پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 168420 13:56 1400/10/18
اجرای طرح جهش تولید مسکن به 30 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

اجرای طرح جهش تولید مسکن به 30 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اجرای طرح جهش تولید مسکن به 30 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

اجرای طرح جهش تولید مسکن به 30 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزار جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، سید فرزاد نجات نیا در مورد قانون جهش تولید مسکن گفت: بخش اعظمی از قیمت تمام شده مسکن، به قیمت زمین بر می گردد که مهمترین اقدام ویژه دولت در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن، تامین زمین بوده است که در هزار و ۲۶۲ شهر زمین برای ساخت مسکن می بایست آماده شود، و بخش اعظم آن فراهم گردیده است.

معاون پارلمانی وزیر مسکن راه و شهرسازی اضافه کرد: پرداخت تسهیلات با کارمزد پایین از دیگر امتیازات این طرح محسوب می شود که قرار است این تسهیلات ارزان قیمت -که از ۴۵۰ میلیون در کلان شهرها تا ۳۰۰ میلیون در شهرها کوچک و ۲۵۰ میلیون در روستاها - با باز پرداخت ۲۰ ساله و دو سال تنفس به متقاضیان پرداخت شود.

نجات‌نیا موضوع تامین مسکن را فرابخشی خواند و گفت: اگرچه متولی امر مسکن وزرات راه و شهرسازی است، اما نیاز به حمایت و همکاری همه نهادها و سازمان ها در این حوزه وجود دارد.

وی با اشاره به تخفیف خدمات مهندسی و عوارض حوزه ساخت مسکن، گفت: ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف خدمات نظام مهندسی  و عوارض شهرداری در این قانون برای ساخت مسکن در نظر گرفته شده، مساعدت در امتیاز بخشودگی مالیاتی - امکان تخفیف مبلغ یک میلیون تومان از هر باب مسکن نیز می‌تواند متصور باشد- برای بخشی از دهک های پایین خدمات مهندسی و عوارض به حداقل ممکن پیش بینی شده است.

معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد:در حوزه ساخت مسکن علاوه بر تامین مالی به مجوزهایی نیاز هست که بتوانیم با رفع چالش‌های این بخش در تسریع تولید مسکن اقدام شود، البته صندوق ملی مسکن با همت مجلس و دولت در حال شکل گیری است و آیتم های درآمدی برای آن  پیش بینی شده است، اما واقعیت این است در قدم اول برای آماده سازی زمین برای ساخت مسکن نهضت ملی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز است که در لایحه ۱۴۰۱، تنها ۱۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده و از این مبلغ، ۱۰ هزار میلیارد مجوزات فروش املاک تحت اختیار این وزراتخانه است.

نجات نیا با بیان اینکه در نهضت ساخت مسکن با تدبیر وزیر محترم راه و شهرسازی استانداران پیشروان این نهضت هستند و به این نقش پر رنگ استانداران از تصمیم گیری ستاد در مرکز تسهیل کننده امور خواهد بود، گفت: با تصمیم گیری حوزه مسکن در استان‌ها بخش اعظمی از مشکلات تامین زمین حل می شود. قوانین سفت و سختی در این حوزه وجود دارد که اگر بخشی از این اختیارات به استانداران داده شود این اشکالات به وجود نمی‌آید؛ مثلا در برخی مناطق مشکلات الحاق محدوده وجود دارد که باید در شورای عالی معماری بررسی شود و اگر این موضوع در اختیار استانداران باشد زودتر به نتیجه می رسد.

آمادگی وزارت راه برای تامین مسکن خبرنگاران

نجات نیا با اشاره به آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای مشارکت و همکاری با ارگانهای مختلف از جمله ساخت مسکن خبرنگاران، اظهار داشت: وجود شرایط کم نظیری در این طرح از جمله تامین زمین دولتی، تسهیلات با دوره تنفس، تخفیفات مناسب در خدمات نظام مهندسی، عوارض پروانه شهرداری و انشعابات به خصوص برای دهک‌های کم‌درآمد  مورد استقبال قرار گرفته  و خبرنگاران هم قشر بینای جامعه،  و خط مقدم تبلیغ کارآمدی نظام هستند  باید مورد توجه قرار گیرند.

معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: تفاهمنامه ای با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  و  وزارت راه و شهرسازی در این رابطه منعقد شده، خبرنگاران می توانند با معرفی نامه از  وزارت ارشاد از تسهیلات پیش بینی شده در طرح جهش تولید مسکن بهره مند شوند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |