جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 149874 16:03 1400/05/13
اتاق مشترک ایران و فنلاند به زودی راه‌اندازی می‌شود

اتاق مشترک ایران و فنلاند به زودی راه‌اندازی می‌شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اتاق مشترک ایران و فنلاند به زودی راه‌اندازی می‌شود

اتاق مشترک ایران و فنلاند به زودی راه‌اندازی می‌شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، «غلامحسین جمیلی» در نشست سفیر فنلاند در تهران با فعالان اقتصادی بخش خصوصی، اظهار داشت: مجموعه اقدامات سال‌های ‌اخیر اتاق ایران، متاثر از شیوع ویروس کرونا، با رویکرد جدیدی ادامه خواهد یافت و تلاش کردیم بر اساس منافع مشترک بین کشورهای مختلف نسبت به حفظ روابط خود اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: فنلاند یکی از کشورهای با اهمیتی است که جدای از نقش موثر آن در فضای ارتقای تکنولوژی و سهم بازارهای بین‌المللی، رابطه تجاری و تراز تجاری اندکی با ایران در دهه اخیر داشته است.

جمیلی خاطرنشان کرد: فنلاند یکی از کشورهای موثر، پیشگام و دارای رتبه برتر در حوزه استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآفرین و خلاق است که رویکرد جدید فضای کسب‌وکار کشور در جهت جبران ضعف‌هایی که بوده، می‌تواند مسیر خوبی برای استفاده از این تجربیات همکاری‌های مشترک با فنلاند ایجاد کند.

رئیس کمیته مشترک ایران و فنلاند با بیان اینکه به دنبال تغییر همکاری‌ها از حوزه مبادله کالاهای مختلف فیزیکی به توسعه همکاری‌ها بر بستر دانش فنی و تکنولوژی هستیم، گفت: ایران به دلیل بهره مندی از نیروی انسانی ماهر که کارکرد موثر و تجربه‌های موفق در عرصه‌های گوناگون فناوری اطلاعات در چند سال اخیر داشته، مستعد همکاری با کشور فنلاند است، بنابراین هم اقبال ایران و هم تجربه فنلاند می‌تواند سرعت انجام این کار را بالا ببرد.

وی افزود: همچنین استفاده از مهارت‌ها و توانمندی‌های فنلاند در حوزه کشاورزی می تواند ایران را در توانمندی های تامین و تولید مواد غذایی ارتقا دهد زیرا فنلاند از پیشگامان عرصه در نوآوری تکنولوژی محصولات کشاورزی و غذایی است.

به گفته جمیلی، استفاده از توانمندی‌های فنلاند در حوزه‌های آب و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک باید مورد توجه قرار بگیرد.
همچنین در این نشست "کیو نوروانتو" سفیر فنلاند در تهران نیز با اشاره به جلسات متعدد کمیته مشترک ایران و فنلاند در سفارت اظهار داشت: می‌توانیم به تعمیق روابط دو کشور امیدوار باشیم.

وی افزود: در سال های حضور در ایران، شاهد ظهور توسعه در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران بودم که به دلیل مسائل سیاسی مسیر دیگری را برای پیشرفت طی می کند، یکی از راه‌های تحقق روابط دو کشور، ارتباط با شرکت‌های ایرانی در زمینه‌های فعالین آنها است که امیدوارم با ارتقای روابط تجاری دو کشور این مهم شکل بگیرد.

«رونولا» کارشناس اقتصادی فنلاند نیز با بیان اینکه فرصت‌های زیاد و محرک‌های اقتصادی خوبی برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد، گفت: در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ فضای اقتصادی در ایران خیلی فعال بود و هیات‌های تجاری زیادی از کشور فنلاند به ایران سفر کردند. بر اساس مطالعات یک شرکت فنلاندی در آن زمان بیش از یک میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری در ایران وجود داشت.  

در چهار ماه نخست سال جاری ۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۹ میلیارد دلار بین ایران و کشورهای مختلف مبادله شد که سهم صادرات کالاهای غیرنفتی ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |