شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 833 14:54 1393/01/16
آیا طلسم نفت در بورس می شکند

آیا طلسم نفت در بورس می شکند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آیا طلسم نفت در بورس می شکند

آیا طلسم نفت در بورس می شکند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارسرمایه : عرضه نفت خام در بورس انرژی با توزیع روزانه سه هزار بشکه امروز یکشنبه آغاز می شود .
عرضه نفت خام در بورس از این جهت اهمیت دارد که می تواند ایران را به مرجع قیمت گذاری نفت خام در منطقه تبدیل کند.
طرح اولیه تاسیس بورس نفت در سال 1379 مطرح شد، اما از آن زمان تاکنون به دلایل مختلفی عرضه نفت خام در بورس انرژی به نتیجه نرسیده است.
البته در سال 90 برای مدت کوتاهی عرضه نفت خام در بورس انجام شد، اما به دلیل اختلاف بر سر نحوه قیمت گذاری پس از چندین عرضه با شکست مواجه شد.
در همین راستا دکتر سید علی حسینی مدیر عامل بورس انرژی درباره نخستین عرضه نفت خام در این بورس گفت: خریداران نفت خام ، همان خریداران میعانات گازی هستند که پیش از این از طریق بورس انرژی میعانات گازی مورد نیاز خود را خریداری می کردند. این خریداران عمدتاً پالایشگاه های کوچک و مورد تأیید شرکت ملی نفت هستند.
وی درباره چگونگی کشف قیمت نفت خام در بورس انرژی گفت: بورس انرژی دخالتی در تعیین قیمت ندارد و قیمت بر اساس میانگین نرخ صادراتی ماه گذشته است که مبلغ دلاری آن با توجه به نرخ تسعیر ارز تبدیل به ریال می شود و بدین صورت قیمت پایه تعیین می شود . برای نخستین عرضه قیمت پایه هر بشکه  306 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
مدیر عامل بورس انرژی درباره مبدأ تحویل نفت خام اظهار داشت: در حال حاضر پالایش نفت تبریز امکان بارگیری بشکه ای خریداران دارد و در صورتی که امکان بارگیری در سایر پالایشگاه ها فراهم شود، امکان افزایش عرضه نفت خام در بورس انرژی وجود دارد.
حسینی درباره ارزش عرضه نفت خام در بورس انرژی گفت: نفت خام یک محصول ارزشمند و دارای برند برای بورس انرژی است که با عرضه آن کمک شایانی به توسعه این بازار می کند. ضمن اینکه با طراحی ابزارهای جدید مالی می توان تأمین مالی این صنعت را افزایش و ریسک آن را پوشش داد.
مدیر عامل بورس انرژی عرضه نفت خام در این بورس را دارای دو مزیت برای این فروش این محصول ارزیابی کرد و گفت: نخستین مزیت آن متنوع سازی عرضه این محصول است و این دقیقاً همان نکته ای است که مقام معظم رهبری در سیاست های اقتصاد مقاومتی به آن اشاره و از مسؤولان مطالبه کرده اند.
وی ادامه داد : عرضه نفت خام به خریداران داخلی فرصتی برای شفاف سازی و ایجاد بازار رقابتی را ایجاد می کند و خریداران می تواند به دور از بوروکراسی های مرسوم اداری و حذف چانه زنی های سنتی، نفت مورد نیاز خود را خریداری کنند.
حسینی درباره برنامه های آتی بورس انرژی در عرضه نفت خام گفت: اولین برنامه ما توسعه هر چه بیشتر عرضه نفت خام در بورس انرژی است و در گام بعدی عرضه های صادارتی نفت خام مد نظر است چون در بورس انرژی ظرفیت های این اتفاق بزرگ وجود دارد و برای تحقق این مهم فقط  حمایت های شرکت ملی نفت مورد نیاز است.
این مقام مسؤول در گفتگو با سنا خاطر نشان کرد: مسأله ای که هم اکنون باید مورد توجه مسولان قرار گیرد، حفظ جذابیت قیمت عرضه شده در بورس است . شرکت ملی نفت باید با در نظر گرفتن این نکته که پالایشگاه های کوچک به عنوان یک صنعت داخلی، ظرفیت های مناسب برای اشتغالزایی دارند، بهتر است در تعیین قیمت پایه طوری عمل شود که با نگاهی همه جانبه به صنعت قیمت ها از طرف خریداران مورد توجه قرار گیرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |