چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 9564 16:24 1393/11/05
آیت الله هاشمی رفسنجانی:  روابط ایران و گرجستان می تواند بهترین نمونه همکاری کشورهای اسلامی و مسیحی باشد

آیت الله هاشمی رفسنجانی: روابط ایران و گرجستان می تواند بهترین نمونه همکاری کشورهای اسلامی و مسیحی باشد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آیت الله هاشمی رفسنجانی:  روابط ایران و گرجستان می تواند بهترین نمونه همکاری کشورهای اسلامی و مسیحی باشد

آیت الله هاشمی رفسنجانی: روابط ایران و گرجستان می تواند بهترین نمونه همکاری کشورهای اسلامی و مسیحی باشد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: روابط ایران و گرجستان می تواند بهترین نمونه برای همکاری یک کشور مسلمان با یک کشور مسیحی باشد

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی صبح دیروز در دیدار «داوییت اوساپا شویلی» رییس مجلس گرجستان تفاهمنامه ها و مفاد قراردادهای ایران و گرجستان در زمان ریاست جمهوری «ادوارد شوارد نادزه» را بسیار مهم توصیف کرد.

وی اظهار داشت: اگر آن تفاهمات در دولت های پس از آن زمان، در دو کشور اجرایی می شد، امروز روابط ایران و گرجستان می توانست بهترین نمونه برای همکاری یک کشور مسلمان با یک کشور مسیحی باشد که البته با توجه به ظرفیت ها، هنوز زمینه ها هست و نیاز به اراده سیاسی است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تمدن، فرهنگ و تاریخ مشترک را سرمایه ای مهم برای دو کشور ایران و گرجستان توصیف کرد و گفت: نقش گرجی ها در مظاهر تمدن و فرهنگ ایران، مخصوصا در ابنیه تاریخی اصفهان برجسته است.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری شرایط کشور گرجستان در زمان استقلال و کمک های ایران به مردم و مسوولان آن کشور گفت: در سفر تاریخی ام به گرجستان دیدم که نبود برق و قطع گاز مشکل جدی مردم در آن زمستان سرد و پوشیده از برف است و به خاطر علاقه مندی مردم ایران به مردم گرجستان، کمک های برادرانه بسیاری داشتیم.

وی زمینه سازی های بنادر دو کشور را برای فراهم کردن قطعه اول کریدور شمال و جنوب از بندرعباس تا بندر پوتی و رفت وآمدهای اقتصادی و تجاری را ضروری خواند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برنامه های دولت سازندگی برای گسترش روابط دریایی و ایجاد بسترهای مناسب در بنادر دریای سیاه و خلیج فارس، گفت: گرجستان می تواند پل ارتباطی غرب و شرق دنیا در مسایل و راه های دریایی باشد و در ایران هم همه زمینه ها برای گسترش همکاری ها فراهم است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: ساخت نیروگاه ها و همکاری های استراتژیک در خصوص دستاوردهای نظامی از شواهد تفاهمات تهران و تفلیس در زمان سفر نخستین رییس جمهوری ایران به تاریخ گرجستان، پس از استقلال است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |