جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 139699 21:20 1400/02/08
آینده نرخ ارز حتی برای دلالان هم مبهم است!

آینده نرخ ارز حتی برای دلالان هم مبهم است!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آینده نرخ ارز حتی برای دلالان هم مبهم است!

آینده نرخ ارز حتی برای دلالان هم مبهم است!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

با شروع مذاکرات برجامی در وین شاهد کاهش نرم نرخ ارز بودیم به طوری که تا روز چهارشنبه نرخ ارز به محدوده 23هزار و 200 تومان نزول کرد، با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس بازار ارز گفتگو کرده‌ایم.

علی حیدری، کارشناس بازار ارز در گفتگو با جهان اقتصاد گفت: برای بررسی بازار ارز لازم است تا در میدان فردوسی حضور یافت تا از نزدیک این بازار را رصد کرد.

حیدری گفت: موردی که برای بنده در میدان فردوسی در راسته صرافی‌ها بسیار جالب توجه بود، این بود که بیشتر صرافی‌ها خلوت بودند، به جز یک صرافی که صف کشیده بودند و بنده هم مانند بقیه در صف ایستادم و از آخرین نفراتی که درصف ایستاده بودند دلیل تشکیل این صف را پرسیدم اما کسی جواب نداد. هر کس که به داخل صرافی می رفت خوشحال از صرافی بیرون می‎آمد! از یک نفر دلال دلیل تشکیل این صف را پرسیدم که جواب داد هر کسی با کارت ملی می تواند سالی 2300 دلار با قیمت دولتی دریافت و به قیمت آزاد بفروشد که از این خرید و فروش در لحظه 300 تا 400 هزار تومان سود می‌برد.

این کارشناس بازار ارز بیان داشت: بنده در میدان فردوسی از بسیاری از دلال ها و مردم سوال پرسیدم که وضعیت دلار را چگونه می بینند، آیا نرخ دلار کاهش می یابد یا افزایش؟ پاسخ دهنده‌ها مشترکا پاسخ می دادند که «ما نمی دانیم». با نتیجه گیری احوال بازار ارز به این نتیجه رسیدم که دولت در حال طی کردن امور روزانه خود است، یعنی دولت به فکر حل کردن امورات روزانه است و این تفکر را دارد که «امروز که گذشت تا فردا ببینیم چه اتفاقی روی خواهد داد!»

این کارشناس اقتصادی گفت: در حال حاضر علم اقتصاد در ایران آشفته است زیرا مسئولان بلندپایه کشور به جای استفاده از علم اقتصاد برای هدایت اقتصاد به مسیر صحیح، از نظر شخصی برای حل امور استفاده می‌کنند و این موضوع آینده نرخ ارز را با ابهام رو به رو می‌کند.

حیدری با اشاره به این که ارزش پول ملی هر کشور ناشی از اعتماد مردم به ساختار موجود است، گفت:هر چند که قیمت دلار روز به روز روند کاهشی آرام دارد اما این صف خرید دلار برای مسئولان پیام دارد.

این کارشناس بازار ارز بیان داشت: اگر بانک مرکزی با مصوبات خود استقلالش را به رسمیت بشناسند، آن‌گاه این قدرت را خواهد داشت تا جلوی حیف و میل کرن بیت‌المال را بگیرد و همچنین در شرایطی که ورود پول به ایران بسیار سخت است، بانک مرکزی واقعا مستقل، این توان را دارد که مستقل از دولت وارد مذاکرات دوسویه با کشورها شود تا ورود ارز را به کشور تسهیل کند.

حیدری در پایان تاکید کرد: از زمان ورود همتی به بانک مرکزی انظباط مالی برقرار شد، اما بسیاربهتر می شد تا دولت نیز این انظباط مالی را عمل می کرد و مدیریت فعلی بانک مرکزی ثابت کرد که از طریق علمی می توان اقتصاد را مدیریت کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |