پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 1580 15:24 1393/02/09
ابلاغ نرخ‌جدید سود سپرده بانکی

ابلاغ نرخ‌جدید سود سپرده بانکی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ابلاغ نرخ‌جدید سود سپرده بانکی

ابلاغ نرخ‌جدید سود سپرده بانکی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارپول:  درپی توافق بانک‌های دولتی و خصوصی مبنی بر تعیین نرخ سود سپرده بین 10 تا 22 درصد، بانک مرکزی با ارسال نامه‌ای به مدیران بانک‌ها، این تصمیم بانکداران را تائید و به اجرای دقیق جدول جدید نرخ‌های سود سپرده بانکی تاکید کرد .
بانک مرکزی درپی توافق بانکها و موسسات اعتباری خصوصی، به اجرای دقیق جدول نرخ‌های سود مطروحه تاکید کرد.
بانک مرکزی اعلام کرد: این بانک طی نامه شماره 29739 / 93 مورخ 8/ 2/ 93 به عنوان مدیران عامل بانکهای دولتی، غیردولتی و موسسات اعتباری توسعه، عسکریه و کوثر، ضمن تایید و حمایت از تصمیمات صورت گرفته در کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌ها درخصوص نرخ‌های سود سپرده‌ها به اجرای دقیق جدول نرخ‌های سود مطروحه تاکید کرد، متن نامه ارسالی به این شرح است:
« جهت مدیران عامل محترم بانکهای دولتی، غیردولتی و موسسات اعتباری توسعه، عسکریه و کوثرارسال گردید.»
"باسلام؛
احتراماً،با اشاره به توافقات انجام شده بین مدیران عامل بانک‌ها وموسسات اعتباری مجاز در حضور رییس کل محترم بانک مرکزی درتاریخ 3/ 2 / 1393 و با عنایت به هماهنگی‌های صورت گرفته در کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌ها درخصوص نرخ‌های سود سپرده‌ها، بدینوسیله به آگاهی می‌رساند وفق توافق انجام شده، این بانک ضمن تایید و حمایت از تصمیمات مذکور، به اجرای دقیق جدول نرخ‌های سود مطروحه نظارت داشته و با موارد تخلف در چارچوب ضوابط قانونی برخورد خواهد کرد.
مقتضی است دستور فرمائید مراتب در اسرع وقت به کلیه شعب و واحدهای ذیربط اعلام و برحسن اجرای آن نظارت مستمر اعمال گردد. انتظار می‌رود ضمن اجرای دقیق نرخ‌های مورد توافق از ارائه و اعلام هرگونه محصولی که نرخ موثر آن بیشتر از نرخ‌های مندرج در جدول مورد توافق باشد اکیداً خودداری شود.
مدیریت کل نظـارت بر بانکها و موسسات اعتباری اداره نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری"
عصر دیروز اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی از تعیین نرخ سود سپرده یک ماهه تا یک ساله بین 10 تا 22 درصد خبر داده بود.
نرخ سود سپرده های روزشمار و کمتر از سه ماه 10 درصد، سه تا شش ماه 14 درصد، شش تا 9 ماه 16 درصد، بیش از 9 ماه تا کمتر از یک سال 18 درصد و سپرده های یک سال 22 درصد تعیین شده است.
اتمام حجت بانک مرکزی با بانک‌ها
در همین راستا ، رئیس شورای عالی هماهنگی بانک‌ها با بیان اینکه تمامی مدیران بانکی برای اجرای نرخ‌های سود جدید در چارچوب های تعیین شده قول داده‌اند، گفت: در صورت عدم رعایت نرخ‌ها، بانک مرکزی با متخلفین برخورد می‌کند.
عبدالناصر همتی در گفتگو با مهر در مورد ابلاغ جدول نرخ سود سپرده های جدید بانکی که مورد توافق بانک‌های دولتی و خصوصی قرار گرفته است، در مورد سازوکار اجرای نرخ‌ها گفت: تمامی مدیران بانکی برای اجرای این نرخ‌ها در چارچوب های تعیین شده قول داده اند.
رئیس شورای عالی هماهنگی مدیران بانک‌ها با اشاره به اینکه بانک مرکزی با متخلفین از نرخ سود بانکی تعیین شده برخورد خواهد کرد، افزود: بانک مرکزی با نرخ‌های جدید هیچگونه مخالفتی نداشت و بنابراین بر اجرای این نرخ‌ها تاکید کرد.
وی اجرای جدول نرخ سود های جدید را باعث انضباط بخشی به سپرده های بانکی دانست و تصریح کرد: این دستورالعمل شامل سپرده های قبلی که مردم در بانکها سپرده گذاری کرده اند، نمی شود.
همتی، نرخ سود سپرده های کمتر از 3 ماه را کمتر از 10 درصد، بین 3 تا 6 ماه را 14 درصد، 6 تا 9 ماه را 16 درصد، 9 تا یکسال را 18 درصد و 18 تا یکسال را حداکثر 22 درصد اعلام کرد.
نرخ‌های جدید سود در بانک‌های خصوصی
 رییس کانون بانک‌های خصوصی از اجرای نرخ های جدید سود در بانک های خصوصی از امروز خبر داد.
احمد طاهری بهبهانی با بیان اینکه به منظور ایجاد ثبات و نظم در بازار در جلسه اخیر مدیران عامل بانک های خصوصی و شورای هماهنگی بانک های دولتی درباره رعایت نرخ های جدید سود به سپرده‌های بانکی تصمیم گیری شد، گفت : بر اساس این تعهد که مدیران عامل بانک های خصوصی داده‌اند از فردا مقرر شده است برای سپرده‌های یکماهه 10 درصد، سپرده 3 ماهه 12 درصد، سپرده 6 ماهه 16 درصد، سپرده 9 ماهه 18 درصد و برای سپرده های یکساله و بیشتر نیز 22 درصد سود تعلق گیرد.
رییس کانون بانک‌های خصوصی تاکید کرد: این تفاهم نامه که بانک مرکزی نیز از آن مطلع شده و موافق آن است، تلاش می‌کند، بانک‌ها را از حرکت به سمت پرداخت سودهای سپرده درازمدت بیش از پنج ساله منع کند.
طاهری بهبهانی تصریح کرد: تاکنون بانک های خصوصی براساس تغییرات در بازار آزاد نیازهای تامین بودجه‌های جاری خود را تامین می کردند که این امر حتی منجر به رقابت میان بانک‌ها نیز شده بود.
وی افزود: هرچند هنوز برای تسهیلات سقفی درنظر گرفته نشده است اما انتظار می رود با اجرای پرداخت نرخ های جدید به سپرده های بانکی نرخ سود تسهیلات نیز به همان میزان کاهش یابد.
طاهری بهبهانی ابرازامیدواری کرد با عملی شدن تعهد بانک های خصوصی به اجرای پرداخت نرخ های جدید به سپرده ها ، هزینه های اضافی و جاری بانک ها نیز جبران شود.
وی با بیان اینکه نرخ های جدید، مدت زمان خاصی ندارد و براساس شرایط بازار و در وضعی که نقدینگی دست مردم وجود داشته باشد ، به همین شکل ادامه می یابد.
طاهری در مصاحبه با واحد مرکزی خبر اضافه کرد: اگر کمبود نقدینگی در بازار به بانک ها فشار بیاورد ممکن است بانکها درصد بیشتری برای جذب سپرده ها پرداخت کنند.
تاثیر کاهش نرخ سود سپرده‌ها بر بازارسرمايه
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه ضابطه‌مند شدن نرخ سود سپرده‌ها موجب تقویت بازار پول و سرمایه خواهد شد، گفت: آینده بازار سهام در بلند‌مدت با توجه به پیشرفت‌های اقتصادی دولت، بسیار افق روشن است.
 علی صالح‌آبادی با اشاره به اینکه بازار سرمایه نسبت به سالهای گذشته در تداوم پیشرفت و اقدامات بزرگ دیگری از جمله امضای دیجیتال و دسترسی برخط است، اظهار داشت: اکنون در حوزه‌های مختلف زیرساختی وضعیت خوبی داریم که در بخش فناوری اطلاعات امکان دسترسی آنلاین برای تمام سرمایه‌گذاران ایجاد شده است و این سهولت دسترسی جذابیتی برای سرمایه‌گذاران به شمار می‌آید.
وی ادامه داد: در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزار بازار سرمایه به وضعیت قابل قبولی رسیده و امضای دیجیتال هم اکنون آماده افتتاح است و منتظر مجوز نهایی است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: شرکت‌های تولیدی گزارش‌های خود را بر اساس استاندارد حسابداری بین المللی در کدال (سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران بورس) منتشر می‌کنند و در آینده شرکت‌های خدماتی، بیمه‌ها و بانک‌ها نیز بر اساس همین استاندارد مجاز هستند تا صورت‌های مالی خود را منتشر کنند.
صالح‌آبادی گفت: استفاده از استاندارد بین‌المللی حسابداری موجب جذب سرمایه‌گذاری خارجی و شفافیت بیشتر شرکت‌ها خواهد شد. به این ترتیب در سال 93 و 94 مباحثی از جمله ترجمه این استاندارد، آموزش و آماده‌سازی نرم‌افزار‌های مخصوص آن در دستور کار قرار گرفته و از ابتدای سال 95 تمام شرکت‌های بازار سرمایه ملزم به ارائه استاندارد‌ها بر اساس استانداردهای بین‌المللی خواهند بود.
وی با تاکید بر دیگر اقدامات بازار سرمایه به طبقه‌بندی موسسه حسابرسی اشاره کرد و گفت: طبقه‌بندی موسسات حسابرسی اتفاق خوبی بود که موجب تقسیم‌بندی این موسسات بر مبنای کارکرد و میزان تخصص و توانایی آنان بود.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: اکنون اکثر شرکت‌های بازار سرمایه دارای کمیته حسابرسی داخلی هستند که گزارش‌های آن به صورت مستمر از طریق کدال منتشر می‌شود.
وی درباره تجربه موفق بازار سرمایه در راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در فرابورس و بورس گفت: استفاده از ابزارهای جدیدی مانند صندوقهای بورسی قابل معامله ETF ها موجب جذب بیشتر سرمایه‌گذاران کم‌ریسک بیشتری به بازار شده است.
دبیر شورای عالی بورس در خصوص زمان راه‌اندازی بازار دارایی‌های فکری (بورس ایده) در فرابورس، خاطرنشان کرد: اکنون آئین‌نامه‌ها و مقررات راه‌اندازی بازار دارایی‌های فکری به فرابورس ایران ابلاغ شده و پس از ارزیابی ایده‌ها این بازار نیز در آینده‌ای نزدیک افتتاح خواهد شد.
صالح‌آبادی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا نقدینگی از بازار سهام خارج شده بود و اینکه سرمایه‌گذاران چه زمانی را برای ورود به بازار منطقی می‌دانند، گفت: در اینکه سرمایه‌گذاران باید نگاه بلند‌مدت داشته باشند همواره تاکید شده است چرا که این بازار در بلند‌مدت افق بسیار مثبتی خواهد داشت. بنابراین با توجه به شرایط فعلی اقتصاد و توجه دولت به بازار سرمایه چشم‌انداز خوبی در انتظار سرمایه‌گذاران و سهامداران است.
وی افزود: در بازار سهام مبالغ قابل توجهی خارج نشده بودند، اما بخشی از منابع در بازار سرمایه پارک شده بود، تا طبیعتا با جذابیت قیمت‌ها مجددا وارد شوند؛ در این خصوص با توجه به شرایط مثبت و تحولات پیش رو آینده بازار سرمایه مثبت است.
صالح‌آبادی به فارس  گفت: توجه دولت به بخش خصوصی قطعا بیش از گذشته است، تا در این بخش مهم رونق بیشتری شاهد بیش‌تری کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |