چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 126231 17:40 1399/10/05
ابهام درقیمت گذاری عامل کوچ سرمایه ها به سهام های کوچک

ابهام درقیمت گذاری عامل کوچ سرمایه ها به سهام های کوچک

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ابهام درقیمت گذاری عامل کوچ سرمایه ها به سهام های کوچک

ابهام درقیمت گذاری عامل کوچ سرمایه ها به سهام های کوچک

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

رینگ معاملاتی بورس کالا در تاریخ 2 دی ماه قیمت 114 میلیون ریال را برای شمش فولاد خوزستان ثبت کرد، همچنان شاهد افزایش قیمت این محصول در کنار افزایش نرخ های جهانی بلوم و بیلت صادراتی ایران نیز هستیم، به طوری که در تاریخ 3 دی ماه 99، شمش صادراتی ایران در محدوده 500 دلار قرار گرفت و نسبت به ابتدای سال بیش از 50 دصد رشد را ثبت کرده است.

ریحانه داریان، کارشناس تحلیل و مدرس گروه مالی اقتصاد بیدار، در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به مطلب فوق گفت: در بخش نامه ای که اخیرا از وزارت صمت ابلاغ شده است قیمت‌ گذاری محصولات شرکت‌های تولیدکننده زنجیره فولاد که تا به امروز بر اساس درصدی از شمش فولاد خوزستان (کنسانتره16 درصد، گندله 23.5 درصد و آهن اسفنجی 50 درصد شمش فولاد خوزستان) بوده است، می باست در بورس کالا و بر اساس قیمت‌های جهانی انجام شود.

داریان گفت: این موضوع برای شرکت‌های تولید کننده مواد اولیه فولاد و شرکت‌های سنگ آهنی اثرگذاری مثبتی خواهد داشت. علاوه بر این اشاره‌شده است که فروش محصولات فولادی اعم از شمش بیلت، اسلب، ورق، میلگرد در بورس کالا بر اساس 80 درصد نرخ جهانی شمش CIS قیمت‌گذاری شود و سپس رقابت انجام شود.

تحلیلگر کارگزاری اقتصاد بیدار بیان داشت:با توجه به رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی حتی تصویب این بخشنامه بعید است که در سودآوری شرکت‌های فولادی تأثیری گذارد.

این مدرس بازار سرمایه افزود: به نظر می‌رسد راه‌حلی میانه برای هر دو صنعت فولاد و سنگ‌آهن راه گشای این موضوع باشد تا تولید در زنجیره تولید فولاد به نحوی مطلوب ادامه پیدا کند ولی عدم شفاف سازی در مصوبه اخیر باعث شده است تا سرمایه گذاران در دوراهی قرار بگیرند و اقبالی نسبت به سهم های این گروه در بازار نداشته باسند.

داریان گفت:  این درحالی است که که معاملات در گروه سنگ آهنی ها برای سرمایه گذاران مطلوب تر به نظر می رسد چرا که در حال حاضر بخش بزرگی از این مصوبه به سود شرکت های سنگ آهنی است.

وی افزود: در کنار اهمیت موارد فوق نمی توان از گردش نقدینگی به سمت سهم های کوچک قافل شد که عمده دلیل آن افزایش عرضه توسط حقوقی ها طی چند روز گذشته است که به نظر می رسد دولت در پی کنترل شاخص کل به منظور جلوگیری از وقایع گذشته است و در کنار آن افت شدید سهم های کوچک باعث شده است که این سهم ها از لحاظ قیمتی برای سرمایه گذاران جذاب تر باشد، که اتفاق مثبتی برای بازار سرمایه است.

تحلیلگر کارگزاری اقتصاد بیدار در پایان گفت: همه این عوامل سبب شده حتی اگر سرمایه گذاران خواهان سرمایه گذاری در صنعت فولاد باشند، عمدتا سمت سهم های شرکت های کوچک تر در این گروه بروند، به طوری که عمده ی این سهم ها طی یک ماهه گذشته بیش از 15 درصد بازدهی داشته اند. ولی همچنان سهم های بزرگ این گروه از جمله فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و امثالهم برای سرمایه گذاری مطمئن و بدون ریسک با دید میان مدت و بلند مدت گزینه های جذابی خواهند بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |