جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 127184 16:55 1399/10/10
آینده سبز «اوره» با افزایش تولیدات کشاورزی

آینده سبز «اوره» با افزایش تولیدات کشاورزی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آینده سبز «اوره» با افزایش تولیدات کشاورزی

آینده سبز «اوره» با افزایش تولیدات کشاورزی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

یکی از محصولات پتروشیمی که در ماه های اخیر با رشد قیمتی مواجه شده است «اوره» است؛ برای بررسی این موضوع با یک کارشناس بازار سرمایه به گفتگو نشسته ایم.

ولید هلالات، رئیس هیئت مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار در گفتگو با جهان اقتصاد گفت: اوره در نیمه دوم سال جاری از تقاضای بالای هندوستان تاثیر بالایی پذیرفته است. این کشور که بزرگترین وارد کننده اوره در جهان محسوب می‌شود، رکورد بیشترین تقاضای خود را در سال جاری جابجا کرده است. کل واردات این کشور از آوریل 2019 تا مارس 2020 برابر با 9.1 میلیون تن شده بود، در حالی که از آوریل 2020 تا به امروز یعنی 3 ماه کمتر از مقطع مشابه، از 9 میلیون تن هم فراتر رفته است. کل اوره‌ی معامله شده در جهان بالغ بر 50 میلیون تن است که هند نقش مهمی در آن دارد.

هلالات گفت: کمپانی هندی RCF که یک کمپانی دولتی است به تنهایی در اکتبر امسال بالغ بر 2.18 میلیون تن اوره از طریق یک مزایده خریداری کرده که نشان از اهمیت آن در بازار اوره دارد. هندی‌ها محموله‌های اوره را با تمام توان از بازار خریداری می‌کنند به نحوی که منجر به افزایش قیمت در سایر نقاط می‌شود.

رئیس هیئت مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار بیان داشت: برآورد شده که واردات اوره هندوستان در سال 2020 برابر با 11 میلیون تن و کل مصرف این کشور برابر با 36.2 میلیون تن شود. مهمترین محرک این مصرف بالا، توسعه فعالیت‌‌های کشاورزی و بالا بودن سطح بارش‌ها در این کشور است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: هنوز مشخص نیست که اگر تقاضای هندوستان در سال 2021 به اندازه سال جاری نباشد، کدام کشور می‌تواند با تقاضای خود جای هندوستان را پر کند و بازار را به جلو هدایت کند؛ ضمن این که برزیل هم امسال با واردات 6.5 میلیون تن اوره رکورد واردات خود را می‌شکند.

 این تحلیل گر بازار سرمایه بیان داشت: چین بزرگترین تولید کننده اوره در جهان محسوب می‌شود و نقش بسیار مهمی در صادرات این محصول دارد. از حالا پیش‌بینی شده که صادرات اوره صنعتی و کشاورزی این کشور به علت افزایش تقاضای داخلی در سال آتی از 5.3 میلیون تن به 4 میلیون کاهش یابد که می‌تواند تا حد زیادی اثر کاهش تقاضای هندوستان را خنثی کند.

هلالات در پایان پیش بینی کرد: در کل انتظار می‌رود که ظرفیت تولیدی اوره در جهان در سال 2021 افزایش یابد که این اطمینان را ایجاد می‌کند که عرضه در سال آتی کافی خواهد بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |