جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 56662 16:04 1395/12/23
آیه ۱۴۶ سوره «آل عمران»؛ دستورالعمل تحقق سیادت فرهنگی جامعه اسلامی

آیه ۱۴۶ سوره «آل عمران»؛ دستورالعمل تحقق سیادت فرهنگی جامعه اسلامی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آیه ۱۴۶ سوره «آل عمران»؛ دستورالعمل تحقق سیادت فرهنگی جامعه اسلامی

آیه ۱۴۶ سوره «آل عمران»؛ دستورالعمل تحقق سیادت فرهنگی جامعه اسلامی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان با اشاره به تعدادی از محکمات و اصول نظام اسلامی از جمله «تحقق احکام اسلامی ولو به‌صورت تدریجی»، «عقب نشینی نکردن از روند اجرای احکام اسلامی»، «مبارزه با استکبار و اعتماد نداشتن به آن»، «مردم گرایی و اعتماد به مردم»، «عدالت طلبی»، «ایستادگی در برابر ظلم و فساد» و «اعتماد به نفس ملی و عزت ملی»، گفتند: «احساس سیادت فرهنگی» و «ذلیل نبودن در مقابل فرهنگ بیگانه» از دیگر مبانی و محکمات نظام است و ما نباید در فرهنگ، احساس ضعف و فرودستی کنیم بلکه باید همواره احساس برتری فرهنگی داشته باشیم.

دو علت اصلی ضرورت بازخوانی مستمر اصول و مبانی از منظر قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت بازخوانی همیشگی و مستمر مبانی و اصول نظام اسلامی و تأثیر این مسئله در پیشگیری از انحراف نظام و انقلاب اسلامی گفت: یکی از تعالیم قرآن کریم در زمینه هدایت انسان‌ها، مقوله یادآوری و تذکر است و تعابیری مانند «واذکروا» در قرآن بسیار بیان شده است و علت آن نیز دو نکته است.

وی ادامه داد: اول اینکه دشمن همواره تلاش دارد که انسان اصول هدایت و تربیت الهی و انسانی را فراموش کرده و در مسیر سقوط حرکت کند، حال ممکن است این دشمن شیطان درون باشد یا شیطان بیرون. در واقع تلاش دشمن برای غفلت‌زایی در انسان است.

تویسرکانی اظهار کرد: قرآن کریم نیز در سوره اعراف وقتی سقوط انسان را توصیف می‌کند می‌فرماید: «وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ»؛ در حقیقت قرآن ریشه این سقوط و انحطاط انسان را غفلت معرفی می‌کند و غفلت یعنی فراموش کردن و از یادبردن اصول.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج عنوان کرد: لذا یکی از وظایف و مسئولیت‌های مهم رهبران الهی، یادآوری اصول به انسان‌ها بوده است. حال این اصول می‌تواند در عرصه زندگی فردی انسان‌ها باشد یا در عرصه مسائل سیاسی و اجتماعی.

وی اضافه کرد: دلیل دوم این است که خود انسان به لحاظ طبیعتش تمایل به دنیا و لذت‌های آن را دارد و این باعث می‌شود آن اصول و مبانی را به تدریج فراموش کند که در قرآن و در آیه پایانی سوره بقره نیز آمده است که؛ «رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِینَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَیْنَا إِصْرًا کَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِنَا»؛ عبارت «نسینا» اشاره به همین غفلت‌ها و فراموش‌کاری‌های انسان‌ها دارد که موجب خطاها و سقوط می‌شود.

تویسرکانی یادآور شد: بنابراین به لحاظ تهدیدات بیرونی و درونی، انسان محتاج به تذکر، یادآوری و بازخوانی اصول و مبانی است و این استدلال که چون ما می‌دانیم پس لزومی به تکرار و تذکر نیست ترفند شیطان است و لذا رهبران جامعه اسلامی باید دائما آحاد مردم و مسئولان را به اصول ارجاع دهند تا زمینه‌های انحراف در نظام و جامعه اسلامی به حداقل برسد و این یادآوری باعث می‌شود که همواره آرمان‌ها و ارزش‌ها در جامعه زنده باشد و از یاد نرود. بیانات رهبر معظم انقلاب نیز مبتنی بر فرهنگ قرآن است و قران نیز برای هدایت انسان‌ها چنین تدبیری را اتخاذ کرده است.

دشمن با تصویرسازی باشکوه از خود، سلطه فرهنگی را محقق می‌کند

حجت‌الاسلام تویسرکانی درباره اهمیت مسئله فرهنگ و ضرورت ذلیل نشدن در برابر فرهنگ بیگانه به عنوان یکی از اصول و محکمات نظام اسلامی گفت: قرآن کریم مکرر مطرح می‌کند که دشمن درصدد تزئین و اغوای انسان است. براین مبنا دشمن با هجوم رسانه‌ای خود را باشکوه، بزرگ، خلاق و توانمند نشان می‌دهد و نظام اسلامی و مخالفان جبهه استکبار را ضعیف، ذلیل و بیچاره تصویر کند و این را به مردم این کشورها نیز القا می‌نماید.

وی تأکید کرد: دشمن با این عملیات روانی که من قوی هستم و تو ضعیفی، زمینه اسارت انسان‌ها را فراهم می‌کند. لذا قرآن در سوره آل عمران این ترفند دشمن را تذکر می‌دهد و می‌فرماید: «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ» و یا خداوند در آیه ۱۴۶ همین سوره می‌فرماید: «وَکَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَکَانُوا وَاللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ»؛ سه نکته در این آیه مطرح شده است که پیروان جبهه حق احساس سستی، ضعف و بیچارگی نمی‌کنند. «فما وهنوا» به قدرت درونی انسان اشاره دارد. «وما ضعفوا» اشاره به توانمندی‌ها و مهارت‌های بیرونی دارد و در نهایت «وما استکانوا» نیز عملیات دشمن با همه ابزارهایش برای بیچاره ساختن نیروهای جبهه حق را بیان می‌کند.

تویسرکانی ابراز کرد: لذا نقطه قوت استحکام نیروهای جهادی و محور حق احساس قدرت درونی و بیرونی است. رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار ۱۶ اسفند با راهیان نور فرمودند: «شما باید قدرت خود را به دشمن نشان دهید. من نمی‌گویم دروغ بگویید ولی آنچه که هستید و دارید را به رخ دشمن بکشید تا دشمن از اظهار قدرت شما تصور و خیال حمله به شما را از سر خودش بیرون کند»؛ این مسئله اهمیت حوزه فرهنگ و تقویت باورها، اعتقادات و نظام ارزشی جامعه را برای نفوذناپذیر شدن در مقابل توطئه‌های دشمن در حوزه هویت اسلامی و دینی نشان می‌دهد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |