شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 198721 18:56 1401/08/23
آینده مبهم واگذاری زمین به مردم

آینده مبهم واگذاری زمین به مردم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آینده مبهم واگذاری زمین به مردم

آینده مبهم واگذاری زمین به مردم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-اجاره ۹۹ ساله مسکن در ۹۰۰ شهر تصمیم جدید اخیر دولت است به طوری که به دنبال اهیمت این موضوع وزارت راه وشهرسازی وسازمان برنامه و بودجه را مکلف کرد سازوکار دقیق و زمان بندی شده واگذاری زمین به مردم را تا دوهفته آینده تدوین و در جلسه آتی ارائه کنند.

به گزارش جهان اقتصاد؛ درراستای اجاره ۹۹ ساله مسکن در۹۰۰ شهروزارت راه و شهرسازی ماموریت  دارد که در حدود ۹۰۰ شهر که امکان تامین زمین وجود دارد، اراضی را با هزینه صفر به صورت اجاره ۹۹ ساله برای ساخت مسکن تخصیص دهد.

نکته جالب اینجاست که دراین زمینه با حمایت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اساتید دانشگاهی فاقد مسکن در اولویت قرار می‏گیرند.

مسائل و مشکلات پیش روی صدور پروانه ساخت مسکن، از دیگر مباحث مهم نشست اخیر معاون اول رییس جمهور و سایر مسئولین در حوزه مسکن بود به طوری که در این نشست برای برون‌رفت از مشکلات پیش روی فرآیند صدور پروانه بر لزوم تدوین دستورالعملی دقیق تاکید شده است.

خبرنگارجهان اقتصاد درباره این موضوع با حسن محتشم، عضوهیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران به گفت‏وگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید.

**طرح اجاره ۹۹ ساله مسکن در ۹۰۰ شهر اقدام کارشناسی نیست

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران با بیان این که طرح اجاره ۹۹ ساله مسکن در ۹۰۰ شهر اقدام مثبتی قلمداد نمی‏شود، اظهارکرد: دولت قرارنیست که تمامی زمین‏ها را شناسایی کند چراکه نسل‏های آینده نیز نسبت به این آب و خاک ازحقی برخوردارهستند و این پرسش مطرح است که با واگذاری زمین‏ها به مردم تکلیف آن‏ها چه خواهد شد؟ بنابراین دولت باید این مساله را مورد توجه قراردهد.

محتشم گفت: واگذاری زمین با مفهوم 99 ساله یا مجانی به معنای خانه‌دار کردن اقشار کم درآمد است. هنگامی ‏که زمین در اختیار این قشر قرار می‏گیرد باید دید که ازچه طریقی می‏توانند ساخت وسازخانه مورد نظرخود را انجام دهند. پس این نوع واگذاری موجب خواهد شد تا این قشر با توانایی خود برای ساخت سرپناهی اقدام کنند و به فکر کیفی‌سازی آن نباشند و این گونه است که این خانه‏ها از مقاومت و استحکام لازم برخوردار نخواهند بود.

وی افزود: در این میان عده‏ای که نمی‏توانند درازای واگذاری زمین از سوی دولت برای ساخت خانه اقدام کنند، به ناچار امتیاز آن را به افراد دیگری واگذار می‏کنند و مجدد در صف افراد فاقد مسکن قرار می‏گیرند.

**بروکراسی اداری مانعی برای تدوین دستورالعملی دقیق برای حل و فصل مشکلات صدور پروانه

این فعال حوزه مسکن عنوان کرد: صدور پروانه پیش‌تر در شهر تهران یکسال به طول می‏انجامید که طی جلسات برگزار شده با شهرداری مقرر شد فرآیند صدورپروانه دروهله نخست به سه ماه و سپس به 45روز کاهش یابد که دراین راستا اقداماتی از سوی شهرداری تهران انجام شد و این بازه زمانی را به سه نهایت دو ماه رساند اما این در تمامی مناطق قابلیت اجرایی نداشته است و با این که شهرداری قول مساعد داد اما هنوز نتوانسته زمان صدور پروانه را به 45 روز برساند.

محتشم گفت: متاسفانه سیستم بروکراسی حاکم درادارات به گونه‏ای است که به ساختارها اجازه نمی‏دهد اصلاحات لازم در راستای خواست مردم پیاده سازی شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |