جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 98123 13:41 1398/02/22
ابعاد داخلی و خارجی بیانیه شورای عالی امنیت ملی

ابعاد داخلی و خارجی بیانیه شورای عالی امنیت ملی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ابعاد داخلی و خارجی بیانیه شورای عالی امنیت ملی

ابعاد داخلی و خارجی بیانیه شورای عالی امنیت ملی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: شورای عالی امنیت ملی در بیانیه‌ای به کشورهای عضو برجام، اقدامات متقابل جمهوری اسلامی ایران را در برابر خروج آمریکا از برجام و نقض مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست و اعلام کرد که بر این مبنا طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، ایران برخی اقدامات خود را در توافق برجام متوقف می‌کند و لذا ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایت محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخائر اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین نمی‌داند و به کشورهای باقی مانده در برجام شصت روز فرصت داده می‌شود تا تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را عملیاتی کنند.

سیدجلال ساداتیان، کاردار اسبق ایران در انگلیس و دیپلمات باسابقه کشورمان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ابعاد بیانیه شورای عالی امنیت ملی گفت: این بیانیه با فرض اینکه همه بخش‌های دخیل در جمهوری اسلامی ایران اعم از نیروهای مسلح و دیپلماسی درباره آن نظر داده‌اند تهیه شده و به زبان رئیس‌جمهور مطرح شد و نامه‌هایی هم که به به پنج کشور ارسال شد در راستای این تصمیمات و بیانیه شورای عالی امنیت ملی بود.

بیانیه شورای عالی امنیت ملی باید به انتظارات افکار عمومی پاسخ می‌داد

وی افزود: این بیانیه باید انتظارات داخلی را پاسخ می‌داد و جواب تهاجمات طرف مقابل به شکل قانع‌کننده‌‌ای داده می‌شد. البته افکار عمومی مردم ایران هم انتظار داشت که اقدام متقابلی انجام شود و مسئولان بدون اقدام از کنار این ماجرا عبور نکنند.

ساداتیان اظهار کرد: از طرفی مخاطب بخش دیگر این بیانیه نیز طرف خارجی بود تا آنها بدانند تهدیدها یا تعلل‌هایشان بی‌پاسخ نمی‌ماند. لذا براساس عقل و خرد جمعی این تصمیم گرفته شد که ایران هم در برجام بماند و هم در عین حال بخشی از تعهدات خود را براساس مفاد برجام متوقف کند تا اگر آنها به شرایط عادی برگشتند و به تعهدات خود عمل کردند ایران هم به تعهدات خود برمی‌گردد و اگر نکردند ایران به موجب مواد ۲۶ و ۳۶ برجام فروش آب سنگین را متوقف کند و درصد غنی‌سازی را افزایش دهد.

کم‌کاری‌ها و محدودیت‌های واقعی اروپا در مسیر اجرای درست برجام

کاردار اسبق ایران در انگلیس درباره ارزیابی خود از واکنش طرف‌های اروپایی به این بیانیه گفت: اروپا ضمن اینکه نمی‌خواهد ایران سقوط کند و در موضوع برجام به جد با آمریکا موضع و مشکل دارد و بیانیه‌های سیاسی آنها این را نشان می‌دهد ولی در عین حال هم نمی‌خواهد ایران از همه مواهب برجام استفاده کند و دوم اینکه بخش‌های دولتی اروپایی محدودیت‌های واقعی دارند.

سادتیان یادآور شد: اقتصاد اروپا در اختیار بخش خصوصی است و بخش خصوصی هم تحت سلطه اقتصادی آمریکا قرار دارد و لذا آنها منافع خودشان را ترجیح می‌دهند ودر نتیجه دولت‌های اروپایی نمی‌توانند به شکل مناسبی خواسته‌های خود را به بخش خصوصی دیکته کنند.

اروپا مسئولیت‌های خود در برابر مهاجران و مبارزه با مواد مخدر را جدی بگیرد

مدیرکل اسبق آسیای دور و اقیانوسیه وزارت امور خارجه درباره ضرورت جدیت ایران در اعمال تهدیدات علیه اروپا در حوزه مهاجران و ترانزیت مواد مخدر گفت: جمهوری اسلامی ایران تا به حال در حوزه حقوق بشر در برابر اروپایی‌ها خیلی کوتاه آمده و به اصطلاح با رأفت برخورد کرده است و هر دولت و مسئولی که در کشور بر سر کار بوده در مجموع ایران در مورد مسائل حقوق بشری بین‌المللی، علی‌رغم عدم تعهد سایر کشورها از جمله اروپایی‌ها، خیلی مسائل را رعایت کرده است.

وی بیان کرد: در کشور حدود ۶ میلیون مهاجر افغان حضور دارند و اگر این افراد سرازیر اروپا شوند آن‌گاه همان وضعیت ناشی از حضور آوارگان سوری در اروپا گربیانگیر اروپایی‌ها می‌شود که مشاهده شد اوضاع اروپا به هم ریخته شد. اگر ایران چشم خود را بر روی مسائل حقوق بشری ببند و دست به چنین اقدامی بزند معضلات جدی برای طرف اروپایی ایجاد می‌شود و لذا باید اروپایی‌ها را در مورد جدی بودن این‌گونه تهدیدها، در صورت عمل نکردن به تعهدات خود، توجیه و مسئولیت‌های آنان را یادآوری کرد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |