد پایین‌تر باشد جذابیت بازارسرمایه بیشتر افزایش خواهد یافت.

رضایتی گفت: انتشار گزارش‌های فصل بهار نسبت P بر E بازار (ttm) را به 8 الی 9 واحد می‌رساند و در اواسط مرداد با انتشار گزارش چند هلدینگ بزرگ، این نسبت تا کمتر از 8 واحد نیز افت خواهد کرد. اگر نسبت P بر E هشت واحدی واقعا روی دهد، در حقیقت معادل نسبت P بر E متوسط تاریخی را ثبت کرده‌ایم.

این کارشناس ارشد بازارسرمایه بیان کرد: البته باید دقت شود که سود سال 1400 بازار به دلیل رشد قیمت کامودیتی ها در سطح بالاتری نسبت به سال 99 قرار خواهد گرفت، که این اتفاق معمولا در موقعیتی که آنرا رکود بازار نام گذاری می کنند رخ نمی دهد.

این تحلیل‌گر بازارسرمایه با اشاره به خالص ورود پول حقیقی به بازار سرمایه گفت: حقیقی ها در 8 ماه گذشته 77 هزار و500 میلیارد تومان سهم فروخته اند و خالص ورود پول به رقم 37 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: 12 اردیبهشت 99 خالص ورود پول در سطح فعلی قرار داشت که البته آن زمان شاخص کل 915هزار واحد بود، اگر در شرایط فعلی10 هزار میلیارد تومان دیگر از پول حقیقی‌ها از بازار بورس خارج شود، به سطح شاخص 500 هزار واحد باز می‌گردیم. البته بعد از این تاریخ هم عرضه های اولیه بزرگی نظیر شستا و آریا به ارزش بازار اضافه شده اند.

در پایان لازم به ذکر است که شاخص کل بورس در اولین روز معاملاتی هفته ۹ ‌هزار و ۶۳۴ واحد افت کرد که موجب شد شاخص کل تا ارتفاع یک میلیون و ۲۳۳ هزار واحدی عقب بنشیند. همچنین در این روز بیش از یک میلیارد و ۴۵۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۵ هزار و ۲۰۸ میلیارد ریال داد و ستد شد. در این روز اکثر سهام ها در صف های فروش قفل بودند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |