سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11084 17:15 1393/12/19
آیت الله یزدی رییس مجلس خبرگان شد

آیت الله یزدی رییس مجلس خبرگان شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آیت الله یزدی رییس مجلس خبرگان شد

آیت الله یزدی رییس مجلس خبرگان شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

هفدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری صبح روزسه شنبهبا حضور اعضا و به ریاست آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد و در نهایت آیت الله محمد یزدی به ریاست این مجلس انتخاب شد.

آیت الله محمد یزدی با کسب 47 رای از مجموع 73 رای ماخوذه به ریاست مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد؛اين درحالي بود که آيت الله هاشمي رفسنجاني رقيب او 24 راي آورد.

آيت الله هاشمي رفسنجاني پيش از اين يک بار در سال 86 و بعد از درگذشت آيت الله مشکيني به رياست اين مجلس انتخاب شده بود. او در آن سال با 41 راي در برابر 34 راي آيت آيت الله جنتي به رياست مجلس انتخاب شد.

در سال 89 نيز آيت الله مهدوي کني در انتخابات هيئت رئيسه مجلس خبرگان انتخاب شد. در آن دوره آيت الله مهدوي کني رقيبي نداشت و توانست با 63 راي رئيس مجلس شود.

رای گیری برای انتخاب رییس و اعضای هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری هر دو سال یک بار برگزار می شود و طی آن رییس و اعضای هیات رییسه این مجلس با رای اعضا انتخاب می شوند.

پیش از این مرحوم آیت الله محمد رضا مهدوی کنی ریاست مجلس خبرگان رهبری را برعهده داشت که ایشان مهرماه سال 93 به ملکوت اعلی پیوست. طبق آیین نامه مجلس خبرگان رهبری پس از فوت رییس در اولین اجلاس مجلس خبرگان رهبری انتخابات برای ریاست برگزار می شود.

آیت الله محمد یزدی رییس جدید مجلس خبرگان رهبری متولد 1310 است. وی پیش از انتخاب به عنوان رییس مجلس خبرگان رهبری، نایب رییس دوم و ریاست دبیرخانه این مجلس را برعهده داشت. آیت الله یزدی همچنین عضو شورای نگهبان در دوره های دوم، چهارم ، پنجم و ششم بوده است.

موحدی کرمانی به هیات رییسه خبرگان رهبری پیوست

از سوی دیگر نیز بنابرانتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری که در نوبت عصر هفدهمین اجلاس خبرگان انجام گرفت، آیت الله موحدی کرمانی به عنوان یکی از نواب رییس انتخاب شد و به جمع اعضای سابق هیات رییسه پیوست و آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی نایب رییس اول مجلس خبرگان رهبری باقی ماند.

در انتخابات برای تعیین نواب آیت الله شاهرودی با 42 رأی و آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی با 29 رأی به ترتیب به عنوان نایب رییس اول و نایب رییس دوم انتخاب شدند.

همچنین آیت الله دری نجف آبادی با 45 رأی و آیت الله سیداحمد خاتمی با 34 رأی همچنان به عنوان منشی های هیأت رییسه باقی ماندند.به این ترتیب تنها تغییر در هیات رییسه اضافه شدن آیت الله موحدی کرمانی به جای آیت الله یزدی بوده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |