سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 134938 18:10 1399/12/09
احتمال افزایش نرخ ارز با کسری بودجه 1400

احتمال افزایش نرخ ارز با کسری بودجه 1400

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
احتمال افزایش نرخ ارز با کسری بودجه 1400

احتمال افزایش نرخ ارز با کسری بودجه 1400

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

کشور در حساس ترین موقعیت تاریخی قرار دارد و سرمایه گذاران در ابهام شدید به سر می برند، این عوامل موجب شده است تا سرمایه ها در کشور سرگردان شوند.

به گزارش جهان اقتصاد، بعد از آن که مجلس لایحه اول بودجه 1400 دولت را به دلیل تورم زایی آن رد کرد، دولت مجبور شد تا لایحه دوم بودجه 1400 را نیز به مجلس تقدیم کند که کلیات لایحه بودجه دوم دولت که به تصویب مجلس رسیده است، بنا به گفته کارشناسان اقتصادی این لایحه نیز تورم ایجاد خواهد کرد، چرا که این لایحه نیز حدود 550 هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی ایجاد خواهد کرد. حال این ابهام وجود دارد که آیا این بودجه نیز در آینده در مجلس رد خواهد شد یا خیر.

از طرف دیگر مجلس تصمیم دارد که حقوق کارمندان دولت را از 25 درصد (پیش بینی شده در لایحه بودجه 1400 ) به 35 درصد افزایش دهد، امری که با مخالفت شدید دولت مواجه شده است، زیرا دولت عنوان می کند که منابعی برای پرداخت حقوق کارمندان دولت وجود ندارد. کاملا مشخص است که در این یک مورد حق با دولت است و چنانچه حقوق کارمندان دولت 35 درصد شود، کسری بودجه 1400 خیلی بیشتر از 550 هزار میلیارد تومان خواهد شد.

کارشناسان اقتصادی عقیده دارند که کسری بودجه تاثیر مستقیم بر افزایش نرخ ارز و همچنین افزایش نرخ تورم دارد.

اگر کسری بودجه 1400 را در کنار ابهام مذاکرات برجامی  5+1 قرار دهیم متوجه خواهیم شد که آینده اقتصاد ایران بسیار مه آلود است و سمت و سوی سرمایه گذاری ها بسیار نا مشخص است، یکی از عواملی که موجب شده است در 6 ماه اخیر بازار ارز های دیجیتال در ایران بسیار داغ شود همین موضوع است.

در این اوضاع بد اقتصادی، امید دولت به بازگشت برجام است، گفته می شود این موضوع موجب خواهد شد تا نرخ ارز کاهش یابد، رئیس جمهور وعده دلار 15 هزار تومانی و رئیس کل بانک مرکزی وعده دلار 20 هزار تومانی را به مردم داده اند، اما آیا واقعا در چنین شرایطی نرخ ارز به این میزان کاهش خواهد یافت؟

باید اشاره کرد که دولت مردان به آینده مذاکرات خوش بین هستند، در  صورتی که پشوانه دولت خالی است و مردم در بدیترین شرایط زندگی خود را سپری می کنند، در چنین شرایطی گرفتن امتیازهای کارآمد از طرف غربی کاملا پوچ و واهی خواهد بود.

تحقق این موضوع را می تواند در افزایش نرخ ارز در ایرن روز ها مشاهده کرد به طوری که نرخ دلار در اولین روز معاملاتی هفته وارد کانال 25 هزار تومانی شد. در این روز نرخ دلار با افزایش بیش از 5 درصدی به 25 هزار و 300 تومان رسید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |