پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 146210 16:19 1400/04/05
آیا شرکای اصلی اقتصاد ایران تغییر کرد؟

آیا شرکای اصلی اقتصاد ایران تغییر کرد؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آیا شرکای اصلی اقتصاد ایران تغییر کرد؟

آیا شرکای اصلی اقتصاد ایران تغییر کرد؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، بر اساس آمارهایی که از تجارت خارجی ایران در سه ماهه نخست سال جاری منتشر شده، ایران توانسته ۱۰.۷ میلیارد دلار صادرات ثبت کند که در قیاس با مدت مشابه سال قبل افزایش ۶۹ درصدی را نشان می‌دهد. در حوزه واردات نیز با افزایش ۳۴ درصدی، میزان واردات به ۱۰.۲ میلیارد دلار رسیده و به این ترتیب تراز تجاری ایران مثبت شده است.

از نظر وزنی صادرات ایران ۳۰ میلیون تن و وارداتش ۸.۴ میلیون تن بوده که صادرات نسبت به سال قبل افزایش ۳۸ درصدی و واردات کاهش شش درصدی را نشان می‌دهد. حجم ترانزیت انجام شده در ایران نیز ۱۲۱ درصد نسبت به سال قبل رشد کرده است.

آنچه که در این آمار بیشترین اهمیت را دارد افزایش دوباره صادرات کشور نسبت به سال گذشته و همزمان با شیوع ویروس کروناست. در دو سال گذشته، اردیبهشت ١٣٩٨ با حدود شش میلیارد دلار، بالاترین صادرات ماهانه ایران را به خود اختصاص داده و پس از آن مهر ماه ١٣٩٩ قرار گرفته است و حالا آمارها از خرداد ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که آمار صادرات ایران بار دیگر به بالاترین اعداد خود در سال‌های گذشته رسیده است.

در رابطه با شرکای تجاری کشور نیز به نظر می‌رسد تمام آنهایی که در دوره تحریم نیز تعاملات خود را حفظ کردند همچنان در ایران حضور دارند با این تفاوت که دو کشور اروپایی نیز خود را در این فهرست جای داده‌اند.

در سه ماهه ابتدایی سال جاری، چین اصلی‌ترین مقصد صادراتی ایران با بیش از سه میلیارد دلار بوده و پس از آن، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان قرار دارند.

در حوزه واردات اما اصلی‌ترین صادرکننده کالا به ایران امارات متحده عربی است که جایگاه چین را گرفته و این کشور را به رده دوم فرستاده است. پس از آن ترکیه قرار دارد و در رتبه چهارم و پنجم دو کشور اروپایی آلمان و سوییس به ترتیب با ۴۱۴ و ۳۸۴ میلیون دلار صادرات به ایران قرار گرفته‌اند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |