پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 13673 14:15 1394/04/06
اتهامات آخوندی؛ ازنداشتن برنامه‌های کلان تا حذف نیروهای مومن!

اتهامات آخوندی؛ ازنداشتن برنامه‌های کلان تا حذف نیروهای مومن!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اتهامات آخوندی؛ ازنداشتن برنامه‌های کلان تا حذف نیروهای مومن!

اتهامات آخوندی؛ ازنداشتن برنامه‌های کلان تا حذف نیروهای مومن!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در شرایطی که به نظر می‌رسید با توجه به سفر موفقیت‌آمیز آخوندی به کشور فرانسه و گفت‌و‌گوهای چندین ساعته با نمایندگان در کمیسیون عمران طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی از دستور کار خارج شود، اما به نظر می‌رسد هنوز تعداد امضاهای باقی‌مانده بیش از حدنصاب مورد نظر باشد.

طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در شرایطی با امضای نزدیک به ۳۰ نماینده در اواخر خرداد‌ماه کلید خورد و طرح واگذاری آن به هیات رییسه مجلس نهایی شد که به نظر می‌رسید با توجه به سابقه همکاری‌های دو جانبه، این بار نیز این مساله قبل از جدی‌شدن به پایان برسد، اما با وجود تمام مذاکرات صورت گرفته به نظر می‌رسد هنوز بیش از ۱۰ نماینده در فهرست استیضاح‌کنندگان وزیر راه و شهرسازی باقی‌مانده‌اند و این موضوع‌ آخوندی را پس از تعطیلات مجلس به صحن علنی خواهد کشاند.

در کنار گفت‌وگوهای متعددی که در زمینه‌ی استیضاح آخوندی مطرح شده، آنچه که به عنوان متن کامل استیضاح از آن یاد می‌شود ۲۴ مورد را در بر می‌گیرد که نمایندگان مجلس معتقدند وزیر راه و شهرسازی نتوانسته در آن اقدامات لازم را انجام دهد.

از میان این ۲۴ محور، هفت مورد به شکل خاص حوزه مسکن را پوشش می‌دهد. عدم پیگیری و حل مشکلات مسکن مهر، عدم ساماندهی بازار مسکن، عدم حمایت از مسکن محرومان، عدم ارائه‌ی برنامه و سیاست مشخص در حوزه مسکن کشور، عملکرد بانک مسکن در رابطه با تسهیلات مسکن مهر، مسکن روستایی، بافت‌های فرسوده، بی‌توجهی به پرداخت تسهیلات مسکن روستایی و سوال درباره‌ی چگونگی نهایی شدن طرح جامع مسکن محورهایی را می‌سازد که در حوزه مسکن و شهرسازی از موارد مورد انتقاد از مسوولیت‌های آخوندی به شمار می‌رود.

هرچند طرح محورهای کلی نمی‌تواند اشکال‌های دقیق نمایندگان استیضاح‌کننده به عملکرد وزیر راه و شهرسازی را روشن کند، اما به نظر می‌رسد مطرح کردن جزییات این موارد نشان از آن خواهد داشت که حداقل این تعداد از نمایندگان معتقدند اوضاع بازار مسکن با شرایط عادی فاصله دارد.

بخش دیگری از موارد اختلافی بین مجلس و وزیر راه و شهرسازی به حوزه حمل‌ونقل باز می‌گردد؛ موارد مورد انتقاد نمایندگان از نبود برنامه در حوزه حمل‌ونقل ریلی گرفته تا مشکلات مالی در معاونت زیرساخت، نبود توجه به ارتقاء سطح ایمنی حمل‌ونقل هوایی و نبود حمایت‌های لازم از بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل را شامل می‌شود و حتی به شکل ریز به مشکلات پروژه‌هایی همچون برقی‌کردن راه‌آهن تهران – مشهد، نهایی شدن آزاد‌راه قزوین – رشت و برنامه‌ریزی برای قطارهای حومه‌ای می‌پردازد.

در بخش دیگری از این طرح استیضاح مطرح شده، برنامه‌های کلان و توسعه وزارت راه و شهرسازی مورد سوال قرار گرفته که از عدم اجرای احکام برنامه پنجم و قوانین مربوط به ایثارگران آغاز می‌شود و تا اعتراض به عزل و نصب‌های بدون دلیل و حذف نیروهای مومن و پاسخ وزارتخانه به گزارش ماده ۴۹ کمیسیون عمران را در بر می‌گیرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |